پیش‌بینی کاهش 60 میلیون دستگاهی فروش جهانی اسمارت‌فون‌های هواوی در سال 2019

سال گذشته شرکت هواوی مجموعا 206 میلیون هندست را در سراسر جهان به فروش رساند. روند روبه‌رشد کمپانی چینی طی 3 ماهه نخست امسال نیز ادامه یافت و فروش جهانی هندست‌های هواوی به 59 میلیون دستگاه رسید. این میزان فروش بیان‌گر رشد سالیانه 50.3 درصدی بود و هواوی را به دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون در جهان طی دوره زمانی 3 ماهه تبدیل کرد. به‌نظر می‌رسید که طی سال آینده هیچ عاملی نتواند مانع پیشی گرفتن هواوی از سامسونگ و تبدیل شدن آن به بزرگ‌ترین تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان شود. پیش‌تر در سال 2016، ریچارد یو؛ رئیس گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی اعلام کرد که تا سال 2021، هواوی از سامسونگ و اپل پیشی خواهد گرفت. قرار بود هواوی 1 سال پیش از موعد مورد انتظار به چنین هدفی دست یابد؛ اما اجرای اقدامی از سوی دولت آمریکا تمامی پیش‌بینی‌ها را نقش بر آب کرد و وضعیت را کاملا دگرگون ساخت.

در ایالات‌متحده، هواوی به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی تلقی می‌شود؛ چرا که قوانین چین می‌تواند هواوی را وادار کند تا بنا بر دستور دولت کمونیستی چین، اطلاعات محرمانه را در اختیار آن‌ها قرار دهد. مقامات آمریکایی علیرغم انکارهای پیوسته هواوی بر این باورند که محصولات این کمپانی چینی دارای حفره‌هایی مخفی هستند که می‌توانند اطلاعات را برای دولت پکن ارسال نمایند. ماه گذشته دولت ترامپ این تولیدکننده را به لیست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا منتقل کرد. این اقدام مانع از دسترسی غول چینی به قطعات و نرم‌افزارهای آمریکایی شده و قطع روابط میان هواوی و برخی تامین‌کنندگان کلیدی را در پی داشته است. گوگل، کوالکام، اینتل و ARM Holdings تنها بخشی از اعضای زنجیره تامین هستند که با پایان دوره محدود معافیت 90 روزه در ماه آگوست، دیگر به کسب‌وکار خود با هواوی ادامه نخواهند داد.

اسمارت‌فون آنر 20 قرار بود در روز پنج‌شنبه عرضه شود؛ اما هواوی احتمالا از عرضه این هندست صرف‌نظر خواهد کرد

نشریه بلومبرگ روز یکشنبه گزارش داد که به‌دنبال قرارگیری نام هواوی در لیست سیاه، این کمپانی شخصا انتظار دارد که فروش جهانی گوشی‌هایش با افت 40 تا 60 درصدی مواجه شود. حدودا نیمی از دستگاه‌های فروخته شده طی سال گذشته در اختیار خریداران بین‌المللی قرار گرفت؛ لذا محاسبات شخصی هواوی نشان می‌دهند که طی سال 2019 فروش اسمارت‌فون‌های کمپانی در خارج از چین بین 40 تا 60 میلیون واحد کاهش خواهد یافت. این ارقام نمایانگر افتی چشمگیر هستند؛ اما کمپانی نیز با توجه به شرایط ناپایدار اطراف خود، شخصا قادر به ارائه برآورد مناسب‌تری نیست.

بر اساس برنامه‌ریزی قبلی قرار بود اسمارت‌فون آنر 20 طی روز 21 ژوئن در کشورهای بریتانیا و فرانسه عرضه شود. 2 شرکت مخابراتی فرانسوی عرضه گوشی‌های برند فرعی آنر هواوی را متوقف نمودند. بر اساس گزارشات در صورت عرضه دور از انتظار آنر 20، هواوی فروش این هندست را بلافاصله متوقف خواهد کرد. در حالی‌که توان پردازشی گوشی از طریق تراشه کایرین بومی هواوی تامین می‌شود؛ اما خریداران بالقوه احتمالا در خصوص عدم انتشار به‌روزرسانی‌های اندروید و آپدیت اپلیکیشن‌های اندرویدی برای اسمارت‌فون آنر 20 نگران هستند.

در صورت آغاز عرضه اولیه و دور از انتظار آنر 20، هواوی احتمالا بلافاصله فروش این هندست را متوقف خواهد کرد

هواوی مشغول تست سیستم‌عامل Hongmeng بومی خود موسوم به ArkOS است. همچنین اعلام شده که کمپانی، یک سیستم‌عامل روسی موسوم به Aurora را نیز مدنظر قرار داده است. این ویرایش از سیستم‌عامل SailfishOS شرکت Jolla الهام گرفته شده است. SailfishOS نیز بر اساس سیستم‌عامل MeeGo مبتنی بر ژست‌های حرکتی طراحی شده است. هواوی تراشه‌ها و قطعات موردنیاز برای مدت 1 سال را ذخیره نموده است؛ اما غول چینی احتمالا در این زمینه نیز با مشکل بزرگی دست‌به‌گریبان خواهد بود. واحد های‌سیلیکون هواوی مسئولیت طراحی تراشه‌های بومی این شرکت را بر عهده دارد؛ اما واحد مذکور به منظور طراحی تراشه‌ها از نرم‌افزار ارائه شده توسط شرکت‌های آمریکایی استفاده می‌کند. بعلاوه با توجه به تصمیم شرکت بریتانیایی ARM Holdings مبنی بر قطع روابط با هواوی (به گفته ARM برخی فناوری‌های مورد استفاده این شرکت، ماهیتی آمریکایی دارد)، تولیدکننده گوشی نیازمند یافتن یک طراح تراشه غیرمرتبط با ایالات‌متحده است؛ شرکتی که بتواند معماری تراشه‌ای موردنیاز هواوی را در اختیار آن قرار دهد.

دسترسی هواوی به پلی استور و برخی اپلیکیشن‌های کلیدی گوگل نظیر یوتیوب و Gmail مسدود خواهد شد. کاربران ناچار به سایدلود برنامه‌ها یا یافتن اپ استورهای جایگزین خواهند بود. تاثیرات این پدیده بر بازارهای نوظهور، متفاوت است. با این‌حال اروپا، ژاپن و آمریکای‌لاتین شدیدا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. تام کنگ؛ تحلیل‌گر موسسه Counterpoint Research

به گفته مینگ چی کو؛ تحلیل‌گر موسسه TF International، ممنوعیت اعمال شده از سوی دولت آمریکا می‌تواند یک پیامد مثبت را برای هواوی در پی داشته باشد.  این تحلیل‌گر که با پیش‌بینی‌های دقیق خود پیرامون دستگاه‌های اپلی شناخته می‌شود؛ اعلام کرده که سهم هواوی از بازار چین می‌تواند به شکلی چشمگیر افزایش یابد. طی 3 ماهه نخست امسال، هواوی سهمی 34 درصدی از بازار اسمارت‌فون چین را به خود اختصاص داد. مینگ چی کو معتقد است که هواوی با اتخاذ استراتژی‌های فعالانه‌تر در زمینه فروش می‌تواند سهم خود از بازار چین را به 45 درصد افزایش دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH