آیا جف ویلیامز مدیر ارشد عملیات کنونی اپل، جایگزین تیم کوک می‌شود؟!

این روزها بازار شایعات داغ است و خیلی‌ها از حالا درباره جایگزین تیم کوک مدیر اجرایی فعلی اپل حرف می‌زنند. موضوعی که می‌تواند آینده شرکت اپل را تحت تاثیر قرار دهد و مسیر حرکت آن را به‌کلی دچار تغییر و تحولات بزرگی کند.

۲۴ام آگوست امسال هشت سال از زمانی که استیو جابز از سمت مدیریت اجرایی اپل کناره‌گیری کرد و تیم کوک این جایگاه خطیر را با تمام مسئولیت‌هایش برعهده گرفت، می‌گذرد. شرکت، از آن موقع تا بحال، ارزش بازار خود را بیش از دو برابر کرده و محصولات خود را به میلیون‌ها مشتری در سرتاسر دنیا فروخته است. اما حالا با کند شدن رشد این کمپانی، سایت بلومبرگ در مطلبی گفته است که جانشین تیم کوک در حال ظهور کردن است. هرچند، بعید به نظر می‌رسد که تیم کوک به این زودی‌ها از این منصب کناره‌گیری کند.

جانی آیو (Jony Ive)، مدیر ارشد طراحی اپل، اغلب به‌عنوان مهمترین شخص شرکت بعد از تیم کوک تلقی می‌شد. اما به نظر می‌رسد که با بیانیه ماه گذشته اپل مبنی بر جدا شدن او از شرکت، این جایگاه به جف ویلیامز (Jeff Williams)، مدیر ارشد عملیات اپل، رسیده باشد؛ کسی که در حال‌حاضر از او به‌عنوان جایگزین کامل و بی‌نقص تیم کوک یاد می‌شود.

جف ویلیامز جایگزین تیم کوک

بسیاری از همکاران فعلی و قدیمی ویلیامز او را به‌عنوان مردی میانه‌رو، منظم و مدیری مصمم در حدواندازه مدیر اجرایی فعلی اپل می‌دانند. او از زمان برعهده گرفتن پست مدیریت ارشد عملیات (پستی که زمانی تیم کوک عهده‌دار آن بود) بهره‌وری عملیاتی را در اولویت اصلی خود قرار داده و همکاری تنگاتنگی با تامین‌کنندگان لوازم و تجهیزات سراسر دنیا داشته است.

ویلیامز در واحد توسعه محصولات نیز یک نقش عمل‌گراتر اتخاذ نموده است و جلسات بررسی‌های هفتگی برای تولیدات آینده شرکت را برنامه‌ریزی می‌کند تا روند پیشرفت آنها را دنبال کند و به تیم کوک گزارش بدهد. این جلسات، به‌طور رسمی New Product Reviews نامیده می‌شوند اما در حال‌حاضر برخی از کارمندان شرکت، نام «Jeff Reviews» را بر روی آنها گذاشته‌اند.

اپل AirPod

ویلیامز، درست مانند کوک، مهارت بسیار خوبی در نگاه کردن و گوش دادن به دیگر کارمندهای شرکت دارد. او به صحبت کردن با صدای نرم و ملایم معروف است، اما اگر لازم باشد هیچ ترس و واهمه‌ای از پرسیدن سوالات تندوتیز یا پافشاری بر تلاش هرچه بیشتر تا محقق شدن استانداردهای اپل ندارد. البته این ویژگی‌ها و خصوصیات، وقتی پای تیم‌های طراحی به میان می‌آید، تبدیل به موضوع بسیار مهمی می‌شوند. ویلیامز از بخش عملیات می‌آید و معیارهایی که در آنجا اعمال می‌شوند، اغلب در بخش طراحی، کاربرد چندانی ندارند. به همین‌خاطر است که اگر اوضاع مطابق میل او پیش نرود، مساله کمی بغرنج‌تر می‌شود. بااین‌حال، همکارانش می‌گویند که او به‌اندازه استیو جابز عصبی نیست. برای مثال، زمانی که اپل در حال توسعه AirPodهای خود بود، او برای اینکه همکارانش منظورش را دریابند، تا زمانی که کیفیت نمونه‌های بی‌سیم ایرپادها به حد مطلوب و رضایت‌بخشی نرسیده بود، عمدا از ایرپادهای سیم‌دار استفاده می‌کرد. در حالی که او می‌توانست با سروصدا منظور خودش را پیش ببرد، اما او این‌کار را نکرد.

اپل واچ اولیه شرکت، محک بزرگی برای ویلیامز بود

ویلیامز در حال‌حاضر بر روی زنجیره تامین محصولات اپل، توسعه اپلیکیشن، تحقیقات سلامت و تناسب‌اندام، سرویس پشتیبانی از مشتریان AppleCare و توسعه همه محصولات سخت‌افزاری اپل از جمله آیفون‌های نسل بعد نظارت دارد. قبل از قرار گرفتن در جایگاه مدیریت ارشد عملیات، تمرکز عمده او بر روی اولین اپل واچ شرکت بود که تبدیل به بزرگترین محک او در کمپانی اپل گردید.

درست چند ماه قبل از عرضه آن در سال ۲۰۱۵، تعدادی از کارمندانی که در حال تست این پوشیدنی بودند شروع به دادن گزارش‌هایی از حساسیت‌های آلرژیک به نوع نیکلی که اپل در ساخت آن استفاده کرده بود، نمودند. این اتفاق، البته یک مساله شایعی در صنعت ساعت است، اما ویلیامز دستور داد که هزاران دستگاه از آن را اوراق کنند.

اپل واچ

در همین اوضاع‌واحوال بود که ویلیامز مجبور شد با مشکل دیگری که مربوط به فناوری موتور تپتیک (Taptic Engine) اپل می‌شد، دسته‌وپنجه نرم کند. این موتور، که برای ویلیامز اهمیت زیادی داشت و باعث شد اپل واچ نسبت به گوشی‌هایی که از نمونه‌های مشابه آن در داخل خود استفاده می‌کردند، ویبره‌های آرام‌تری داشته باشد، مستعد خوردگی و زنگ‌زدگی بود که در نهایت منجر به یک شکست بلندمدت برای اپل گردید. ویلیامز تصمیم گرفت که به‌جای بارگیری ساعت‌ها، مدل‌های آسیب‌دیده را به کارمندان هدیه بدهد و مشکل به‌وجودآمده را تا زمان عرضه آنها برطرف نماید.

این اقدام باعث تاخیرهای زیادی شد، بطوریکه مدت‌زمان کوتاهی بعد از عرضه اپل واچ، پیدا کردن آن در بازار بسیار مشکل بود. باوجود همه اینها، کار شجاعانه ویلیامز از روانه شدن دستگاه‌های معیوب به قفسه فروشگاه‌ها جلوگیری کرد و در نهایت به نفع مشتریان تمام شد.

حرکت به‌سمت جلو، برای اپل چه معنایی دارد؟

در طول چند سال گذشته، اپل به کمک تیم کوک، راه و روش خود را به‌کلی تغییر داده است. قبلا طراحی محصول، یک اولویت به حساب می‌آمد اما حالا به نظر می‌رسد که تیم عملیات اپل، صحنه‌گردان شرکت شده‌اند و همه بخش‌های آن را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند. بنا به گفته یکی از کارمندان ارشد اجرایی سابق اپل «جف ویلیامز نزدیک‌ترین فرد به تیم کوک است و شما چیزهای زیادی از او یاد خواهید گرفت. اگر فکر می‌کنید کوک کار خود را خوب انجام می‌دهد، پس ویلیامز انتخاب خوبی به‌عنوان جایگزین تیم کوک است.» شخص دیگری که او نیز  ویلیامز را می‌شناسد می‌گوید: «جف ۹۵ درصد عملیات است و ۵ درصد محصول تولید شده.»

این استراتژی، در طول چند سال گذشته، خیلی خوب برای شرکت کار کرده است، اما با کاهش رشد شرکت، حالا خیلی‌ها می‌پرسند آیا این اوضاع و شرایط قابل تحمل خواهد بود؟ Michael Gartenberg، یک از کارمندان سابق بازاریابی اپل معتقد است که «تا زمانی که یک مغز متفکر در شرکت اپل وجود دارد که مدیر اجرایی شرکت می‌تواند با او کار کند، حتما لازم نیست که خود مدیر اجرایی، یک مفز متفکر باشد.» حالا سوال اینجاست که، با رفتن جانی آیو، چه کسی مغز متفکر و خلاق شرکت است تا بتواند محصول بزرگ بعدی اپل را هدایت و رهبری کند؟!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH