لاکهید مارتین

جدیدترین عملیات چنددامنه آژانس دفاع موشکی و نیروی هوایی آمریکا

شرکت لاکهید مارتین، آژانس دفاع موشکی و نیروی هوایی آمریکا، با موفقیت توانستند در یک آزمایش بسیار پیچیده، یک جنگنده F-35، یک هواپیمای جاسوسی U2 و یک ایستگاه زمینی چنددامنه (multi-domain) را بهم متصل کند. هدف از این کار، انجام عملیات‌های چنددامنه و انتقال امن اطلاعات حساس بین پلت‌فرم‌های چندگانه بود.

در جریان این آزمایش که به پروژه شورش (Project Riot) معروف بود، یک جنگنده F-35 با استفاده از سنسورهای خود، یک لانچر موشک دوربرد را شناسایی کرد و اطلاعات آن را از طریق هواپیمای جاسوسی U2، به مرکز فرماندهی مستقر در روی زمین ارسال نمود. بدین ترتیب، ستاد فرماندهی توانست، براساس این داده‌ها، برای نابودی تهدید موردنظر بلافاصله تصمیم بگیرد. این نوع ارتباط، فاصله زمانی بین جمع‌آوری و ارسال داده‌ها تا تصمیم‌گیری را، از چند دقیقه به چند ثانیه کاهش داد، که این امر با توجه به پیچیدگی جنگ‌های امروزی و وجود تهدیدات پیشرفته، بسیار حیاتی است.

این پروژه که با همکاری مشترک واحد Skunk Works شرکت لاکهید مارتین، نیروی هوایی و آژانس دفاع موشکی آمریکا به انجام رسید، نشان داد که چگونه می‌توان به نحو موثری بین زمین، دریا، هوا، فضا و حوزه سایبری ارتباط شبکه‌ای برقرار کرد.

John Clark، معاون ISR & UAS واحد Skunk Works لاکهید مارتین گفته است که: این آزمایش، در ادامه تلاش‌های ما برای فراهم کردن هشیاری و آگاهی کامل در عرصه جنگ‌های هوایی و فضایی و همچنین ایجاد ارتباطات چندجانبه در عملیات‌های چنددامنه انجام شد. این کار، با وجود سنسورهای آن‌بورد برد-بلند F-35 و توانایی پرواز آن در شرایط جنگی سخت و همچنین نقش حیاتی U2 در انتقال اطلاعات جمع‌آوری شده به مرکز فرماندهی میسر شد.

با در نظر گرفتن استاندارهای رایج در صنعت هوافضا که همیشه سعی در کاهش هزینه‌ها و کوتاه کردن زمان عملیات دارند، تیم پروژه، در عرض کمتر از چهار ماه، به چهار هدف عملیاتی مهم دست یافتند:

  • اثبات توانایی سنسورهای پیشرفته F-35 در جمع‌آوری اطلاعات
  • نمایش قابلیت‌های گسترده هواپیمای جاسوسی U2 برای برقراری ارتباط امن و غیرقابل ردیابی بین F-35 و ایستگاه چند دامنه زمینی
  • برقراری دو مسیر داده جدید، برای انتقال امن داده‌های نسل پنجم سنسور F-35، در سطوح امنیتی چندگانه به مرکز فرماندهی
  • انتقال داده‌های نسل پنجم با استفاده از استاندارهای Universal Command and Control Interface و Open Mission Systems نیروی هوایی آمریکا، جهت اجرای سریع‌تر عملیات و ارتباط بی‌نقص بین سیستم‌ها

Greg Ulmer، نایب رییس لاکهید مارتین و مدیر برنامه F-35، در این‌باره گفته است: جنگنده F-35 با سنسورها و تکنولوژی‌های ارتباطی پیشرفته خود، قادر به جمع‌آوری و به‌اشتراک گذاری اطلاعات حیاتی و مهم نظامی است که این امر، نیروها را قادر به عمل سریع و موثر می‌کند. هیچ جنگنده‌ای در جهان این قابلیت را ندارد و آزمایش مذکور، یک گام اساسی در نشان دادن توانایی‌های این جنگنده در عملیات‌های چنددامنه است.

پروژه شورش، بر پایه تست‌های پرواز موفقیت‌آمیزی انجام گردید که از سال ۲۰۱۳ در حال انجام بودند. این پروژه، شالوده عملیات‌های چنددامنه گسترده‌تر در آینده نه چندان دور خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH