بیت‌کوین

مشکلات و هزینه‌های مربوط به استخراج بیت کوین در ایران

استخراج بیت کوین به یکی از شغل‌های پرطرفدار در ماه‎های اخیر تبدیل شده و بسیاری از افراد به دنبال جزئیات بیشتری از این موضوع هستند. بدیهی است که با توجه به قیمت دلار و هزینه پایین برق در کشورمان، استخراج بیت کوین بسیار به صرفه بوده و توجیه اقتصادی بالایی دارد.

به گزارش آی‌تی‌رسان، پس از کش و قوس فراوان و اظهار نظرهای متفاوت پیرامون ارزهای دیجیتال، این موضوع توسط دولت مورد تایید قرار گرفت و رسما استخراج بیت کوین به یک شغل رسمی در کشورمان تبدیل شد. اما این پذیرش از سوی دولت به معنی تایید فعالان و حمایت از آنها نبوده و صرفا ماینینگ بیت کوین از حالت غیرقانونی خارج شده و پلیس به صورت سلبی با آن برخورد نخواهد کرد.

یکی از مشکلات اصلی پیش روی استخراج رمزارزها مساله مصرف برق است که دولت قصد محاسبه بر اساس برق صادراتی را داشته ولی فعالان ارزهای دیجیتال و حتی وزارت ارتباطات با این موضوع مخالف هستند. اما این مخالفت‌ها اثربخش نبوده و دولت مصرانه این طرح را پیگیری کرده و به زودی مصوبه عملیاتی و اجرایی مربوط به آن را ابلاغ خواهد کرد.

استخراج بیت کوین

یکی از گلایه‌های فعالان حوزه ماینینگ رمزارزها این است که دولت به صورت شفاف با آنها تعامل نمی‌کند و صرفا قصد کسب درآمد از این حوزه را دارد. ایشان معتقدند که وقتی دولت قصد کسب درآمد از طریق فروش برق صادراتی به این بخش را دارد، بایستی قوانینی را در راستای حمایت از این حوزه تصویب کند تا با اعتماد بیشتری بتوان به ادامه این کسب و کار پرداخت.

گفتنی است که هیات دولت در مرداد ماه اقدام به صدور بخشنامه‌ای کرد که نشان می‌داد فعالان حوزه استخراج ارزهای دیجیتال می‌توانند از یک تاریخ نامشخصی اقدام به کار کرده و بدون ترس از جمع آوری دستگاهایشان به فعالیت بپردازند. ولی متاسفانه دولت همانند عملکردی که در بحث خودروهای دپوشده در گمرک داشت و فاصله صدور بخشنامه اجرایی و بخشنامه اولیه به دوماه رسید، در این زمینه نیز به همین منوال پیش می‌رود.

استخراج بیت کوین

البته دولت در زمینه شرط و شروط گذاشتن برای فعالان این زمینه بسیار خوب عمل کرد و به مواردی از جمله احتساب ارزهای دیجیتال در زمره صنایع و محاسبه برق مصرفی طبق تعرفه صادراتی اشاره کرد. اما دولت به صراحت گفته که این قانونی‌شدن فعالیت به معنی حمایت از سوی دولت و بانک مرکزی نیست و هرگونه اتفاق و زیان در این زمینه بر عهده متعاملین خواهد بود.

در همین راستا یکی از مسئولین وزارت نیرو مصاحبه کرده و گفته بود: ما برای استخراج بیت کوین مصوباتی داشتیم که مهم‌ترین آن مربوط به نوع محاسبه برق مصرفی است که متوسط ریالی صادرات برق برای ایشان منظور شده و نرخ تسعیر ارز نیز بر اساس نرخ ارز نیمایی خواهد بود. بدیهی است که محاسبه تعرفه برق در تابستان به مراتب بالاتر از فصول دیگر خواهد بود چرا که ذخیره برق کمتری داریم و ساعات اوج مصرف بیشتری برای مردم عادی وجود دارد.

استخراج بیت کوین

فعالان حوزه ارزهای دیجیتال در اعتراض نسبت به این نوع از محاسبات معتقدند که با اعلام حوزه رمزارزها به عنوان یک صنعت، بایستی برق صنعتی به فعالانش تخصیص پیدا کند و برق صادراتی هزینه‌های زیادی برای این قشر خواهد داشت. همچنین وزارت ارتباطات نیز معتقد است که فروش برق بایستی در یک بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد و قیمت از قبل تعیین‌شده‌ای برای این موضوع در میان نباشد.

دولتی‌ها در پاسخ به این اعتراضات می‌گویند که اختصاص برق ارزان به استخراج بیت کوین یک ظلم آشکار به دیگر صنایع خواهد بود و اعمال تبعیض قیمتی برای ماینینگ رمزارزها در کشورهای بزرگ دنیا متدوال است. در همین راستا یکی از مسئولان وزارت نیرو در مصاحبه‌ای به صورت ضمنی از قیمت برق صادراتی برای استخراج بیت کوین پرده برداشت که چیزی در حدود 7 سنت آمریکا بوده و حدود 17 برابر قیمتی است که برای برق داخلی محاسبه می‌گردد.

حالا باید دید که این قیمت اعلامی چه واکنشی را از سوی جامعه فعال در حوزه رمزارزها خواهد داشت و آیا ایشان زیر بار این قیمت خواهند رفت؟ 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH