Google Play Store app

تبلیغ‌افزارهایی در گوگل پلی استور که پیش از حذف شدن، ۱۵۰ میلیون بار دانلود شده بودند!

شما کاربران سیستم عامل اندروید معمولا وقتی نرم‌افزاری را از گوگل پلی استور روی دیوایس خود دانلود و نصب می‌کنید، انتظار ندارید که وقتی با آن نرم‌افزار کاری ندارید مزاحم‌تان بشود. اما در این میان نرم‌افزارهایی هم پیدا می‌شوند که حتی وقتی بسته هستند تبلیغ‌هایی را در داخل خود سیستم اندروید به شما نشان می‌دهند و شما را مجبور می‌کنند تا وارد یک لینک بشوید که همین اقدام می‌تواند بعدا برای شما مشکلاتی را هم ایجاد کند. این‌گونه نرم‌افزارها با نام adware یا تبلیغ‌افزار شناخته می‌شوند؛ همان نرم‌افزارهایی که گروه امنیتی Check Point اخیرا ۲۰۰ نمونه از آن‌ها را در گوگل پلی استور یافته و لیست آن را در اختیار گوگل قرار داده است.

خوشبختانه گوگل تمامی این تبلیغ‌افزارها را اکنون از پلی استور حذف کرده است، اما نکته قابل تامل اینجاست که بنابر آن‌چه Check Point ادعا می‌کند، این تبلیغ‌افزارها تا پیش از حذف شدن از پلی استور، روی هم رفته ۱۵۰ میلیون بار توسط کاربران اندروید دانلود و نصب شده بوده‌اند. تبلیغ‌افزاری که این گروه امنیتی از آن یاد کرده است SimBad نام دارد که در نرم‌افزارهای شبیه‌سازی پنهان می‌شود و بعد از نصب نرم‌افزار یک بک‌دور در سیستم اندروید ایجاد می‌کند و از این طریق بدافزارهایی مخصوص را روی دیوایس هدف نصب می‌کند، یا کاربر را به سمت وب‌سایت‌های آلوده هدایت می‌کند و یا در پلی استور به جای نرم‌افزارهای رسمی و تایید شده، بدافزارهای مورد تایید خودش را به کاربر نشان می‌دهد.

قابل ذکر است که گرچه گوگل از سال گذشته میلادی برای بررسی نرم‌افزارها پیش از وارد کردن‌شان به پلی استور دقت بیشتری به خرج می‌دهد، اما از این نظر همچنان از اپل ضعیف‌تر عمل می‌کند. در حالی که معمولا در مورد اپ استور اپل به ندرت به چنین اخباری برمی‌خوریم، اما در مورد اندروید و گوگل پلی استور تعداد و توالی این گونه مشکلات خیلی بیشتر است و این نشان می‌دهد که گوگل هنوز هم باید روی بررسی نرم‌افزارها حساسیت بیشتری به خرج بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH