آیا دستگاه‌های تاشو انقلابی در زمینه دوربین‌های اسمارتفون‌ها به‌وجود خواهند آورد؟

طی سال‌های گذشته تاکنون، دوربین اسمارتفون‌های موجود در بازار به شدت پیشرفت کرده است، اما تنها چیزی که کیفیت این دوربین‌ها را در یک سطح قرار داده و هنوز هم نمی‌توان دوربین تلفن‌های هوشمند را عالی نامید، اندازه سنسور این دوربین‌ها است. البته گوشی‌های هوشمند با وجود محدودیت‌های خود، کیفیت تصویربرداری و فیلمبرداری را بهبود بخشیده‌اند. نرم‌افزارها، الگوریتم‌های پیچیده موجود در دوربین‌ها و سیستم‌های تثبیت‌کننده ویدیو، کیفیت دوربین‌ اسمارتفون‌ها را به شکلی عالی افزایش داده‌اند. اما همانطور که گفته شد، تنها چیزی که در این دوربین‌ها تغییر نکرده، اندازه سنسور این دوربین‌ها است.

سنسورهای بزرگ تنها راه افزایش کیفیت دوربین‌های تلفن‌همراه هستند.

 

اصل اول افزایش کیفیت در عکاسی، فیزیک خالص است. تعیین میزان جذب شدن نور در دوربین، کیفیت و ویژگی‌های کلی دوربین به وسیله اندازه هر پیکسل تعیین می‌شوند. شاید شما بتوانید با استفاده از روش‌های نرم‌افزاری این ویژگی‌ها را دستکاری کنید، اما هیچ وقت قادر به تغییر فیزیکی این ویژگی‌ها نخواهید بود.

بنابراین تنها راهی که برای سازندگان تلفن‌های هوشمند در رابطه با بهبود کیفیت دوربین‌هایشان باقی می‌ماند افزایش اندازه سنسور دوربین است. اما تنها مشکلی که این شرکت‌ها با سنسورهای بزرگ دارند، ضخیم‌شدن گوشی در نتیجه استفاده از این سنسورها است. پس راه‌حل چیست؟

با توجه به روند روزافزون معرفی و عرضه تلفن‌های هوشمند تاشو و قابل انعطاف، می‌توان به راحتی به سوال بالا پاسخی موجه داد.

پاسخ را از یک مثال آغاز می‌کنیم. محصول تاشو سامسونگ با نام گلکسی فولد که همگی آن را می‌شناسیم، در هنگام تاشدن اندازه‌ای در حدود 15.5 میلی‌متر به خود می‌گیرد (ضخامت گوشی‌های تاشو را در حالت تاشده اندازه می‌گیرند). ضخامت این گوشی حدود 50 درصد از ضخامت سایر گوشی‌ها بیشتر است. پس چرا نباید از این نقطه ضعف (ضخامت) به نحو احسن استفاده کرده و سنسورهای 1 اینچی را در چنین محصولاتی تعبیه کنیم؟!

شاید اولین مشکل در این رابطه ضخامت کم دو بدنه موجود در تلفن باشد. اما با اضافه کردن یک عنصر استاتیک (ثابت) به هندست می‌توان از یک سنسور بزرگ در این نوع از تلفن‌ها استفاده کرد.

نمونه دیگری از این گوشی‌ها، هواوی میت X است که این گوشی در بدنه پشتی خود دارای یک عنصر استاتیک و ضخیم است، همین عنصر استاتیک یک فرصت عالی برای قراردادن سنسور بزرگ دوربین به شمار می‌رود.

چنین پتانسیل‌هایی در گوشی‌های تاشو، می‌توانند منجربه بازنویسی قوانین عکاسی شوند.

گلکسی فولد: نمایشگر هیجان‌انگیز، دوربین نه‌چندان جالب

 

همانطور که می‌توان گلکسی فولد را یک گوشی جالب و هیجان‌انگیز معرفی کرد، به همان اندازه نیز این گوشی یک فرصت از دست رفته به حساب می‌آید. تصور کنید که شما 2000 دلار برای تلفنی خرج کنید که از همان دوربین گلکسی اس 10 در آن تلفن استفاده شده است. البته دوربین گلکسی اس 10 یک دوربین بد به شمار نمی‌رود، اما پرداخت مبلغ 2000 دلار برای گلکسی فولد، کمی اسراف به‌نظر می‌آید!

در نهایت می‌توان این نکته را به سازندگان اسمارتفون‌ها گفت که: “تلفن‌های تاشو باید ضخیم باشند تا بتوان با استفاده از سنسورهای بزرگ دوربین، چشم‌انداز دوربین تلفن‌های هوشمند را یکبار و برای همیشه تغییر داد. چنین ویژگی‌هایی باعث سرازیر‌شدن میلیون‌ها دلار پول به جیب شرکت‌های تولید‌کننده تلفن‌همراه خواهد شد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH