AMD بر روی کارت گرافیک‌های موبایلی میان‌رده سری RX مبتنی بر معماری Navi کار می‌کند

بر اساس یک گزارش جدید، تیم رادون شرکت AMD در تدارک آماده‌سازی 2 پردازنده گرافیکی جدید با اسامی RX 5500M و RX 5300M هستند. این GPUها بر پایه معماری 7 نانومتری Navi (موسوم به RDNA) طراحی شده و بازار لپ‌تاپ را هدف قرار داده‌اند. AMD با عرضه این 2 تراشه جدید قصد دارد به‌ترتیب با پردازنده‌های موبایلی زیر میان‌رده شرکت انویدیا نظیر GTX 1650 و GTX 1050 Ti رقابت نماید.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط وب‌سایت Wccftech، مشخصات احتمالی پردازنده گرافیکی RX 5500M به شرح زیر خواهد بود:

  • 1408 هسته پردازشی پخش‌کننده با معماری RDNA
  • بهره‌گیری از هسته‌هایی با فرکانس 1645 مگاهرتز (در حالت اورکلاک شده)
  • تولید شده بر اساس فرآیند 7 نانومتری FinFET شرکت TSMC
  • برخورداری از حافظه VRAM از نوع GDDR6 با پهنای باند 14 گیگابیت‌برثانیه

متاسفانه در حال حاضر به رابط، پهنای باند و ظرفیت حافظه مورد استفاده هیچ‌گونه اشاره‌ای نشده است. نمودار مربوط به مقایسه عملکرد این پردازنده‌ها با استفاده از تست 3Dmark11 منتشر شده است. بررسی این نمودار، ایده‌ای نسبی از میزان کارآیی 2 تراشه جدید در مقایسه با سایر محصولات رقیب ارایه خواهد داد.

با توجه به امتیازات فوق به‌نظر می‌رسد که تولیدات AMD در چندین مورد برتر ظاهر می‌شوند؛ چرا که ظاهرا هر 2 تراشه RX 5500M و RX 5300M به‌سادگی بر رقبای مستقیم خود غلبه خواهند کرد. این نتایج صرفا بر اساس یک تست بنچمارک مبتنی بر DirectX 11 به‌دست آمده است؛ با این‌حال کماکان چشمگیر به‌نظر می‌رسند. عرضه تراشه‌های مذکور نهایتا به AMD امکان خواهد داد تا موضع رقابتی خود در بازار GPUهای لپ‌تاپی را تقویت نماید؛ حوزه‌ای که اکنون مدت‌هاست تحت سیطره کمپانی انویدیا قرار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH