بیانیه اپل در رابطه با شکایت اسپاتیفای از این شرکت

روز چهارشنبه یک سرویس پرطرفدار پخش موسیقی از اپل در رابطه با سیاست‌های اپ‌استور یک شکایت در کمیسیون اروپا مطرح کرد، اسپاتیفای یک کمپین تبلیغاتی علیه اپل هم تشکیل داده است. اما غول کوپرتینو در پاسخ به شکایت اسپاتیفای یک بیانیه عمومی صادر کرد. اپل اعلام کرده که این سرویس پخش موسیقی در رابطه با شکایت خود افکار عمومی را گمراه کرده، اسپاتیفای بیشترین درآمد خود را از تبلیغات و اپراتورهای تلفن‌همراه دریافت می‌کند و ما این درآمد برای آن‌ها را قطع نکرده‌ایم.

اشتراک‌های ویژه اسپاتیفای (Premium Subscription) تنها بخش بسیار کمی از درآمد اسپاتیفای هستند و این غول موسیقی قصد دارد هیچ پولی به اپل بابت فروش این اشتراک‌ها پرداخت نکند. این حرکت آن‌ها بدان معنی است که در اصل سوئدی‌ها مزایای یک برنامه رایگان را دریافت می‌کنند و کالیفرنیایی‌ها هیچ هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نخواهند کرد.

طبق قانون، اپل در هر اپ دارای پرداخت درون‌برنامه‌ای، 30 درصد از مبلغ پرداخت را برای خود برمی‌دارد (اگر هم اشتراک ویژه آن برنامه دوباره تمدید شود، این‌بار اپل 15 درصد از مبلغ کل را متعلق به خود می‌داند)، این حرکت به گفته اپل، یک قانون منصفانه است.

با این‌حال، اسپاتیفای با طرح این شکایت در کمیسیون اروپا، قصد دارد هیچ مبلغی بابت فروش اشتراک ویژه به اپل پرداخت نکند. اگر این شکایت که در اتحادیه اروپا مطرح شده به کمیسیون اروپا منتقل شود، این دو شرکت بزرگ راه بسیار طولانی را برای دریافت حقوق خود، طی خواهند کرد.

باتوجه به این شکایت، اپل هم فعلا ارایه بروزرسانی اپ اسپاتیفای را متوقف کرده و گفته تا زمانی که این اپ دارای گزینه پرداخت درون‌برنامه‌ای باشد، اما هیچ هزینه‌ای پرداخت نکند، این اپ هیچ آپدیتی در فروشگاه نرم‌افزاری ما دریافت نخواهد کرد.

از جنگ اپل و اسپاتیفای که بگذریم به همکاری‌های آن‌ها می‌رسیم، این دو شرکت در زمینه دسترسی اسپاتیفای به ویژگی‌های دستگاه‌های اپلی مثل دستیار صوتی سیری و ایر‌پلی 2 با هم همکاری خوبی دارند.

اپل درباره پیشنهاد اسپاتیفای برای ارایه اپ موسیقی خود برای اپل‌واچ می‌گوید:

” ادعای آن‌ها درباره ارایه اپ این شرکت در اپل‌واچ، ما را شگفت‌زده کرد. زمانی که اسپاتیفای اپ مخصوص ساعت‌های اپل را درسال 2018 برای ما فرستاد، ما با همان سرعت و روندی که همه اپ‌ها را بررسی و تایید می‌کنیم، این اپ را هم بررسی و تایید کردیم. همانگونه که مشاهده می‌شود اپ موسیقی استکهلمی‌ها در رده اول اپ‌های موسیقی در اپل‌واچ قرار دارد. ”

اما فعلا این اپ برای ساعت‌های هوشمند اپل منتشر نشده و تا ماه سپتامبر باید منتظر عرضه این اپ بمانید. اپل هم به احتمال زیاد اسپاتیفای را در سپتامبر 2019 تایید خواهد کرد. البته شاید اسپاتیفای به دلیل کنترل نهایی و انجام تست‌های اطمینان، در زمان ارایه اپ خود تاخیر داشته باشد.

بیانیه اپل درباره این داستان‌ها در نهایت یک موضوع اخلاقی را به شاکی خود یادآوری می‌کند، اپل می‌گوید این شکایت را گسترش می‌دهد و مسائل حق نشر را هم به این شکایت پاسخ می‌دهد. اپل گفته سرویس‌های پخش موسیقی (به جز اپل‌موزیک) به دنبال کسب درآمد خود هستند و به کپی‌رایت و حقوق هنرمندان هیچ اهمیتی نمی‌دهند (اشاره اپل به ماجرای شکایت هنرمندان از سرویس‌های پخش موسیقی به دلیل پرداخت نکردن حق پخش به هنرمندان). این قسمت از بیانیه اپل ممکن است برای سوئدی‌ها یک دردسر تازه ایجاد کند. اما اپل هم باید این موضوع را بداند که این داستان هیچ ربطی به ماجرای اپ‌استور و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای نخواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH