سفر با اتوبوس، فرصت مناسبی برای سفرنامه‌نویسی

 

امروزه به لطف دوربین‌ها و گوشی‌های هوشمند، به راحتی می‌توانیم خاطرات شیرین‌مان را از سفرهایمان ثبت کنیم. مرور تصاویر و فیلم‌هایی که در طول مسافرت‌مان گرفته‌ایم، باعث می‌شود تا دوباره احساس کنیم در آن دوارن هستیم.

در سال‌های دور که هیچ اثری از دوربین نبود، انسان‌ها با نوشتن، خاطرات‌شان و تجربه‌های‌شان را ثبت می‌کردند که در واقع به آنها سفرنامه می‌گفتند. هنوز هم سفرنامه‌ها مشهوری در ادبیات کهن ایران وجود دارند که با خواندن آنها، احساس خواهید کرد، با نویسنده در حال گشت‌وگذار در آن شهر هستید.

سفرنامه به نویسنده این امکان را می‌دهد تا بتواند تجربیات و دیده‌هایش را بر روی کاغذ نوشته و بعد از سفر بتواند از آنها برای مرور خاطراتش استفاده کند. اگر شما هم از آن دست مسافرانی هستید که عاشق سفرنامه‌نویسی هستید، ادامه‌مطلب به شما کمک خواهد کرد تا بعد از خرید بلیط اتوبوس در سفر بعدی، شروع به نوشتن کنید.

سفرنامه چیست و سفرنامه‌نویس کیست؟

سفرنامه همانطور که از اسم آن مشخص است، به معنی نوشته‌ای است که در سفر نوشته می‌شود. در واقع سفرنامه‌نویسی یکی از سبک‌های ادبی بوده که در آن شخص قصد دارد تا تجربیات، احساسات، رخدادها و دیده‌هایش را از سفر به شهرها و دیگر مناطق بنویسد تا مردم بتوانند با خواندن آن، اطلاعات‌شان درباره آنجا بیشتر شود. سفرنامه‌نویس نیز به کسی می‌گویند که سفرنامه را می‌نویسد.

در ادبیات کهن ایران‌زمین، سفرنامه‌های با ارزشی به یادگار مانده‌اند. سفرنامه ناصر خسرو مشهورترین سفرنامه ایرانی و سفرنامه مارکوپولو نیز مشهورترین سفرنامه غیر‌ایرانی است.

سفر با اتوبوس بهترین فرصت برای سفرنامه‌نویسی

همیشه مرور نوشته‌هایی که قبلاً نوشته‌اید، می‌تواند هیجان‌انگیز و البته خاطره‌انگیز باشد. امکان ندارد که با مرور نوشته‌های‌تان، حتی برای چند لحظه خودتان را در آن مکان تصور نکرده باشید.

همین مورد باعث شده است تا مسافران زیادی برای سفرنامه‌نویسی، دست به قلم شوند. بد نیست با در نظر گرفتن مدت سفر برنامه‌ریزی منسجمی برای مدیریت زمان و نوشتن داشته باشید. با خرید بلیط اتوبوس از علی بابا همان ابتدا متوجه می‌شوید که چند ساعت در اتوبوس هستید.

اتوبوس یکی از بهترین وسیله‌ها برای سفرنامه‌نویسی است. بر روی صندلی‌تان بنشینید و به دقت اطراف را نگاه کنید. هر چیزی که به نظرتان ارزش نوشتن دارد را بنویسید. از رفتار راننده تا رفتار دیگر مسافران. از حس‌و‌حال خودتان تا مسافر بغل دستی‌تان. از طرفی سفرنامه‌نویسی باعث می‌شود در سفرهای طولانی‌تان احساس خستگی و بی حوصلگی نکنید و از طرفی دیگر، مرور سفرنامه‌تان در روزها و ماه‌های بعد، حس‌و‌حال وصف‌نشدنی خواهد داشت.

نگران نباشید نیازی نیست تا برای نوشتن، قلمی گیرا داشته باشید. از قدیم گفته‌اند که آنچه از دل برآید بر دل بنشیند. سعی کنید ساده بنویسید و از به کاربردن لغات سخت و کتابی پرهیز کنید. نوشته‌های شما باید برای هر کسی قابل فهم باشند.

از همان لحظه‌ای که وارد ترمینال می‌شوید تا زمانی که سوار اتوبوس شوید، می‌توانید شروع به نوشتن کنید. کاغذ و قلم‌تان را بیرون بیاورید و درباره هر چیزی که دوست دارید بنویسید. از احساس‌تان برای شروع یک سفر لذت‌بخش بنویسید. از مردمی که در ترمینال در تکاپوی رفتن به سفر هستند، بنویسید. هر چیزی که نظرتان را جلب می‌کند، بر روی کاغذ بیاورید.

حتی می‌توانید بعد از خرید بلیط اتوبوس‌ تان شروع به نوشتن کنید. درباره اینکه می‌خواهید در طول سفرتان چه چیزهایی را تجربه کنید و اینکه دوست دارید به چه مکان‌هایی بروید. درباره این بنویسید که قبل از سفر چه چیزی درباره فرهنگ و مردم آن شهر می‌دانید، سپس در سفرتان نیز دوباره درباره آنها بنویسید تا بعدا بتوانید هنگام مطالعه سفرنامه‌تان، تصورتان را با تجربیات واقعی‌تان از آن شهر، مقایسه کنید.

هر چیزی که جالب است و می‌تواند برای خواننده مفید باشد را بنویسید

اگر اتوبوس‌تان در حین سفر از کنار یک دریاچه گذر می‌کرد، و منظره‌ای زیبا را دیدید که وصف آن می‌تواند هر کسی را مشتاق کند، درباره آن بنویسید. از نق‌زدن‌های مسافر بغل دستی‌تان گرفته تا هرچیزی که به فکرتان می‌آید را بر روی کاغذ بیاورید.

ماه‌ها یا سال‌ها بعد، مرور این سفرنامه‌ها، به شما کمک خواهد کرد تا برای چند لحظه احساس کنید که واقعا در حال سفر با اتوبوس هستید. همه خاطرات و صحنه‌ها برایتان زنده می‌شوند. این خاصیت شگفت‌انگیز سفرنامه است که خواننده را به سفر خیالی می‌برد. به همین دلیل است که سفرنامه‌ها در بین مردم خصوصا افرادی که قصد سفر به شهر یا مقصد مشخصی دارند، محبوب هستند.

نتیجه گیری

پس از خرید بلیط اتوبوس وسایل لازم برای نوشتن را آماده کنید. برای اینکه یاد بگیرید که چطور بنویسید، بهتر است قبل از سفرتان، سفرنامه‌های متعددی را بخوانید. این کار به شما کمک خواهد تا بتوانید سفرنامه بهتر و جذاب‌تری بنویسید.

سعی کنید در هنگام سفرنامه‌نویسی، از تعصبات و عقایدی که می‌توانند بر روی سفرنامه‌تان تأثیر منفی بگذارند، دوری کنید. از یاد نبرید که یکی از فواید سفرکردن، آشنایی با انواع فرهنگ‌ها و مذاهب و … است که به شما کمک خواهد کرد تا تعصبات غیرضروری‌تان را دور بیاندازید. بنابراین با نوشتن، آن‌ها را به خواننده منتقل نکنید.

به‌طور‌کلی سفرنامه‌نویسی یکی از بهترین روش‌ها برای سرگر‌م‌شدن در هنگام مسافرت با اتوبوس است. این کار می‌تواند هم برای خودتان لذت‌بخش باشد، هم اینکه در آینده اگر کسی سفرنامه‌تان را خواند، بتواند از آن لذت ببرد و از تجربیات‌ و نوشته‌هایتان استفاده کند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH