بررسی اولیه وان‌پلاس 7T: بهترین هندست اندرویدی با قیمتی کم‌تر از 600 دلار!

وان‌پلاس 7T بهترین اسمارت‌فون 600 دلاری قابل خریداری در ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود. این هندست از توانایی رقابت با دستگاه‌های تقریبا 2 برابر گران‌تر از خود برخوردار است. جایگاه وان‌پلاس 7T در میان هندست‌های کمپانی احتمالا برای برخی افراد سردرگم‌کننده خواهد بود. این گوشی به‌عنوان جانشین وان‌پلاس 6T در ایالات‌متحده عرضه می‌شود؛ چرا که اسمارت‌فون وان‌پلاس 7 هرگز در بازار این کشور ارایه نشد.

اکنون وان‌پلاس 7T با برچسب قیمتی 599 دلاری خود آماده است تا با گوشی 699 دلاری آی‌فون 11، هندست 699 دلاری سامسونگ گلکسی S10e و احتمالا اسمارت‌فون‌های آینده سری پیکسل 4 گوگل رقابت نماید. در ادامه به بررسی این هندست از زوایای مختلف می‌پردازیم.

طراحی و عملکرد

چنان‌‌چه برای خریداری وان‌پلاس 7T مردد هستید؛ در این‌صورت ابتدا بایستی انتظارات خود از یک گوشی را مشخص نمایید. اگر به‌دنبال قابلیت‌هایی نظیر مقاومت در مقابل آب‌خوردگی یا شارژ بی‌سیم هستید؛ در این‌صورت بایستی به‌دنبال گزینه‌های دیگری باشید.

بدنه وان‌پلاس 7T با ابعاد 160.1 در 74.5 در 8.1 میلی‌متری خود تقریبا به اندازه اسمارت‌فون وان‌پلاس 7 پرو کشیده است. این هندست از یک نمایشگر تخت 6.55 اینچی Fluid AMOLED با ابعادی باریک و کشیده، نسبت ابعاد 20:9 و رزولوشن 1080p بهره می‌گیرد و در نتیجه، حمل گوشی و استفاده از آن با یک دست تا حد زیادی تسهیل خواهد شد. این نمایشگر دارای نرخ نوسازی 90 هرتزی بوده و رنگ‌ها را با دقتی بالا نمایش می‌دهد. علی‌رغم ادعای وان‌پلاس مبنی بر حداکثر روشنایی 1000 نیتی نمایشگر در حالت خودکار، مشاهده محتوای صفحه‌نمایش در فضاهای غیرمسقف تا حدودی دشوار به‌نظر می‌رسد. اختلاف وزن حدودا 15 گرمی 2 دستگاه بر روی کاغذ ناچیز است؛ اما تاثیرات آن در کاربری روزمره کاملا مشهود خواهد بود.

وان‌پلاس 7T دارای یک قاب تماما فلزی با سایه‌های مات آبی‌رنگ است و این موضوع، جلوه خیره‌کننده‌ای به دستگاه بخشیده است. این هندست کماکان به سنت استفاده از ناچ قطره‌ای‌ شکل که سال گذشته و با عرضه وان‌پلاس 6T از آن رونمایی شد؛ وفادار مانده است. این مشخصه با وجود کاهش نسبی زیبایی دستگاه از ماهیت کاربردی‌تری نسبت به دوربین کشویی وان‌پلاس 7 پرو برخوردار است.

همانند کلیه هندست‌های پیشین وان‌پلاس، این‌بار نیز شاهد به‌کارگیری دکمه کشویی قطع صدا جهت تغییر وضعیت میان حالات زنگ، سکوت و لرزش هستیم. حجم صدای خروجی بلندگوهای استریو در سطح قابل‌توجهی قرار دارد؛ اما تون صوتی کمی زیر بوده و فاقد باس است. فقدان جک صوتی هدفون به‌معنای عرضه یک جفت هدفون بلوتوث باکیفیت به رنگ سبز زیتونی است.

وان‌پلاس 7T نخستین اسمارت‌فون ارایه شده در آمریکای‌شمالی است که از تراشه جدید گیم‌محور شرکت کوالکام با نام اسنپ‌دراگون 855 پلاس بهره می‌گیرد. این تراشه در مقایسه با اسنپ‌دراگون 855 حدودا 15 درصد سریع‌تر است. وان‌پلاس 7 پرو مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 855 است؛ با این‌حال میان عملکرد این 2 هندست هیچ‌گونه اختلاف قابل‌توجهی به‌چشم نمی‌خورد. البته یقینا توان گرافیکی بالاتر وان‌پلاس 7T هنگام اجرای بازی‌های با گرافیک بسیار بالا یا پروژه‌های ویرایش ویدیویی سنگین مفید واقع خواهد شد.

وان‌پلاس 7T با وجود بهره‌مندی از تنها 8 گیگابایت حافظه رم یکی از سریع‌ترین اسمارت‌فون‌های امروزی به‌شمار می‌آید. این هندست صرفا با یک پیکره‌بندی شامل 8 گیگابایت رم DDR4 و 128 گیگابایت حافظه UFS 3.0 روانه بازار شده است. این پدیده بدان معناست که کاربران با پرداخت مبلغ 599 دلار به ظرفیت رم بالاتر از وان‌پلاس 7 پرو دست خواهند یافت؛ چرا که ورژنی از این هندست با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی و قیمت‌گذاری 669 دلاری عرضه می‌شود. البته وان‌پلاس 6T طی نوامبر گذشته و با برچسب قیمتی 549 دلاری عرضه شد؛ لذا قیمت‌گذاری وان‌پلاس 7T در مقایسه با گوشی نسل گذشته گران‌تر است.

دوربین

پیکره‌بندی دوربین وان‌پلاس 7T از شباهت بسیارزیادی با وان‌پلاس 7 پرو برخوردار است. ماژول دایروی‌شکل دوربین از لنزهایی با چیدمان افقی میزبانی می‌کند. این‌بار نیز شاهد به‌کارگیری یک حسگر 48 مگاپیکسلی نسبتا بزرگ سونی موسوم به IMX586 با گشودگی دیافراگم f/1.6 هستیم. این سنسور با استفاده از برخی ترفندهای ترکیب نور، تصاویر با کیفیت 12 مگاپیکسلی را به ثبت می‌رساند.

حسگر اصلی دوربین وان‌پلاس 7T کماکان از مشخصه‌های تثبیت‌کننده نوری و الکترونیکی به شکل ترکیبی بهره گرفته است. باز ماندن شاتر برای مدت زمان نسبتا طولانی امکان ثبت تصاویر باکیفیت و بدون مات‌شدگی را در محیط‌های کم‌نور فراهم می‌کند. تصاویر ثبت شده در اکثر موارد طبیعی و فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید؛ دوربین وان‌پلاس 7T، رنگ قرمز گل را تا حدودی مصنوعی جلوه می‌دهد.

با توجه به تصویر زیر می‌توان دریافت که تصویر ثبت شده توسط هندست وان‌پلاس از غنای رنگ بالاتری نسبت به انواع ثبت شده توسط دوربین آی‌فون 11 پرو یا گوگل پیکسل 3 برخوردار است. با این‌حال میزان جزئیات ثبت شده در مقایسه با دوربین پیکسل 3 به‌مراتب کم‌تر است.

همان‌طور که در تصاویر زیر می‌بینید؛ دوربین وان‌پلاس 7T در زمینه ایزوله‌سازی سوژه پیش‌زمینه در عکاسی پرتره، عملکرد نسبتا مناسبی از خود نشان داده است (تصویر چپ). با این‌حال دوربین آی‌فون 11 پرو در این زمینه برتر ظاهر می‌شود (تصویر راست) و تصویر نهایی از توازن رنگ سفید، رنگ‌های واقع‌بینانه‌تر و تفکیک مناسب‌تر سوژه‌ها برخوردار است.

عملکرد حالت شبانه دوربین وان‌پلاس 7T در مقایسه با آی‌فون 11 پرو به‌مراتب بهتر است. در نتیجه تصاویر نهایی دارای نویز کم‌تر و سطح جزئیات بالاتری هستند.

بدیهی است که وان‌پلاس برای ارتقا کیفیت تصاویر ثبت شده توسط 2 حسگر دیگر نیز تمام تلاش خود را به‌کار بسته است. لنز تله‌فوتو 12 مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 فاقد قابلیت OIS بوده و از زوم 2 برابری پشتیبانی می‌کند. لنز فوق‌عریض 16 مگاپیکسلی نیز از گشودگی دیافراگم f/2.2 برخوردار است.

وان‌پلاس با معرفی هندست 7T از حالت پایداری فوق‌العاده (Super Stable) رونمایی کرد. این مشخصه با استفاده از داده‌های گردآوری شده توسط دوربین‌های اصلی و فوق‌عریض، تاثیرات منفی لرزش دست را خنثی کرده و ویدیوهای فوق‌العاده روانی را ثبت خواهد کرد. ضبط ویدیویی در این حالت به فرمت 1080p محدود خواهد بود؛ با این‌حال نتایج به‌دست آمده در این حالت فوق‌العاده به‌نظر می‌رسند.

حالت جدید سوپر ماکرو یکی از نقاط قوت اصلی دوربین وان‌پلاس 7T محسوب می‌شود. در این‌حالت به منظور ثبت نمایی بسیار نزدیک به سوژه از لنز فوق‌عریض دستگاه استفاده خواهد شد. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید؛ عملکرد دوربین در حالت عکاسی ماکرو خیره‌کننده است.

با این‌حال دوربین وان‌پلاس 7T فاقد الگوریتم‌های محاسباتی مورد استفاده در هندست‌های اپل و گوگل است. به همین دلیل غالبا تصاویر هندست‌های فوق در مقایسه با گوشی وان‌پلاس، چشم‌نوازتر بوده و دارای سایه‌های آبی‌رنگ کم‌تری هستند.

نرم‌افزار

وان‌پلاس 7T به‌صورت پیش‌فرض از رابط کاربری OxygenOS 10 بر پایه سیستم‌عامل اندروید 10 بهره می‌گیرد. به لطف ارتقا پلتفرم نرم‌افزاری از اندروید 9 به 10، رابط کاربری جدید در مقایسه با ورژن قبلی کمی زیباتر شده و اکنون از حالت تاریک، قابلیت‌های سفارشی جدید و ژست‌های پیمایشی جدید گوگل پشتیبانی می‌شود. استفاده از نمایشگر 90 هرتزی، تجربه پیمایشی فوق‌العاده روانی را برای کاربران رقم می‌زند.

وان‌پلاس اعلام کرده که بنا بر درخواست کاربران، قابلیت‌های جدیدی را به OxygenOS 10 اضافه نموده است. به‌عنوان مثال، حالت رنگی جدید در مد خواندن (Reading Mode) به‌جای حذف کامل رنگ‌ها، آن‌ها را تعدیل می‌کند.

پیش‌تر با فعال‌سازی حالت Zen Mode، کاربران از فرصت 20 دقیقه‌ای برای مرور اعلان‌ها برخوردار بودند و پس از این مدت، اعلان‌ها حذف می‌شدند. اما اکنون این حالت برای زمان‌های 30، 40 و 60 دقیقه‌ای نیز قابل تنظیم است.

از طرفی، بهره‌مندی از اندروید 10 به‌معنای امنیت بالاتر، حفاظت مناسب‌تر از حریم خصوصی، اعلان‌های حرفه‌ای‌تر و مجموعه‌ای از اصلاحات بصری متعدد است.

شارژدهی باتری

بهره‌گیری از یک باتری 3800 میلی‌آمپرساعتی و تراشه 7 نانومتری فوق کم‌مصرف اسنپ‌دراگون 855 پلاس نویدبخش طول عمر چشمگیر باتری در اسمارت‌فون وان‌پلاس 7T خواهند بود.

وان‌پلاس در اقدامی بحث‌برانگیز از ارائه قابلیت شارژ بی‌سیم در این هندست امتناع نموده است. با این‌حال فناوری Warp Charge کمپانی اصلاح شده و اکنون شاهد به‌کارگیری تکنولوژی جدیدی موسوم به Warp Charge 30T هستیم. با این‌حال وان‌پلاس 7T همانند وان‌پلاس 7 پرو کماکان از یک شارژر 5 ولتی/ 6 آمپری استفاده می‌کند. البته بهینه‌سازی‌های صورت گرفته روی پایداری باتری، امکان استفاده طولانی‌تر از مشخصه شارژ سریع را فراهم نموده است.

مشخصا وان‌پلاس اعلام کرده که مدل 7T قادر به دریافت شارژ 30 واتی برای مدت 14 دقیقه است. این رقم در مقایسه با وان‌پلاس 7 پرو حدودا 6 دقیقه افزایش یافته است. این پدیده بدان معناست که در صورت استفاده از شارژر دیواری و کابل مناسب، شارژ باتری گوشی ظرف مدت 60 دقیقه از 0 به 100 درصد خواهد رسید.

بهره‌برداری فناوری Warp Charge از یک کابل USB-A به USB-C حقیقتا آزاردهنده است؛ چرا که کاربران جهت شارژ کردن گوشی از طریق پاوربانک بایستی از یک مبدل مجزای C به C استفاده کنند.

جمع‌بندی

قیمت‌گذاری 599 دلاری برای وان‌پلاس 7T حقیقتا مقرون‌به‌صرفه است. این هندست از کلیه امکانات متداول یک دستگاه پرچم‌دار بهره‌مند بوده و به لطف طراحی کشیده و باریک خود با به‌کارگیری یک دست نیز قابل استفاده خواهد بود. بعلاوه این گوشی دارای طراحی ظاهری زیبایی است و نمایشگر آن نیز در میان برترین نمونه‌های موجود در بازار قرار دارد.

عملکرد دوربین در حد ایده‌آل نیست؛ اما یقینا پاسخ‌گوی نیازهای اکثریت کاربران خواهد بود. وان‌پلاس عملکرد دوربین خود در حالات شبانه و عکاسی پرتره را ارتقا داده است. بعلاوه امکان ضبط ویدیو با استفاده از هر 3 لنز، حالت بسیار مفید ماکرو و اپلیکیشن دوربین انعطاف‌پذیر سایر تحولات مثبت در این حوزه را شامل می‌شوند.

این هندست، تجربه نرم‌افزاری بی‌نظیری را برای کاربران رقم می‌زند. وان‌پلاس 7T با توجه به برچسب قیمتی اقتصادی و امکانات خود با فاصله‌ای زیاد بر کلیه پرچم‌داران بازار غلبه خواهد کرد. اسمارت‌فون‌های گلکسی S10e و آی‌فون 11 احتمالا بزرگ‌ترین رقبای وان‌پلاس 7T به‌شمار می‌روند.

وان‌پلاس 7T از روز 18 اکتبر و با قیمت‌گذاری 599 دلاری از طریق وب‌سایت وان‌پلاس عرضه خواهد شد. این هندست به‌صورت اختصاصی از طریق اپراتور T-Mobile در دسترس مشتریان آمریکایی قرار می‌گیرد. بدون‌شک وان‌پلاس یکی از تولیدکنندگان هندست‌های اندرویدی است که در مسیر پیشرفت قرار دارد و عرضه وان‌پلاس 7T، توانایی کمپانی برای تکرار موفقیت‌های گذشته را اثبات می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH