عکاسی در سفر

5 نکته مهم برای اینکه در سفر عکس‌های بهتری بگیرید

لازم به گفتن نیست که یکی از جذاب‌ترین اتفاقات در هر سفری، به همراه داشتن دوربین و ثبت چندین عکس خاطره‌انگیز و تماشایی است. چه قصد بازدید از مکان‌های معروف و تاریخی را داشته باشید و یا صرفا قصد لذت بردن از طلوع و غروب خورشید در ویلای ساحلی‌تان را داشته باشید، یک دوربین عکاسی مناسب می‌تواند سفر شما را جذاب‌تر کند. در این مطلب قصد داریم به پنج مورد از نکات مهمی که می‌توانند به شما در عکاسی بهتر در طول سفر کمک کنند، اشاره کنیم.

1) تحقیق کنید

عکاسی در سفر
پِرُوِنس، فرانسه

یکی از پایه‌ای‌ترین جنبه‌های عکاسی سفر این است که ابتدا در مورد مکانی که قصد بازدید از آنجا را دارید تحقیق کنید. در خصوص یک منطقه یا مکان به‌خصوصی که قصد رفتن به آنجا را دارید اطلاعات مناسبی را به‌دست آورید. بدین ترتیب می‌توانید جاذبه‌های یک شهر یا منطقه را شناسایی نموده و در طول سفر وقت خود را صرفا برای بازدید از مکان‌هایی که به آنها علاقه‌ دارید، صرف کنید.

2) قصد ثبت چه عکسی را دارید

عکاسی در سفر

به طور کلی دو روش وجود دارد که می‌توانید براساس آنها تصمیم بگیرید چه زمانی در طول سفر از چه سوژه‌هایی عکس بگیرید. روش اول این است که باید در خصوص چیزهایی که قصد عکاسی از آنها را دارید یک برنامه داشته باشید. اما در روش دوم که معمولا توسط بسیاری از افراد انتخاب می‌شود، شما صرفا از سفر خود لذت برده و هر زمان از هر چیزی که خوشتان آمد عکس می‌گیرید! مزیتی که این روش به شما می‌دهد این است که می‌توانید خلاق‌تر بوده و گاهی اوقات تصاویری را به ثبت برسانید که فوق‌العاده دیدنی هستند.

3) انتظارات‌تان را مدیریت کنید

اگر برای مدت زمان کوتاهی در یک مکان اقامت دارید احتمالا نمی‌توانید به تمامی جاذبه‌های گردشگری آن‌جا سر بزنید. بنابراین، شما باید پیش از شروع کار تصمیم بگیرید قصد بازدید از کدام مناطق را داشته و اولویت‌های عکاسی شما چه مواردی هستند.

نسبت به زمانی که در اختیار دارید واقع‌گرا باشید تا از سفرتان تجربه لذت‌بخش‌تری را به‌دست آورید. یک سفر با برنامه‌های خیلی فشرده و استرس زیاد می‌تواند در نهایت بسیار خسته کننده باشد. ممکن است متوجه شوید که در این سفر نمی‌توانید به تمام مکان‌هایی که قصد بازدیدشان را داشته‌اید، سر بزنید. این موضوع نباید باعث ناراحتی شما شود، صرفا چند منطقه یا مکان به‌خصوصی که خیلی مایل به دیدنشان هستید را انتخاب نموده، دوربین را بردارید و به آنجا بروید.

به یاد داشته باشید هر چه تعداد مکان‌هایی که بازدید می‌کنید کمتر باشد شانس ثبت عکس‌هایی بهتر بالاتر می‌رود. از سوی دیگر ممکن است در طول سفر با شرایط آب‌وهوایی نامساعد مواجه شوید که این موضوع به نوبه خود می‌تواند کار شما را سخت‌تر از قبل نماید. به هر حال، شما احتمالا این شانس را دارید تا مجددا به آن منطقه یا شهر خاص سفر کرده و بخش‌هایی که در سفر قبلی فرصت دیدن آنها را نداشته‌اید، ببینید.

عکاسی در سفر
جزیره پالاوان، فیلیپین

برای مثال در سفری که اخیرا به فیلیپین داشتم تنها موفق به بازدید از یک مکان خاص شدم که تصاویر مختلفی را از محیط پیرامون آن ثبت کردم. نکته جالب اینکه این سفر برای من بسیار لذت‌بخش تمام شد، چرا که هیچ عجله‌ای برای مدیریت زمان و بازدید فشرده از مکان‌های متعدد نداشتم و صرفا از یک مکان زیبا و شرایط محیطی آن لذت می‌بردم.

به‌طور کلی انتظارات‌تان را بسته به اهدافی که دنبال می‌کنید، مدیریت نموده و مشخص کنید که قصد عکاسی از چه چیزهایی را داشته و چه مدت قصد اقامت در مکان‌های مختلف را دارید.

4) با فرهنگ‌های مختلف آشنا شوید

عکاسی در سفر
پاپوآ، گینه نو

وقتی دوربین خود را برداشته و به بازدید از یک مکان جدید می‌روید نباید صرفا به ثبت چند عکس بسنده کنید. در واقع وقتی به خارج از کشورتان سفر می‌کنید با فرهنگ‌های جدیدی آشنا می‌شوید که ممکن است با آن‌چه که در کشور خود پذیرفته‌اید، هیچ تناسبی نداشته باشند. برای لذت بردن بیشتر از سفر و به‌خصوص مکانی که از آن بازدید کرده‌اید باید فرهنگ‌ مردم بومی آن منطقه را پذیرا باشید. آشنایی و تجربه کردن یک فرهنگ جدید می‌تواند لذتی برابر و یا حتی بیشتر از عکاسی را برایتان به همراه داشته باشد.

در سفر اخیرم به کشور رومانی، قصد عکاسی از چند منظره طبیعی جذاب در این کشور را داشتم. زمانی که به آن مناطق رفتم، با دوستی و مهمان‌پذیری فوق‌‌العاده اهالی آنجا مواجه شدم که مرا شگفت‌زده کرد. با پذیرفتن فرهنگ اهالی یک منطقه می‌توانید سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید. ذهن‌تان را باز و منعطف نگه داشته و فرصت آشنایی با فرهنگ‌های جدید را به خودتان بدهید.

5) از سفرتان لذت ببرید

عکاسی در سفر
پاوالان، فیلیپین

اگرچه عکاسی در سفر یکی از کارهای بسیار جذاب و لذت‌بخش محسوب می‌شود اما باید بدانید که در طول سفرتان گاهی صرفا باید به ماجراجویی و لذت بردن بدون ثبت عکس بپردازید. حتما برایتان پیش‌ آمده که پس از پایان سفر کلی عکس در حافظه دوربین دارید که بدون شک دیدنشان خالی از لطف نیست، اما احساس کردید آن‌طور که باید در طول سفر لذت نبردید. در واقع شما نباید همیشه در پشت دوربین‌تان قرار بگیرید؛ گاهی فقط آزادانه از محیط اطرافتان لذت ببرید.

به مکان‌های مختلف بروید و بدون این‌که به دوربین‌تان دست بزنید، از جذابیت‌های اطراف لذت برده و اوقات خوشی را سپری کنید. این کار نه تنها حس آرامش و راحتی فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد بلکه در درازمدت بر روی خلاقیت شما نیز تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارد.

نتیجه‌گیری

عکاسی سفر یکی از لذت‌بخش‌ترین و جذاب‌ترین سبک‌های عکاسی به حساب می‌آید. این موضوع به‌خصوص زمانی که به مناطق جدید می‌روید بیش از پیش خود را نشان داده و می‌توانید خاطرات بسیار عالی را به ثبت برسانید.

برای این‌که تصاویر بهتری را ثبت کنید پیش از هر کاری باید مکان‌هایی که قصد بازدید از آنها را دارید، مشخص شوند. تصمیم بگیرید قصد عکاسی از چه مناظر، سوژه‌ها و یا المان‌هایی را دارید. در خصوص انتظارات خود واقع‌گرا باشید، فرهنگ‌های جدید را مشتاقانه بپذیرید و در نهایت از سفر خود لذت ببرید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH