سرویس پرینت ابری گوگل در انتهای سال 2020 به کار خود پایان می‌دهد

قابلیت گوگل کلود پرینت (Google Cloud Print) یا همان پرینت ابری گوگل، سرویس بعدی این شرکت خواهد بود که به کار خود پایان می‌دهد. گوگل اعلام کرده که بعد از سال 2020، دیگر از کلود پرینت پشتیبانی نخواهد کرد. این سرویس به مدت یک دهه بود که به‌صورت آزمایشی (بتا) کار می‌کرد و حالا کاربران مجبور هستند که از آن کوچ کنند.

سرویس پرینت ابری گوگل به شما اجازه می‌دهد تا از هر جایی که هستید از طریق اینترنت پرینت بگیرید. وقتی شما کارهای پرینتی خود را به کلود پرینت می‌فرستید، آن‌ها در اکانت گوگل شما به‌ترتیب ذخیره می‌شوند و سپس به پرینتری که به اکانت شما وصل است، ارسال می‌شوند. برخی از پرینترها به‌طور پیش‌فرض از کلود پرینت پشتیبانی می‌کنند، اما گوگل این سرویس را برای مرورگر کروم هم فعال کرده بود. شما می‌توانید گوگل کروم را بر روی یک کامپیوتر نصب کرده، کلود پرینت را در تنظیمات آن فعال کنید و سپس پرینت‌های خود را از طریق اینترنت به پرینتری که به آن کامپیوتر وصل است، ارسال نمایید.

پرینت ابری گوگل

البته کلود پرینت زمانی تبدیل به یک مساله جدی برای گوگل گردید. دلیل آن هم این بود که کروم‌بوک‌ها به‌طور پیش‌فرض از آن پشتیبانی نمی‌کردند. اما شرایط تغییر کرد و حالا Chrome OS، از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. اکنون گوگل کلود پرینت دیگر برای این سیستم عامل موضوع مهمی نیست و به نظر می‌رسد که برای کمپانی گوگل نیز اهمیت خود را از دست داده است.

گوگل در بیانیه خود این‌گونه توضیح داده است:

کلود پرینت، راهکار پرینت ابری گوگل، که از سال 2010 در نسخه آزمایشی خود بود، از تاریخ 31 دسامبر سال 2020 دیگر پشتیبانی نخواهد شد. از اول ژانویه 2021، دستگاه‌های همه سیستم‌ عامل‌ها، دیگر قادر به پرینت با استفاده از گوگل کلود پرینت نخواهند بود. ما توصیه می‌کنیم که در طول یک سال آینده به دنبال جایگزین‌های دیگری برای پرینت‌های ابری خود باشید.

البته گوگل جایگزین‌هایی را برای کاربران سازمانی که دارای دستگاه‌های مجهز به Chrome OS هستند، توصیه کرده است. مدیران این سازمان‌ها می‌توانند از کنسول ادمین Chrome Enterprise برای مدیریت پرینت‌های خود استفاده کنند. مدیران همچنین قادر به پیکره‌بندی سرورهای اکسترنال پرینت CUPS نیز خواهند بود؛ بنابراین سازمان‌هایی که نیاز به ارسال پرینت‌های خود از طریق کروم‌بوک‌ها دارند، گزینه‌هایی در این‌باره خواهند داشت.

پرینت ابری گوگل

اما سوال اینجاست که درباره دستگاه‌های غیر از کروم‌بوک‌ها چطور؟ باید بگوییم که توصیه‌های گوگل در این‌باره چندان مفید نیست. گوگل گفته:

برای محیط‌های غیر از Chrome OS یا سناریوهای چند سیستم عاملی (multi-OS)، ما شما را تشویق به استفاده از سیستم‌های پرینت داخلی این پلت‌فرم‌ها یا بهره‌گیری از راهکارهای یک تامین‌کننده پرینت می‌کنیم.

گوگل در اینجا برای کاربران خانگی هیچ توصیه جدی نکرده است. بنابراین اگر شما هم جزو کسانی هستید که از گوگل کلود پرینت برای کارهای پرینتی خود از طریق اینترنت استفاده می‌کنید، بهتر است که تا سال آینده به‌دنبال جایگزینی برای این سرویس باشید. البته برای پرینت در داخل خانه، این شانس وجود دارد که پرینتر مجهز به گوگل کلود پرینت، به عنوان یک پرینتر شبکه استاندارد عمل کند.

به‌هرحال، هم کاربران سازمانی و هم کاربران خانگی هنوز یک سال فرصت دارند که به جایگزین دیگری سوییچ کنند. کلود پرینت تا پایان سال 2020 همچنان کار خواهد کرد و از اول ژانویه 2021 به کار خود پایان خواهد داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH