اپل با افزایش تولید آیفون 11، سفارش تولید آیفون 11 پرو مکس را کاهش می‌دهد!

حالا که یک ماه از آغاز فروش سری آیفون 11 می‌گذرد و هیجانات اولیه فروکش کرده است، اپل ظاهرا برای پاسخ‌دهی بهتر به تقاضاهای موجود برای جدیدترین گوشی‌هایش در حال تنظیم سفارش‌های تولید است.

آیفون 11 بسیار محبوب‌تر از آیفون XR

براساس آخرین گزارش تحقیقی Jun Zhang از موسسه Rosenblatt Securities، که البته همه او را به ارایه دیدگاه‌های بدبینانه درباره کسب‌وکار اپل می‌شناسند، کوپرتینونشین‌ها تا پایان سال 2019، به‌لطف موفقیت مدل ۶۹۹ دلاری آیفون‌های جدید، تعداد ۷۰ میلیون دستگاه آیفون 11 و آیفون 11 پرو خواهند فروخت.

از آنجاییکه مدل استاندارد آیفون 11 از اواخر ماه سپتامبر روانه بازار شد، گفته می‌شود که اپل تاکنون حدود ۱۲ میلیون دستگاه از آن فروخته است. این میزان فروش، حدود ۱۵ درصد بیشتر از اولین ماه فروش‌های آیفون XR در سال گذشته است. به همین‌خاطر است که حالا اپل تصمیم گرفته تا سفارش تولید آن را به اندازه ۱.۶ میلیون دستگاه دیگر افزایش دهد.

البته Zhang به عملکرد آیفون 11 در بازارهای مختلف اشاره‌ای نکرده، اما گزارش‌های قبلی حاکی از آنند که فروش دستگاه در چین بسیار خوب بوده است؛ بطوریکه به‌لطف این فروش‌ها، تقاضای کلی برای گوشی‌های آیفون در ماه سپتامبر به میزان ۲۰ درصد افزایش یافته است. اپل همچنین به‌خاطر محبوبیت پرچمدار جدیدش در اروپا، ژاپن و استرالیا، شاهد یک رشد ناگهانی در سهم بازار جهانی خود بوده است.

فروش‌های سری آیفون 11 پرو ممکن است ناامید‌کننده باشد

گزارش‌های متعددی گفته‌اند که گوشی‌های آیفون 11 پرو و 11 پرو مکس در بازار آمریکا و بقیه کشورها فراتر از حد انتظارات عمل کرده‌اند، اما Jun Zhang نظر مخالف این را دارد. جدیدترین گزارش تحقیقی او نشان می‌دهد که این دو هندست بالارده، فروش‌های نسبتا ناامید‌کننده‌ای داشته‌اند. Zhang می‌گوید که سری آیفون 11 پرو در مقایسه با سری آیفون XS سال گذشته حدود ۱۵ درصد فروش کمتری داشته‌اند. به همین‌خاطر، اپل ظاهرا با مشاهده کاهش سفارش‌ها به میزان ۲ میلیون دستگاه برای آیفون 11 پرو مکس، در حال بازنگری برنامه‌های تولید این دستگاه است.

این بدین معنی است که کل فروش‌های سری آیفون 11 برای سال 2019 تا حدود زیادی بدون تغییر خواهد ماند. اگر هم در آینده کاهشی در میزان سفارش‌ها رخ بدهد، علت آن احتمالا مربوط به مشکلات ظرفیت تولید خواهد بود و نه کمبود قطعات.

پیش‌بینی رشد منفی برای شش ماهه اول سال 2020

با نزدیک شدن به سال بعد، Zhang معتقد است که اپل در ماه‌های اولیه 2020، کاهش فروش‌های بیشتری را در مقایسه با اوایل سال 2019 تجربه خواهد کرد. این موضوع منجر به کاهش میزان بارگیری‌ها در ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز خواهد شد. علت این موضوع را باید در فاصله زمانی پیش‌آمده بین معرفی آیفون‌های جدید تا تعطیلات ماه کریسمس جستجو کرد.

با اینکه امسال فروش سری آیفون 11 پرو مثل سری آیفون XS سال گذشته از ماه اکتبر شروع شد، اما آیفون 11 ارزان‌تر، یک ماه زودتر از آنها در دسترس مشتریان قرار گرفت. بنابراین اپل در طول ماه سپتامبر، فروش‌های زیادی را تجربه کرد و بدون شک در سه ماهه چهارم امسال نیز دستگاه‌های بیشتری را به فروش خواهد رساند که خود این، به معنای کاهش تقاضا در ماه‌های اولیه سال بعد خواهد بود.

نکته جالب اینکه، Zhang معتقد است اپل در سه ماهه دوم سال 2020 نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش فروش را تجربه خواهد کرد. سایر تحلیلگران در این‌باره دو احتمال داده‌اند: یا شرکت در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال 2019، میزان بارگیری‌های مشابهی خواهد داشت و یا اینکه به لطف عرضه آیفون SE2، شاهد یک رشد اندکی خواهد بود. با این‌حال، Zhang فکر می‌کند که تاثیر آیفون SE2 چندان زیاد نخواهد بود. Ming-Chi Kuo، تحلیلگر معروف موسسه TF International، پیش‌بینی کرده که اپل در هر ماه تعداد ۴.۴ میلیون دستگاه آیفون SE2 تولید خواهد کرد، اما گزارش Zhang با نرخ تولید ۳ میلیون دستگاه در هر ماه اشاره کرده که این رقم به میزان تولید‌های آیفون SE اصلی در شش ماه اولیه بعد از معرفی‌اش نزدیک‌تر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH