بررسی اس‌اس‌دی ADATA Ultimate SU900: زمان ارتقای فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ فرا رسید

این روزها درایوهای اس‌اس‌دی به طور کامل هارددیسک‌ها را از میدان خارج کرده و به انتخاب نخست کاربران تبدیل شده‌اند.

سرعت بسیار زیاد این درایوها که از رابط‌های SATA و PCI Express استفاده می‌کنند؛ سرعت اجرای اپلیکیشن‌های سنگین ویرایش عکس و ویدیو، بازی‌های گرافیکی رده بالا و برنامه‌های پردازشی دیگر را به طرز محسوسی افزایش داده و کاربران ترجیح می‌دهند یک اس‌اس‌دی روی مادربورد کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ خود نصب و استفاده کنند. سری جدید این درایوها با تراشه‌های 3D NAND از سرعت و کارایی بیشتری برخوردار بوده و در ظرفیت‌های متنوع‌تری هم عرضه می‌شوند.

یکی از معروف‌ترین سری درایوهای حافظه فلش 3D NAND در بازار، اس‌اس‌دی Ultimate US900 ای‌دیتا است که اصولا یک SSD مناسب برای اجرای سریع‌تر نرم‌افزارهاست.

شرکت ای‌دیتا برای بازی، اس‌اس‌دی‌های سری XPG را عرضه کرده است. حافظه فلش US900 یک اس‌اس‌دی عملکرد محور برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌ها و اجرای سریع‌تر نرم‌افزارهای سنگین و سیستم‌عامل است. در این مقاله، می‌خواهیم مدل ۵۱۲ گیگابایت این اس‌اس‌دی را از نزدیک بررسی کنیم و با مشخصات و کارایی آن بیشتر آشنا شویم:

معرفی و ویژگی‌ها

اس‌اس‌دی داخلی حرفه‌ای ای‌دیتا SU900 با فرم فاکتور ۲.۵ اینچی از طریق رابط پرسرعت SATA3 به مادربورد متصل می‌شود. این درایو مبتنی بر فناوری حافظه‌های فلش 3D NAND است که با کنترلر Silicon Motion عرضه شده است.

در ظرفیت‌های ۱۲۸ گیگابایت، ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت، ۱ و ۲ ترابایت روانه بازار شده تا کاربران براساس نیاز خود یک ظرفیت را انتخاب کنند. افزون بر این، سرعت خواندن/نوشتن تصادفی این حافظه فلش ۴ هزار تا ۹۰ هزار IOPS است. میانگین عمر این درایو SSD نزدیک به ۲ میلیون ساعت است. در برابر شوک مقاوم بوده و از حداکثر مقاومت 1500G بهره می‌برد.

این اس‌اس‌دی ای‌دیتا از فناوری و فرمول ثابت شده‌ای در دنیای حافظه‌ها استفاده می‌کند. فناوری جدیدی که نمی‌توان درباره‌اش بحث کرد و کارایی خود را ثابت کرده است. SU900 اولین درایو ای‌دیتا با فناوری فلش‌های 3D MLC NAND است. این نوع فلش‌ها در سال ۲۰۱۷ به اوج خود رسیده و پرطرفدار بودند.

فناوری 3D MLC NAND با حافظه‌های نسل قبلی خود تفاوت‌هایی دارد. در فناوری جدید، فضای کمتری اشغال می‌شود و قطعه‌های حافظه فلش به جای قرارگیری در کنار یکدیگر، به طور سطح‌بندی طراحی می‌شوند. بنابراین، با حافظه‌ای نازک‌تر، کوچک‌تر، سبک‌تر، هزینه ساخت کمتر و مقاومت بیشتر روبرو هستیم.

سامسونگ چند سالی می‌شود که حافظه‌های فلش 3D MLC NAND خود را روانه بازار کرده است ولی همان‌طور که گفتیم برای اولین بار است ای‌دیتا درایو اس‌اس‌دی با این فناوری عرضه می‌کند. در قالب حافظه‌های فلش موسوم به TLC NAND از سه بیت در هر سلول استفاده می‌شود ولی ای‌دیتا برای اطمینان‌پذیری بیشتری از دو بیت در هر سلول استفاده کرده است. این قابلیت باعث افزایش عمر درایو و سرعت می‌شود و یک مزیت منحصربه‌فرد برای این درایوها است.

ای‌دیتا در طراحی SU900 از ویژگی دیگری به نام SLC cache نیز استفاده کرده است. به این معنی که برخی از سلول‌های تک بیتی یا سلول‌های خالی، از حافظه فلش خود برای افزایش کارایی بهره می‌گیرند. البته، این ویژگی یک رویکرد رایج در درایوهای اس‌اس‌دی امروزی است.

اس‌اس‌دی ای‌دیتا از بافرهای DRAM نیز استفاده می‌کند که باز هم روی سرعت و کارایی حافظه فلش تاثیرگذار است و می‌تواند طراحی خلاقانه این درایو را کامل کند. در محک‌زنی‌ها، این ویژگی‌ها خودشان را نشان داده و شاهد ثبت رکوردهای نسبتا بالایی هستیم.

ای‌دیتا مدعی است حداکثر سرعت خواندن و نوشتن این درایو اس‌اس‌دی ۵۶۰ و ۵۲۵ مگابایت در هر ثانیه است؛ سرعتی نزدیک به حداکثر رکوردهایی که از یک درایو حافظه فلش 3D MLC NAND با رابط SATA3 انتظار داریم. این سرعت خواندن و نوشتن در بازار فعلی اس‌اس‌دی‌ها رایج شده است و بسیاری از مدعیان، محصولاتی با چنین آمارهایی عرضه می‌کنند.

به همین دلیل، بسیاری از طرفداران درایوهای SSD سراغ رابط‌های PCI Express رفته‌اند و شرکت‌های سازنده حافظه هم تمایل بیشتری به تولید حافظه‌های فلش PCI Express دارند. در واقع، می‌توان گفت اس‌اس‌دی‌های SATA برای ارتقای لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای رومیزی و کنار گذاشتن هارددیسک‌ها استفاده می‌شوند. این درایوها برای کامپیوترهای دسکتاپ شخصی، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی لپ‌تاپ‌ها و کاربردهایی این چنینی مناسب هستند.

وزن درایو اس‌اس‌دی ۵۱۲ گیگابایتی SU900 ای‌دیتا حدود ۴۸ گرم است و با قطر ۷ میلی‌متر تولید شده است ولی درون باکس آن یک اسپیسر (spacer) دو میلی‌متری هم قرار دارد تا بتوانید روی لپ‌تاپ‌های ۷ و ۹ میلی‌متری نصب و استفاده کنید. برای افرادی که می‌خواهند فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ خود را ارتقا دهند یا اینکه سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها را روی یک اس‌اس‌دی برای سرعت بیشتر نصب کنند؛ گزینه بسیار مناسبی است.

ای‌دیتا همراه با خود SSD یک نسخه از نرم‌افزار ADATA SSD Toolbox نیز ارایه کرده است. نمی‌توانیم بگوییم که نرم‌افزار SSD Toolbox در نوع خودش بهترین است ولی تمام کارهای شما را انجام می‌دهد و مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت. همین‌طور، نرم‌افزار Acronis True Image نیز به شما هدیه داده می‌شود تا بتوانید از کل سیستم یک ایمیج گرفته و سیستم‌عامل جدید نصب کنید.

کارایی و تست

مهم‌ترین آیتم در درایوهای اس‌اس‌دی، سرعت خواندن و نوشتن آن‌ها در شرایط مختلف است. بنابراین؛ ما هم به طور مستقیم سراغ اندازه‌گیری سرعت انتقال اطلاعات SU900 ای‌دیتا با نرم‌افزار محک‌زنی AS-SSD رفتیم.

این نرم‌افزار به طور اختصاصی برای محک‌زنی اس‌اس‌دی‌ها طراحی شده است و قابلیت اندازه‌گیری سرعت خواندن/نوشتن فایل‌های بزرگ را دارد. سازندگان درایوهای اس‌اس‌دی هم معمولا به این سرعت‌ها اشاره می‌کنند و در تبلیغات خود روی آن‌ها مانور می‌دهند.

سرعت متوالی از این نظر اهمیت دارد که شما در ویرایش تصویر و عکس، ویرایش ویدیو یا بازی و کارهای مشابه دیگر با فایل‌های بزرگ سروکار دارید. معمولا، فایل‌های بزرگ روی هارددیسک‌های سنتی مدت زمان زیادی برای لود می‌خواهند ولی در اس‌اس‌دی‌ها سریعا اجرا و منتقل می‌شوند.

نرم‌افزار AS-SSD نشان می‌دهد سرعت خواندن ای‌دیتا Ultimate SU900 حدود ۵۱۱.۷ مگابایت است (نزدیک به ادعای ای‌دیتا) که یک سرعت قابل قبول در دنیای اس‌اس‌دی‌های SATA 3 است.

اس‌اس‌دی‌ها در سرعت خواندن رقابتی نزدیک به هم دارند و گاهی اوقات با ۱ مگابایت سریع‌تر خواندن، بالاتر از رقبا قرار می‌گیرند. سرعت نوشتن SU900 در نرم‌افزار AS-SSD برابر ۴۷۶ مگابایت است که باز هم یک متوسط رو به بالا محسوب می‌شود.

برای اطمینان از سرعت‌های خواندن و نوشتن متوالی اس‌اس‌دی SU900 ای‌دیتا، سراغ نرم‌افزارهای ATTO Disk Benchmark و CrystalDiskMark رفتیم که تصاویر این محک‌زنی‌ها را در پایین مشاهده می‌کنید.

در نرم‌افزار ATTO Disk Benchmark به موازات افزایش حجم فایل، عملکرد اس‌اس‌دی بهتر می‌شود و همان‌طور که می‌بینیم برای فایل‌های بزرگ سرعت‌های خواندن و نوشتن ۵۳۶.۶۹ و ۵۰۴.۱۶ مگابایت ثبت شده است.

در نرم‌افزار CrystalDiskMark هم سرعت‌های خواندن/نوشتن متوالی ۵۶۳ و ۵۲۷.۵ مگابیت ثبت می‌شود که به سرعت‌های ادعایی ای‌دیتا بسیار نزدیک هستند. این سرعت‌ها نشان می‌دهند با یک اس‌اس‌دی کاملا سریع برای انتقال اطلاعات زیاد روبرو هستیم.

درایو SU900 در سرعت خواندن حجمی از اطلاعات 4K شامل فایل‌های کوچک سرعت ۳۴.۸ مگابایت را ثبت می‌کند که بسیار خوب بوده و جزو بهترین اس‌اس‌دی‌های SATA 3 بالای جدول قرار می‌گیرد. سرعت نوشتن اطلاعات 4K این درایو هم ۱۱۰.۲ مگابایت نشان داده می‌شود که باز هم در رده برترین‌ها است.

با استفاده از نرم‌افزار Crystal DiskMark می‌خواهیم تست‌هایی با اطلاعات فشرده شده بگیریم که اس‌اس‌دی‌های مدرن روی آن تاکید زیادی دارند؛ چون برای افزایش کارایی روی مکانیزم‌های فشرده‌سازی اطلاعات اعتماد دارند.

سرعت خواندن اطلاعات 4K ای‌دیتا SU900 در نرم‌افزار Crystal DiskMark برابر ۳۶۵ مگابایت است. سرعت نوشتن اطلاعات 4K فشرده شده با این نرم‌افزار ۳۲۷ مگابایت به دست آمده است.

اگرچه سرعت خواندن بیشتر است ولی عملکرد درایو SU900 در پروسه نوشتن بهتر است. در مجموع، ای‌دیتا SU900 درایوی است که شما می‌توانید حداکثر سرعت انتقال اطلاعات در بازار را تجربه کنید.

باز هم باید روی این موضوع تاکید کرد که حافظه SU900 یک محصول عملکرد محور است و ممکن است روی سیستم شما بهترین کارایی را داشته باشد.

حرف آخر

حافظه فلش SU900 ای‌دیتا یک اس‌اس‌دی رده بالا در بازار است. نمی‌توان گفت سریع‌ترین اس‌اس‌دی است که می‌توانید برای ارتقای فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ خود در سال ۲۰۱۹ خریداری کنید ولی سرعت خواندن و نوشتن قابل توجه، عرضه در ظرفیت‌های مختلف که قدرت انتخاب می‌دهد و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد؛ باعث می‌شود برایش هزینه کنید و حدود ۸۰۰ هزار تومان برای مدل ۵۱۲ گیگابایت آن بپردازید.

شرکت آونگ محصولات ای‌دیتا را با گارانتی ۵ ساله شرکت اصلی در ایران عرضه می‌کند. اگر نمی‌خواهید یک حافظه فلش اس‌اس‌دی با فناوری TLC NAND بخرید؛ SU900 ای‌دیتا با فناوری MLC NAND می‌تواند شما را راضی کند چون یک درایو با جدیدترین فناوری‌های ذخیره‌سازی مبتنی بر رابط کاربری SATA3 است. اگر بالاتر از این محصول از نظر فناوری ارتباطی بخواهید؛ باید یک اس‌اس‌دی PCI Express یا با فرم فاکتور M2 بخرید.

3 در مورد “بررسی اس‌اس‌دی ADATA Ultimate SU900: زمان ارتقای فضای ذخیره‌سازی لپ‌تاپ فرا رسید”

  1. این ssdها عالیییییین . من قبل اینکه هاردم رو عوض کنم رم و گرافیک رو ارتقا دادم ولی فتوشاپ بازم گیر داشت اما وقتی هار رو با یه ssd عوض کردم یهویی سیستم پرواز کرد ! کلا دوره هارد تمومیددد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH