الدزمبیل ؛ کمپانی خودروسازی آمریکایی که فراموش شد

 زمانی که نام الدزمبیل را می‌شنویم به یاد خودروهای لوکس و قدیمی می‌افتیم، خودروهای کلاسیک و بسیار لوکسی که در شهرهای ایران جولان می‌دادند که البته تعداد آن‌ها زیاد نبود. اما امروزه نیز افراد علاقه‌مند به این نسل خودروها همچنان با تمیز نگه‎داشتن این خودروها باعث شدند تا همچنان الدزمبیل‎های کارکرده را در سطح شهرها مشاهده کنیم. در این مطلب قصد داریم به بررسی کمپانی الدزمبیل بپردازیم و کمی درباره این کمپانی و برند صحبت کنیم.

درباره کمپانی الدزمبیل

الدزمبیل، یک شرکت خودروسازی از کشور ایالات‌متحده بود که در سال 1897 میلادی توسط فردی به نام رنسوم ای اولدز (Ransom E Olds) تأسیس شد. با تأسیس این شرکت خودروسازی، باعث شد یکی از جذاب‌ترین رقیب و برندهای خودروسازی به جمع خودروسازانی چون داج، بیوک، فراری، شورلت و … اضافه شود و با شروع به کار کردن چالش زیبایی به وجود بیاورد. این شرکت آمریکایی بیشترین زمان از موجودیت خود را در شرکت بزرگ جنرال موتورز گذراند که خودروهای آن در کشورهای آمریکای شمالی عرضه می‌شد.

کارخانه الدزمبیل در طی حیات خود بیش از 35 میلیون وسیله نقلیه تولید کرد که جالب است بدانید حداقل 14 میلیون از آن وسایل نقلیه در کارخانه میشیگان این برند ساخته شد. آخرین محصولی که توسط کمپانی الدزمبیل ساخته شد در سال 2004 تولید و سپس روانه بازار گردید.

اگر بخواهیم از چند محصول این کمپانی نام ببریم می‌توانیم به خودروهایی هم‎چون: الدزمیبل ریجنسی، الدزمبیل تورنادو، الدزمبیل ویستا کروز، الزمبیل کاتلاس، الدزمبیل اینتریگ، الدزمبیل سیرا و الدزمبیل سیلهویت اشاره کنیم..

اما در میان این خودروها، خودرویی که بسیار مورد توجه قرار گرفت و دارای قدرت بسیار و طراحی جالبی بود، الدزمبیل کاتلاس سیرا نام داشت.

الدزمبیل کاتلاس سیرا در ایالات‌متحده و همچنین در مکزیک تولید شده است. این خودرو در کلاس سایز متوسط قرار می‌گیرد که در سال‌های 1982 تا 1996 میلادی در سه نسخه کوپه دو در ، چهار درب سدان و پنج درب استیشن واگن روانه بازار شد. همین مدت کوتاه 14 ساله کافی بود تا جایگاهی خوب برای خودش پیدا کند و به یکی از پرفروش‌ترین محصول کمپانی الدزمبیل تبدیل شود و جوایز مختلفی را چون برترین خودروی ساخت آمریکا، خودروی ایمن سال 1992 و خوش قیمت‌ترین خودروی سال را کسب کند. این خودرو از آن دسته حودروهایی است که حتی نسخه‌های کارکرده آن نیز طرفداران بسیار زیادی دارد.

در تست شتاب این مدل، شتابی 10.5 ثانیه ای برای آن برآورد شد و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز 10.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر گفته شده است. باک بنزین این محصول نیز 63 لیتر گنجایش دارد.گفته می‌شود که این خودرو، وسیله نقلیه‌ای است که اگر برای آن اتفاقی ناگهانی رخ ندهد می‌توان  روی آن سال‎ها حساب باز کرد.

سرانجام شرکت الدزمبیل

آخرین محصولی که این شرکت تولید کرد در سال 2004 بود که در میشیگان تولید شد. Alero نام آخرین خودروی تولیدی این شرکت است.که با تولید شدن این محصول، پایان الدزمبیل بعد از گذشت 104 سال فرا رسید. ناگفته نماند که آخرین محصولات این خودرو در موزه ها هنوز دیده می‎شود.

خریدوفروش الدزمبیل

خریدوفروش الدزمبیل بااینکه سال‌های زیادی از پایان خط تولید این مجموعه می‌گذرد همچنان در ایران پابرجاست و ایرانیانی که علاقه‌مند به این محصول هستند، با خریدوفروش الدزمبیل و نسخه‌های متفاوت آن، بازار این ماشین‌های کارکرده را همچنان زنده نگه‌داشته‌اند.

در انواع سایت‌ها، اطلاعیه‌ها، مجلات و روزنامه‌ها و … می‌توان مشاهده کرده که تا چه میزان علاقه‌مندان به این محصول مشتاق برای خریدوفروش الدزمبیل هستند. قابل یادآوری است که با توجه به‌پایان خط تولید این مجموعه، دیگر نمی‌توان نسخه‌های صفر این محصول را خریداری کرد.

قیمت الدزمبیل

قیمت الدزمبیل در حال حاضر وضعیت ثابتی ندارد؛ چراکه این محصول به‌صورت کارکرده است و با توجه به میزان کارکرد و نوع مدل قیمت‌های متفاوتی را می‌توان برای این خودرو مشاهده کرد؛ از قیمت 40 میلیون تومانی تا بالای 120 میلیون تومان!

در پایان باید بگوییم این مجموعه قدرتمند در طی 104 سال فعالیت محصولات بسیار باکیفیت و خوش قیمتی را تولید کرده است که توانسته جوایز مختلفی را نیز از آن خود کند. این شرکت پس از گذشت 100 سال و پس از آخرین تولید خود در سال 2004 متوقف شد اما همچنان محصولات کارکرده این شرکت طرفداران بسیار زیادی دارد که بازار خریدوفروش الدزمبیل پابرجا نگه‌داشته‌اند. این محصول به دلیل فروش کارکرده قیمت ثابتی ندارد و با توجه به میزان کارکرد و مدل در بازارهای مختلف قیمت‌گذاری می‌شود.

منبع : ویرلن

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH