تحریم هواوی

برخلاف وزارت بازرگانی آمریکا، دونالد ترامپ مایل به تمدید مهلت 90 روزه تعلیق تحریم هواوی نیست

بنابر گزارش‌های منتشر‌شده، وزارت بازرگانی ایالات متحده این آمادگی را دارد تا مجوز 90 روزه دیگری را برای شرکت‌های آمریکایی جهت تجارت با هواوی ارایه دهد. اولین مجوز 90 روزه در روز دوشنبه به پایان می‌رسد و هواوی تا آن زمان می‌تواند نسبت به خرید قطعات و نرم‌افزارها از کمپانی‌های آمریکایی اقدام کند. درحالی که ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا از عدم وجود مشکل در تمدید مهلت 90 روزه برای تعلیق تحریم هواوی سخن می‌گوید، خبرگزاری رویترز گزارش داد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور نسبت به هواوی، سخنان نه‌چندان مهربانانه‌ای را برای این شرکت ارایه کرد!

تحریم هواوی

دونالد ترامپ در جدیدترین سخنان خود اعلام کرد که دوست ندارد دولت آمریکا با هواوی تجارت کند، زیرا آن‌ها [هواوی] یک تهدید برای امنیت ملی ما به شمار می‌روند. همانطور که مطلع هستید، هواوی به اتهام همکاری با دولت کمونیست چین برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی از شهروندان و مقامات آمریکا مورد تحریم‌های این کشور واقع شده است.

قانون‌گذاران ایالات متحده نیز نگران این هستند که در پشت پرده تجهیزات مخابراتی و تلفن‌های هواوی، تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا وجود داشته باشد. هواوی بارها این اتهام را رد کرده و لیانگ هوا، رییس هیئت مدیره کمپانی چینی، پیشنهاد امضای توافقنامه “عدم جاسوسی” را بین چین و آمریکا ارایه داد.

تحریم هواوی

ایالات متحده به متحدان خود نیز درباره استفاده از تجهیزات مخابراتی هواوی برای شبکه‌های 5G هشدار داد و به همین واسطه، شرکت‌های بزرگ مخابراتی مثل Verizon و AT&T به همکاری خود با هواوی ادامه ندادند و اسمارتفون میت 10 پرو (Mate 10 Pro) که قرار بود در چند نسخه انحصاری این اپراتورها روانه بازار شود، قربانی این ماجرا شد.

ترامپ به پاسخ خبرنگاران درباره تمدید مهلت 90 روزه برای اعطای مجوز‌های ویژه پاسخ نداد. واقعیت این است که شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند کوالکام، اینتل و میکرون با از دست‌دادن بخش عمده‌ای از تجارت خود با هواوی که سال گذشته به 11 میلیارد دلار رسیده بود، وضعیت خوبی نخواهند داشت. هواوی یکی از بزرگترین مشتریان شرکت میکرون در سال 2018 بود. این شرکت به تولید تراشه‌های حافظه مشغول است.

تحریم هواوی
Huawei Mate 10 & Mate 10 Pro

چرا ترامپ با هواوی و ZTE این‌گونه رفتار کرده است؟

درحالی که ترامپ مواضع بسیار شدیدی علیه هواوی دارد، چنین مواضعی برای تحریم ZTE در سال گذشته نداشت. در آوریل سال 2018، وزارت بازرگانی با تحریم ZTE مانع از دسترسی چینی‌ها به قطعات و نرم‌افزار‌های آمریکایی شد. در آن زمان، ZTE چهارمین برند محبوب تلفن‌های هوشمند در آمریکا بود، همانطور که هواوی نیز یکی از محبوب‌ترین شرکت‌های سازنده اسمارتفون در جهان است. وضعیت ZTE در آن زمان بسیار بدتر از هواوی بود، زیرا این شرکت علی‌رغم منع تجارت با کشورهای مورد تحریم آمریکا نسبت به فروش کالاها و خدمات خود به کشورهای ایران و کره‌شمالی اقدام کرده بود. به عبارتی دیگر، چینی‌ها با انجام این کار، تحریم‌های ایالات متحده را نقض کرده و مورد مجازات نقدی هم قرار گرفتند.

تحریم هواوی

ZTE برخلاف هواوی، هیچ آمادگی برای تولید اختصاصی چیپست‌ها و سیستم‌عامل خود نداشت. در این زمان، مشکلات بسیار بزرگی به‌وجود آمدند تا این‌که دونالد ترامپ با ورود به این قضیه، ادامه تجارت دولت آمریکا با ZTE را خواستار شد. شرکت چینی هم به دلیل نقض تحریم‌ها، حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار جریمه شد و برخی از مهم‌ترین اعضای هیئت مدیره و کارمندان ارشد خود را اخراج کرد.

لارنس کادلو، مشاور اقتصای کاخ سفید، روز یکشنبه در دیدار مطبوعاتی با شبکه NBC-TV گفت که تمدید مهلت 90 روزه برای ادامه تجارت هواوی با شرکت‌های آمریکایی به منظور ثابت کردن حسن نیت ما به چینی‌ها تایید شده است، هردو کشور [چین و آمریکا] در تلاش هستند تا توافقنامه تجاری جدیدی را امضا کنند.

چند ماه پیش هم رییس‌جمهور آمریکا اعلام کرد تحریم هواوی می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار در جریان مذاکرات تجاری ایالات متحده آمریکا و چین حضور داشته باشد. او در 23 ام ماه مه گفت: “ممکن است که نام هواوی در بخشی از معاملات تجاری گنجانده شود. بخشی از معامله تجاری.”

هنوزمشخص نیست که در صورت توافق کامل دولت‌های آمریکا و چین، نام هواوی از لیست افراد و شرکت‌های تحت تحریم آمریکا خارج خواهد شد یا خیر.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH