تیم کوک جهت توضیح نحوه تاثیر تعرفه‌های آی‌فون بر کمپانی سامسونگ با دونالد ترامپ ملاقات کرد

نشست مشترک دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور آمریکا و تیم کوک؛ مدیرعامل شرکت اپل برای دومین بار برگزار شد. این 2 نفر در جریان جلسه شام کاری روز جمعه پیرامون تعرفه‌های وضع شده صحبت کردند. آقای کوک برخلاف سایر کمپانی‌های بی‌شمار مستقر در منطقه Silicon Valley، رویکرد تقابل حداقلی با دولت در زمینه درگیری فلسفی اخیر با دولت چین حول موضوعاتی نظیر تعرفه‌ها، حقوق مربوط به مالکیت معنوی و مواردی از این‌دست را در پیش گرفته است. در صورت ادامه چنین وضعیتی، اپل احتمالا متحمل زیان‌های فراوانی خواهد شد.

به همین دلیل با تشدید وضعیت بحرانی، تیم کوک اقدام به برگزاری نشستی با دونالد ترامپ کرد تا دلیل موجه دیگری را برای بازگشت تعرفه‌ها ارایه نموده و از این تعرفه‌ها به‌عنوان یک عامل واقعا مخرب برای تعطیلات کریسمسی اپل یاد کند. شاید کمی ساده‌لوحانه به‌نظر برسد؛ اما این ملاقات، یکی از دلایل موثر در به تعویق افتادن اعمال تعرفه 10 درصدی بر 300 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چینی بوده است. در نتیجه اکنون اعمال این تعرفه از روز اول سپتامبر به اواسط ماه دسامبر موکول شده است.

مدیرعامل اپل ضمن ابراز تاسف اعلام کرد که تعرفه‌های وضع شده روی آی‌فون‌ها نهایتا به سود سامسونگ تمام خواهند شد. در این میان ظاهرا رئیس‌جمهور متوجه شده که سامسونگ یک شرکت کره‌ای است و با توجه به شعار دولت مبنی بر “باشکوه نمودن مجدد آمریکا”، نبایستی اجازه داد که غول کره‌ای از اپل پیشی بگیرد.

دونالد ترامپ در جریان کنفرانس مطبوعاتی پس از این نشست اعلام کرد:

“من ملاقات بسیار خوبی با تیم کوک داشتم. من برای تیم کوک، احترام زیادی قائل هستم و تیم در خصوص تعرفه‌ها با من گفتگو کرد. در این میان وی به موضوع مناسبی اشاره کرد و یادآور شد که سامسونگ، رقیب شماره یک آن‌ها به‌شمار می‌رود و این کمپانی به‌دلیل استقرار در کره‌جنوبی، هیچ‌گونه تعرفه‌ای پرداخت نمی‌کند.

چنان‌چه اپل بخواهد با یک کمپانی بسیار قدرتمند و معاف از تعرفه رقابت نماید؛ در این‌صورت پرداخت تعرفه برای آن‌ها دشوار خواهد بود. من گفتم که ‘این رقیب تا چه اندازه قدرتمند است؟’ وی در پاسخ گفت که سامسونگ، رقیبی بسیار قدرتمند است. سامسونگ هیچ‌گونه تعرفه‌ای را پرداخت نمی‌کند؛ چرا که این کمپانی در موقعیت متفاوتی یعنی کره‌جنوبی مستقر شده است. من تصور می‌کنم که استدلال وی بسیار قانع‌کننده بوده است؛ لذا در خصوص آن فکر خواهم کرد.”

امشب در یک جلسه شام با تیم کوک؛ مدیرعامل اپل شرکت کردم. آن‌ها مبالغ هنگفتی را در ایالات‌متحده، سرمایه‌گذاری خواهند کرد. این پدیده فوق‌العاده است. – Donald J. Trump؛ 16 آگوست 2019

پیرو اطلاعیه قبلی، اعمال تعرفه 10 درصدی روی برخی ابزارهای‌جانبی نظیر ایرپادها یا اپل واچ از روز اول سپتامبر آغاز خواهد شد. اما اکنون محصولات اپلی بزرگ نظیر کامپیوترهای مک یا گوشی‌های آی‌فون از این تعرفه مستثنی خواهند شد. لذا انتشار هرگونه اطلاعیه قابل‌توجه پیرامون پیشرفت مذاکرات تجاری با چین احتمالا به بعد از ایام تعطیلات موکول خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH