هواوی ظاهرا در حال مذاکره با اپراتورهای آمریکایی برای لایسنس فناوری 5G خود است!

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ با تحریم هواوی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ارایه‌کننده تجهیزات شبکه دنیا، خود را دچار مشکل بزرگی کرده است. مساله اینجاست که شرکت‌های تکنولوژی آمریکایی، فناوری‌های لازم برای کمک به اپراتورهای بی‌سیم آمریکا جهت ساخت شبکه‌های 5G خودشان را ندارند. از طرفی، رقبای هواوی مانند نوکیا و اریکسون نیز بسیار گران‌قیمت هستند. دولتمردان آمریکا در ابتدا تلاش کردند تا از شرکت‌های داخلی مانند Cisco و Oracle برای تولید این تجهیزات پشتیبانی کنند، اما گویا هر دوی آنها، با بیان اینکه ورود به این حوزه نیاز به زمان و هزینه زیادی خواهد داشت، پیشنهاد مذکور را رد کرده‌اند.

تحریم هواوی همچنین این شرکت چینی را از دسترسی به زنجیره تامین آمریکا، که در سال گذشته حدود ۱۱ میلیارد دلار در آن خرج کرده بوده، باز داشته است. همه اینها به این خاطر است که قانون‌گذاران آمریکایی هواوی را، به‌ دلیل وجود یک قانون در چین، به‌عنوان تهدید امنیت ملی کشور آمریکا در نظر گرفته‌اند. تحت این قانون، دولت چین می‌تواند هواوی را ملزم به جمع‌آوری اطلاعات از شرکت‌ها و مشتریان آمریکایی و ارسال آنها به پکن بکند. به همین‌خاطر، این ترس وجود دارد که محصولات هواوی، شامل گوشی‌ها و تجهیزات شبکه شرکت، دارای امکاناتی باشند که برای مقاصد جاسوسی مورد استفاده قرار گیرند. البته هواوی بارها و بارها این ادعاها را رد کرده است.

تحریم هواوی

روز جمعه، رویترز گزارش داد که هواوی در یک حرکت حیرت‌آور، مشغول گفتگو با تعدادی از شرکت‌های مخابراتی آمریکا درباره ارایه لایسنس تکنولوژی شبکه 5G خود به آنها است. Vincent Pang، نایب رییس هواوی، بدون نام بردن از این کمپانی‌ها، گفته است که گفتگوها شامل بحث‌هایی درباره توافق‌های لایسنینگ بلندمدت و یک‌باره است.

شرح چنین مذاکراتی را اولین بار Ren Zhengfei، موسس و مدیر اجرایی هواوی، ماه گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز و اکونومیست مطرح کرده بود. البته در آن موقع، هنوز معلوم نبود که آیا شرکت‌های آمریکایی علاقه‌ای به یک توافق لایسنینگ یک‌باره خواهند داشت یا نه.

Pang گفته است که نمی‌تواند با اطمینان صددرصد بگوید که توافقی بین هواوی و اپراتورهای آمریکایی امضا خواهد شد، اما او به آن دسته از شرکت‌های آمریکایی که مایل به یک توافق یک‌باره هستند، هشدار داده که هزینه توسعه مداوم تکنولوژی‌های مذکور بسیار گران قیمت خواهد بود. برای مثال، توسعه تجهیزات شبکه 5G از سال 2009، میلیاردها دلار برای این شرکت چینی هزینه در بر داشته است.

آمریکا به متحدین خود هشدار داده که از تجهیزات هواوی برای شبکه‌های 5G خود استفاده نکنند

یک مقام دولتی آمریکا اخیرا گفته است که او چندان درباره امضای یک توافق لایسنینگ بین اپراتورهای آمریکایی و هواوی خوشبین نیست. او می‌گوید: اینکه اپراتورها تجهیزات مذکور را خریداری کنند و بعدا خودشان مدیریت همه سخت‌افزارها و نرم افزارهای آن را بر عهده بگیرند، چندان واقع‌بینانه نیست. به گفته او، حتی اگر کدهای نرم‌افزاری این تجهیزات، توسط هواوی به اپراتورها داده شود، این امکان وجود دارد که باگ‌های موجود در نرم‌افزار‌ها، توسط تامین‌کنندگان شبکه بی‌سیم قابل شماسایی نباشند و این باگ‌ها در هر زمانی، به‌وسیله هواوی فعال شوند. البته ما فکر می‌کنیم که منظور این مقام آمریکایی از باگ‌ها، همان تکنولوژی‌هایی است که به زعم او، برای ارسال اطلاعات جاسوسی به پکن طراحی شده‌اند.

فناوری 5G، نسل بعدی اتصال بی‌سیم است و ۱۰ برابر سریع‌تر از 4G LTE خواهد بود. این سرعت‌های بالا، نه تنها به  کاربران اجازه دانلود فیلم‌ها را در کسری از ثانیه خواهد داد بلکه، همچنین منجر به ایجاد کسب‌وکارها و صنایع جدیدی خواهد شد که رشد قابل‌ملاحضه اقتصاد جهانی را در پی خواهند داشت. این اتفاق قبلا در مورد شبکه 4G LTE هم افتاده است؛ بطوریکه در حال‌حاضر شاهد دو شرکت چند میلیارد دلاری Lyft و Uber در این حوزه هستیم. کشورهایی که ساخت شبکه‌های 5G خود را سریع تر از بقیه به اتمام برسانند، در آینده سهم بیشتری از اقتصاد 5G خواهند داشت.

نکته جالب دیگر در رابطه با تحریم هواوی اینکه، دولت ترامپ به متحدین خود هشدار داده است که از تجهیزات هواوی در شبکه‌های 5G خود استفاده نکنند. در حالیکه فقط کشورهای محدودی مانند ژاپن و استرالیا این هشدارها را جدی گرفته‌اند، به نظر می‌رسد که اکثر اروپایی‌ها قصد همکاری با هواوی را دارند. اپراتورهای آمریکایی که لایسنس تکنولوژی 5G هواوی را دریافت می‌کنند، قاعدتا باید قادر به تشخیص هر چیز مشکوکی از جمله امکانات جاسوسی باشند. شاید به این خاطر باشد که دولت آمریکا اجازه چنین توافق‌هایی را بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH