سئو چیست؟ چرا سایت من دیگر ایندکس نمی‌شود؟

بهینه سازی موتور جستجو چیست؟ سئو چیست؟ همه این جملات به یک معنی بوده و  به فرایند بهبود وب سایت در نتاییج جستجو سئو یا بهینه سازی گفته می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید به لینک  https://seokar.com/seo مراجعه نمایید.  شما یک روز در صفحات اول گوگل هستید و روز بعد می‌بینید هیچ اثری از سایت شما در هیچ یک از صفحات گوگل نیست. دلیل آن چیست؟ در حقیقت سایت شما دیگر ایندکس نمی‌شود و گوگل به دلایلی وبسایت شما را از حالت ایندکس خارج کرده‌ است. به نظر شما چرا این اتفاق افتاده است و چگونه می‌توانید آن را حل و فصل کنید؟

گوگل همیشه یک قدم جلوتر است و می‌داند چه تخلفاتی در حال حاضر انجام می‌شود تا برخی وبسایت‌ها از طریق راه‌های غیراصولی خودشان را بالا بکشند. اما آن‌ها دو راهکار دارند تا از شر این وبسایت‌های متخلف راحت شوند و دوباره آن‌ها را به پایین‌ترین رده انتقال دهند.

  • الگوریتم‌های جستجو را به طور مداوم تغییر می‌دهد.
  • گوگل فقط الگوریتم‌های ماشینی نیست. افراد زیادی در سراسر جهان در استخدام گوگل هستند و گزارش کیفی وبسایت‌های مختلف را ارائه می‌کنند و روش‌های آن‌ها را ارزیابی می‌کنند تا سایت‌های بی‌کیفیت را از رده خارج کنند.

در حقیقت گوگل می‌داند چه وبسایت‌هایی در حال استفاده از روش‌های متقلبانه هستند و آن‌ها را جریمه می‌کند و این جریمه Deindexation نام دارد. یعنی گوگل آن‌ها را ایندکس نمی‌کند. البته دلایل این امر صرفا تقلب نیست و مواردی مانند اسپم و یا مشکلات سرور و اشکالات فنی هم می‌توانند به نوبه‌ی خود یکی از دلایل این پدیده باشند. اگر می‌خواهید شامل این مجازات نشوید بهتر است با این موارد آشنا شوید تا وبسایت‌تان را همیشه ایندکس‌شده نگه دارید.

Cloaking یا پنهان‌کاری

به طور خلاصه می‌توان گفت Cloaking در حقیقت فریب دادن موتورهای جستجو است. اینکه شما به موتورهای جستجو یک چیز نشان دهید و به کاربران و بازدیدکنندگان چیز دیگری. به طور مثال ممکن است شما یک وبسایت داشته باشید که در مورد کتاب و کتابخوانی است اما در داخل آن لینک‌هایی به سایت‌هایی با محتوای غیرمتعارف و یا غیرمرتبط دارید. در حقیقت گوگل کلیدواژه‌های شما و کلیدواژه‌های سایت‌های لینک شده را در یک رده محتوایی بررسی می‌کند و بیشتر روی محتوای مستهجن حساسیت نشان می‌دهد چرا که ممکن است یک وبسایت در مورد کتاب و کتابخوانی محتوایی را به کاربرانش ارائه دهد که با عرف و قوانین در تضاد باشد.

در حقیقت Cloaking رساندن محتوا به کاربران از طریق IP آدرس‌های مشخص شده است. یعنی وقتی ربات گوگل آن را بررسی می‌کند محتوای سایت یک چیز است و وقتی افراد با IP‌های واقعی وارد سایت می‌شوند چیز دیگری مشاهده می‌کنند. در مواقع این جریمه ‌ی گوگل دو نوع است.

  • بخشی از سایت و لینک‌ های آلوده به Cloaking را از ایندکس خارج می‌کند.
  • کل سایت را از ایندکس خارج می‌کند.

سایت‌هایی هم هستند که محتوا را به گوگل نمایش می‌دهند اما کاربران برای دسترسی کامل به محتوا باید آن را خریداری کنند و یا با ایمیل خود در سایت ثبت‌نام کنند. در این حالت گوگل این صفحات را هم مشمول جریمه‌ی عدم ایندکس می‌کند.

اسپم

گوگل هر وبسایتی که قصد تخلف از قواعد گوگل وبمستر را دارد را شناسایی و جریمه می‌کند. طبق گفته‌ی خود گوگل هر کدام از موارد زیر شامل گوگل پنالتی می‌شود:

  • محتوای تولیدی خودکار که کلیدواژه‌ها توسط ربات‌هایی ایجاد می‌شوند و در نتایج جستجو تغییراتی را ایجاد می‌کنند.
  • شرکت در لینک‌سازی‌های تبادلی
  • ری‌دایرکت شدن سایت به مسیرهای غیرمرتبط با محتوای سایت
  • لینک‌های مخفی
  • محتوای کپی‌شده (معمولا محتوایی که هر قسمت از آن از یک سایت است)
  • صفحات دارای ویروس‌ها و تروجان‌ها و سایر بدافزارها
  • ارسال خودکار اسپم به گوگل و یا کاربران

ساختار طرح اسپم

ساختار طرح یا Structured Data‌ عموما روشی است که گوگل از آن برای نمایش محتوای یک صفحه استفاده می‌کند. اگر ساختار شما در حال فریب گوگل باشد و یا برای کاربران قابل دیدن نباشد شما جریمه خواهید شد.

هاستینگ رایگان

میزبانی سایت رایگان وجود ندارد. گول تبلیغات اینچنینی را نخورید، این وبسایت‌ها قصد دارند از طریق وبسایت شما فعالیت‌های مخرب انجام دهند. گوگل این وبسایت‌ها را کلاهبرداری در نظر می‌گیرد و آن‌ها را جریمه می‌کند و وبسایت‌های که هاستینگ رایگان دارد را هم از حالت ایندکس خارج می‌کنند تا به یک هاستینگ امن منتقل شوند. تنها راه برای جلوگیری از پنالتی شدن به این شیوه استفاده از هاستینگ و سرورهای امن می‌باشد.

اسپم‌های کاربران

این اسپم‌ها عموما توسط افراد و ربات‌ها روی یک وبسایت تولید می‌شوند و باعث می‌شود تا کارایی  سایت افت کند. بیشتر این اسپم‌ها در قسمت کامنت‌های سایت و یا پروفایل کاربران ایجاد می‌شود و باید در اسرع وقت جلوی آن‌ها گرفته شود. شما می‌توانید این اسپم‌ها را بلافاصله بلاک کنید تا خللی در عملکرد سایت ایجاد نکنند.

به طور مثال استفاده از Akismet در وردپرس شیوه‌ی خوبی است که بتوانید به راحتی کامنت‌های اسپم یا هرزنامه را حذف و بلاک کنید. این افزونه قابلیت شناسایی بات‌ها را هم دارد و جلوی آن‌ها را می‌گیرد. کامنت‌های اسپم که توسط کاربران واقعی سایت گذاشته می‌شود نیز توسط خود شما به صورت دستی باید حذف شوند.

کلیدواژه‌ها

استفاده بیش از حد از کلیدواژه‌ها یک تاکتیک قدیمی است که هنوز هم وبسایت‌های زیادی از آن استفاده می‌کنند اما باید گفت که گوگل در حال حاضر به راحتی استفاده از این تاکتیک را شناسایی می‌کند و حتی صفحاتی که برچسب‌های داری کلیدواژه به تعداد زیاد دارد را هم می‌تواند پیدا کند. چه دلایلی باعث جریمه‌ی کلیدواژه می‌شوند؟

  • اضافه کردن کلیدواژه‌های غیر مرتبط: به طور مثال اگر وبسایت شما در مورد قهوه باشد و شما در محتوای خود از کلیدواژه‌های غیرمرتبط استفاده کنید تا ترافیک بیشتری جذب کنید.
  • تکرار بیش از حد کلیدواژه‌ها: باید گفت که گوگل در حال حاضر وبسایت‌هایی که از کلیدواژه‌ها Overuse‌ می‌کنند را شناسایی می‌کند. شما در یک متن مربوط به سئو سایت نیازی ندارید 40 بار از کلمه‌ی سئو سایت استفاده کنید. با 5 الی 6 بار استفاده هم می‌توانید به هدف خود برسید.
  • متن‌های مخفی: یک روش قدیمی دیگر در سئو هم وجود دارد که محتوا را از کاربران مخفی می‌کنند به طور مثال محتوا را به رنگ پس‌زمینه‌ی درمی‌آوردند تا خوانده نشود یا آن را آنقدرکوچک می‌کنند که دیده نشود. گوگل این موارد را هم شناسایی می‌کند.

محتوای به‌دردنخور

اگر از نویسنده‌ها و تولیدکنندگان محتوا بپرسید به شما خواهند گفت که تولید و نوشتن یک محتوای سودمند آنقدرها آسان نیست. باید بدانید که گوگل تمام سعی‌اش را می‌کند تا باکیفیت‌ترین محتواها را به کاربران نمایش دهد. یعنی وقتی کاربران موردی را در گوگل جستجو می‌کنند به راحتی بتوانند مرتبط‌ترین و بهترین محتوا را متناسب با آن پیدا کنند.

کپی کردن محتوا یا نوشتن محتواهایی که خارج از بحث هستند و صرفا قصد بهینه‌سازی کلیدواژه‌ها را دارند اصلا شیوه‌ی مناسبی نیست. متاسفانه در برخی از وبسایت‌های فارسی‌زبان از محتوای بازنویسی شده استفاده می‌شود که تنها بخش‌هایی از متن را تغییر می‌دهند. گوگل الگوریتم‌های قدرتمندی را برای شناسایی این جنس از محتوا دارد و این الگوریتم‌ها نیز هر سال بهتر می‌شوند. پس بهتر است به فکر محتوای کپی نباشید و سعی کنید تولید محتوا ی یونیک و باکیفیت تولید کنید تا در الگوریتم‌های گوگل بالاتر روید.

محتوای کپی

کپی کردن محتوا نقض حقوق افراد و سایر وبسایت‌ها است و گوگل به شدت با آن برخورد می‌کند. کپی کردن حتی 2 الی 3 پاراگراف بدون ارجاع به متن اصلی ممکن است باعث جریمه‌ی عدم ایندکس گوگل شود. دقت داشته باشید که حتی اگر از وبسایت خودتان هم محتوا کپی کنید جریمه می‌شوید. اکثر مشکلاتی که فروشگاه‌های آنلاین دارند این است که برای یک محصول خاص یک توضیح می‌نویسند و سپس آن را برای همه‌ی محصولات مشابه کپی می‌کنند و تنها عنوان متن را تغییر می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا محصولات آن‌ها در جستجوی گوگل دیده نشود.

صفحات دروازه

صفحات دروازه صفحاتی که به دلیل برخی کوئری‌های جستجو رتبه‌ی خوبی دارند. این صفحات به صفحات پل و یا پرتال هم معروفند. گوگل اذعان دارد که این صفحات می‌توانند رتبه‌ی خوبی پیدا کنند. یک مثال از این صفحات، وب‌پیج‌هایی هستند که صرفا برای جذب ترافیک ساخته شده‌اند ولی محتوایی داخل آن‌ها وجود ندارد.

مثال دیگر در این زمینه صفحاتی هستند که محتوای خاصی  دارند ولی تجربه‌ی کاربری جالب‌توجهی در اختیار مخاطبان قرار نمی‌دهد و کاربر مجبور است پاپ‌آپ‌ها و صفحات دیگری را هم ببیند تا به این صفحات دسترسی داشته باشد. این صفحات بیشترین میزان جریمه را بین سایت‌ها دارند. در میان سایت‌های ایرانی نیز هنوز هم استفاده از پاپ‌آپ مرسوم است و گوگل قوانین سفت و سختی را برای این سایت‌ها در نظر می‌گیرد.

لینک‌ های غیرمرتبط و یا پولی

بسیاری از سایت‌ها اقدام به خرید بک‌لینک می‌کنند و از سایت‌های مشخصی به تعداد دلخواه بک‌لینک دریافت می‌کنند باید گفت که این روش کاملا منسوخ شده است و گوگل این بک‌لینک‌ها را جریمه می‌کند. استفاده‌ی بیش ازحد از کامنت مارکتینگ هم گزینه‌ی دیگری است. کامنت‌های بیش از حد در فروم‌ها و سایر وبلاگ‌ها به سادگی می‌تواند عملکرد ایندکس سایت شما را با مشکل مواجه کند.

هنوز هم وبسایت‌هایی هستند که در حال فروش بک‌لینک هستند. باید گفت که به هیچوجه این وبسایت‌ها را امتحان نکنید چون نه‌تنها تاثیر مثبتی روی سئو سایت شما نخواهند داشت بلکه باعث می‌شوند گوگل شما را جریمه کند.

جمع بندی

ایندکس شدن سایت یکی از مهم‌ترین المان‌ها در سئو است. اگر سایت شما ایندکس نشود به این معناست که گوگل آن را به کاربران نمایش نمی‌دهد و تمام تلاش‌های شما در جهت بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو بی‌نتیجه است. بهتر است این 10 مورد که باعث می‌شوند وبسایت شما با جریمه گوگل مواجه شود و از حالت ایندکس خارج شود را بشناسید تا این اشتباهات را مرتکب نشوید.

شرکت سئوکار به عنوان یک شرکت ارائه دهنده خدمات مشاور سئو برای کسب و کارهای مختلف است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت سئوکار سربزنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH