سرویس‌های ارزش افزوده

نبرد سنگین برای تعطیلی سرویس‌های ارزش افزوده آغاز شد!

سرویس‌های ارزش افزوده چند ماهی است که به مساله اصلی وزیر جوان وزارت‌خانه ارتباطات تبدیل شده و تلاش‌های زیادی از سوی ایشان برای جلوگیری از سو استفاده فعالان این حوزه، از مردم انجام شده است. به نظر می‌رسد که نبرد پایانی و البته سنگین برای تعطیلی سرویس‌های ارزش افزوده آغاز شده و یک سوی این میدان وزیر جوان ایستاده و در سوی دیگر مافیای قدرتمند چند میلیاردی که باید دید کدام یک پیروز خواهند شد!

به گزارش آی‌تی‌رسان، محمدجواد جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان روز گذشته در توییتی عنوان کرد که احتمالا به زودی سرویس‌های ارزش افزوده تعطیل خواهند شد چرا که حق‌الناس در این رابطه در حال از بین رفتن است. این گفته‌های وزیر جوان دولت از این سو که تا به حال سابقه نداشته که سرویس مشابهی با این دلایل تعطیل گردد، حائز اهمیت است.

SMS and MMS

طبق روال معمول دولت و وزارت ارتباطات معمولا شرکت‌های فعال در حوزه‌های ارتباطی با جرایم مختلف سبک و سنگین روبرو می‌شدند و پاسخگوی فعالیت‌های غیرقانونی خود بودند ولی حالا وزیر ارتباطات حرفی از جریمه نزده است و مستقیما سراغ خبر تعطیلی این سرویس رفته که بعضی از کارشناسان می‌گویند حتی این تهدید نیز نوعی مقابله با فعالیت‌هایی است که شرکت‌های مذکور به صورت غیرقانونی انجام می‌دهند.

یکی از دلایل جدی شدن برخورد با سرویس‌های ارزش افزوده و خبر تعطیلی آن، تبلیغات بسیار زیادی است که در شبکه‌های اجتماعی مختلف مشاهده می‌شود. حتما شما نیز تبلیغات مربوط به عضویت در یک سایت برای دریافت اینترنت رایگان را مشاهده کرده‌اید که این عضویت‌ها چیزی به جز هزینه‌ روزانه 500 تا 2000 تومان به همراه نداشته و کاربر برای دریافت چند گیگابایت اینترنت، ماهانه بیش از 15 هزار تومان به شرکت مربوطه هزینه پرداخت می‌کند! البته گفتنی است که معمولا بسیاری از کاربران از این ماجرا باخبر نمی‌شوند و صرفا با این شکایت که هزینه‌های ارتباطی وی افزایش یافته و یا شارژ سیم کارتش سریعا به اتمام می‌رسد، به کارشناسان ارتباطی مراجعه می‌کنند!

وزیر ارتباطات چندی پیش به صورت جدی خواستار تبلیغ سامانه ستاره 800 مربع شد که البته این سامانه توانست چیزی در حدود 30 درصد از درآمد شرکت‌های ارزش افزوده را بکاهد و بسیاری از افراد را از سرویس‌های فعالشان مطلع نماید ولی کماکان بسیاری از افراد با این سامانه آشنا نیستند و روزانه مبلغ بالایی از سیم‌کارتشان کاسته می‌شود.

نکته جالب اینجاست که شرکت‌های فعال در زمینه سرویس‌های ارزش افزوده دیگر فعالیتی در زمینه ارزش افزوده انجام نمی‌دهند و صرفا کاربران را در یک سامانه هواداری عضو کرده و مبلغ مربوطه را دریافت می‌کنند! به بیان دیگر اینکه حتی اقدامات مربوط به ماهیت پیدایش خود را انجام نمی‌دهند و صرفا به یک قمارخانه برای خالی کردن جیب کاربران تبدیل شده‌اند!

از سوی دیگر اینکه کسی از گردش مالی این شرکت‌ها باخبر نیست و هیچ پرونده‌ای در این رابطه وجود ندارد ولی یکی از شکایات مربوط به این شرکت‌ها نشان می‌دهد که فقط در یک شرکت و در یک پرونده صحبت از 22 میلیارد تومان پول به میان آمده است! این 22 میلیارد تومان طبیعتا درصد جزئی از گردش مالی میلیاردی این حوزه بوده و بسیاری از کاربران نسبت به شکایت از شرکت‌های مربوطه اقدام نمی‌کنند!

محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات ایران در مصاحبه‌ای پیرامون این موضوع گفت: در این چرخه همه افراد به جز صاحب سیم کارت سود می‌کنند. صاحبان سود در سرویس‌های ارزش افزوده شامل صاحب محتوا، ‌صاحب خدمات و تجمیع‌کننده و ارایه‌کننده و اپراتور می‌شوند و این کاربر است که ضرر می‌کند. به نظر می‌رسد که حجم کلاهبرداری‌های موجود در این زمینه از اسرار مگو بوده و بیان نمی‌شود!

وی در ادامه افزود: همین گردش زیاد مالی و حجم بالای گردش آن باعث شده تا تعطیلی سرویس‌های مذکور برای وزیر ارتباطات سخت گردد. حتی می‌توان گفت که اپراتورها نیز از این ماجرا سود کلانی می‌برند ولی جزئیات آن منتشر نمی‌شود. هر چند که آمارهای رسمی در حوزه سرویس‌های ارزش افزوده وجود ندارد ولی قطعا اپراتورها درآمد کلانی از این سرویس‌ها دارند.

اگر بخواهیم یک حساب سرانگشتی در رابطه با درآمد موجود پیامک‌های ارسالی برای کاربران و سرویس‌های ارزش افزوده داشته باشیم، می‌توان گفت که طبق اعلام درآمد 3 هزار میلیارد تومانی پیامک‌ها و تخصیص 60 درصدی این درآمد به سرویس‌های ارزش افزوده، تقریبا می‌توان گفت این تجارت هزار میلیارد تومانی همان چیزی است که باعث جلوگیری از تعطیلی سرویس‌های ارزش افزوده توسط وزیر می‌گردد. سهم اپراتورهای مختلف نیز کم نیست و هر کدام از شرکت‌های فعال چیزی در حدود هزار میلیارد تومان از این سرویس‌ها درآمد دارند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH