پافشاری گوگل بر تولید تراشه‌های شخصی علیرغم خروج 3 طراح کلیدی تراشه

پیش‌تر و در ژوئن سال 2017 گوگل یک طراح تراشه با نام مانو گولتی از اپل را به خدمت گرفت. گولتی در زمینه تولید برخی تراشه‌های مورد استفاده در آی‌فون و آی‌پد اپل نقش بزرگی ایفا نمود و وی در فهرست LinkedIn خود اعلام کرد که گوگل او را به‌عنوان “معمار ارشد تراشه” به خدمت گرفته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، گولتی و 2 مهندس تراشه دیگر با اسامی جان برونو و ویناد چمرتی اخیرا گوگل را ترک کرده‌اند. کلیه این افراد قبلا در اپل فعالیت نداشته‌اند و ویناد چمرتی پیش از پیوستن به گوگل در کوالکام مشغول به کار بوده است.

هر 3 نفر سابقه طراحی واحد پردازش مرکزی (CPU) و تراشه را در کارنامه دارند. استخدام گولتی مشخصا به‌عنوان تلاشی از جانب گوگل جهت تولید تراشه‌های شخصی برای سری پیکسل تلقی شد. چنین اقدامی به گوگل امکان می‌داد تا با تولید یک تراشه سفارشی به رقابت با تراشه‌های طراحی شده برای آی‌فون‌های اپل بپردازد. با این‌حال ظاهرا گوگل هنوز طراحی پردازنده‌های شخصی خود را آغاز نکرده و در عوض روی طراحی تراشه‌هایی با امکانات محدود و برخی قابلیت‌های ویژه کار کرده است. تولید این‌گونه تراشه‌ها آسان‌تر و ارزا‌ن‌تر تمام خواهد شد. این تیم به منظور ارتقاء قابلیت‌های عکاسی هندست‌های پیکسل یک تراشه پردازشی ویژه موسوم به پیکسل ویژوال کور را طراحی کرد. بعلاوه طراحی تراشه امنیتی مخصوص برای هندست‌های سری پیکسل 3 نیز از افتخارات این تیم به‌شمار می‌رود.

تولید پردازنده‌ها و تراشه‌ها کماکان می‌تواند در میان برنامه‌های آینده کمپانی جای داشته باشد؛ اما طراحی چنین قطعاتی مستلزم تخصیص زمان فراوان و تیم عملیاتی گسترده است. به همین دلیل گوگل همچنان به تبلیغات جهت جذب مهندسان تراشه ادامه می‌دهد. لذا به احتمال فراوان کمپانی چنین رویکردی را برای دستگاه‌های پیشرفته‌تر پیکسل دنبال نموده و تمرکز خود را به تولید تراشه‌های سخت‌افزاری غیرموبایلی با پیچیدگی کم‌تر معطوف می‌کند. از آن‌جا که تعداد گوشی‌های تولید شده توسط گوگل با نمونه‌های ساخت اپل یا سامسونگ قابل مقایسه نیست؛ لذا تخصیص سرمایه لازم جهت تولید پردازنده‌های سفارشی برای سری پیکسل احتمالا مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

شکل‌گیری یک تیم تراشه در هندوستان توسط گوگل

اگرچه گوگل در حال تعقیب اپل است؛ اما غول کوپرتینویی برخلاف گوگل از بدو تاسیس به‌عنوان یک کمپانی سخت‌افزاری فعالیت نموده است. در سال 2008 اپل با پرداخت مبلغ 278 میلیون دلار کمپانی P.A.Semi را خریداری کرد و تا پیش از آن به‌سراغ کسب‌وکار تراشه نرفت. طراحی نخستین پردازنده اپل حدودا 2 سال زمان برد. پردازنده اپل A4 همراه با نخستین نسل آی‌پد معرفی شد. این پردازنده توسط اپل طراحی شد و سامسونگ نیز تولید آن را بر عهده گرفت. آی‌فون 4 و آی‌پاد تاچ نسل 4 اپل نیز از تراشه A4 استفاده کردند. جالب این‌که اولین تراشه با استفاده از فرآیند 45 نانومتری تولید شد. امروزه تراشه A12 بیونیک اپل توسط کمپانی TSMC و با استفاده از فرآیند 7 نانومتری تولید می‌شود. رقم پایین‌تر نشان‌دهنده امکان قرارگیری ترانزیستورهای بیش‌تر در یک تراشه، افزایش قدرت و درعین‌حال کاهش میزان انرژی مصرفی آن است. بی‌تردید A12 بیونیک قدرتمندترین تراشه به‌کارگیری شده در اسمارت‌فون‌های امروزی به‌شمار می‌رود.

پیش‌تر و در ماه فوریه گوگل 12 مهندس ریزپردازنده از کمپانی‌هایی نظیر کوالکام، اینتل، برودکام و انویدیا را به خدمت گرفت و فروشگاهی را در بنگالورو هند راه‌اندازی کرد. گوگل قصد ایجاد مجموعه‌ای با حداکثر 80 عضو را دارد. با توجه به این‌که گوگل فاقد خطوط تولید شخصی است؛ لذا کلیه تراشه‌های طراحی شده گوگل توسط کمپانی TSMC تولید می‌شوند. تراشه‌های سری A اپل، چیپست‌های اسنپ‌دراگون شرکت کوالکام، پردازنده‌های کایرین هواوی، تراشه‌های مودم Balong و بسیاری از قطعات دیگر همگی توسط کمپانی تایوانی TSMC تولید می‌شوند.

گوگل در کنار گوشی‌های پیکسل خود، سخت‌افزارهای دیگری شامل نمایشگرهای هوشمند نست هاب مکس و نست هاب، اسپیکرهای هوشمند سری گوگل هوم، تبلت پیکسل‌اسلیت و پیکسل‌بوک را به فروش می‌رساند.

حتی در صورت طراحی پردازنده‌های این دستگاه‌ها توسط گوگل نیز کماکان هدف نهایی احتمالا تغییر نخواهد کرد. در واقع هدف نهایی گوگل دستیابی به تراشه‌ای است که نه‌تنها نسبت به نمونه‌های ارایه شده توسط سایر تامین‌کنندگان قدرتمندتر است؛ بلکه طراحی سفارشی آن به تمایز سری پیکسل از سایر گوشی‌های پرچم‌دار کمک خواهد کرد. خروج 3 مهندس تراشه از گوگل احتمالا شکست بزرگی برای این کمپانی به‌شمار نمی‌آید؛ چرا که این شرکت ظاهرا تاکنون در زمینه توسعه یک تراشه سفارشی به هیچ‌گونه پیشرفتی دست نیافته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH