پول خود را برای خریدن این 5 مکمل کاهش وزن هدر ندهید!

شما هم احتمالا وقتی عبارت «کاهش وزن» را در گوگل جستجو کرده‌اید، با انبوهی از مطالب و توصیه‌ها مواجه شده‌اید که گاهی‌اوقات حتی باعث سردرگمی‌تان شده‌اند. ما در اینجا قصد داریم درباره پنج مکملی صحبت کنیم که ادعا می‌شود باعث لاغری بدن می‌شوند. می‌خواهیم ببینیم آیا شواهد موجود این ادعاها را تایید می‌کنند یا نه. پس با ما همراه باشید.

۱. مکمل رزبری کیتون

رزبری کیتون‌، که در قالب قرص‌های لاغری در بازار به فروش می‌رسند، از مواد شیمیایی موجود در تمشک‌های قرمز ساخته شده‌ است.

مطالعه‌ای که اخیرا بر روی موش‌های چاق انجام شده، نشان می‌دهد که رزبری کیتون‌ها میزان چربی بدن آن‌ها را کاهش داده‌اند.

در تحقیق دیگری، ۷۰ فرد بزرگسال که دارای چاقی بودند تحت یک رژیم لاغری و برنامه تمرینی مشخصی قرار گرفتند و از آن‌ها خواسته شد تا از یکی از دو مکمل رزبری کیتون یا پلاسیبو استفاده کنند.

در پایان، تنها ۴۵ نفر از آن‌ها موفق به اتمام آزمایش شدند. از این ۴۵ نفر، ۲۷ نفری که رزبری کیتون مصرف کرده بودند، کاهش وزنی حدود ۱.۹ کیلوگرم داشتند، در حالیکه ۱۸ نفر دیگر که مکمل‌ پلاسیبو استفاده کرده بودند، کاهش وزنی در حدود ۴۰۰ گرم را تجربه کردند. این اختلاف فاحش بین کاهش وزن دو گروه، نشان می‌دهد که باید با احتیاط بیشتری با این مطالعه برخورد کرد.

در مطالعه دیگری، از پنج فرد بزرگسال خواسته شد تا رژیم غذایی و الگوهای تمرینی فعلی خود را حفظ کنند، اما هر روز ۲۰۰ میلی‌گرم مکمل رزبری کتون مصرف کنند. نتیجه این شد که هیچ کاهش وزنی در آن‌ها اتفاق نیفتاد.

البته باید خاطرنشان کنیم که در حال‌حاضر نگرانی‌هایی درباره اثرات سمی احتمالی این مکمل‌ بر روی قلب انسان وجود دارد.

نتیجه: ادعای واهی! بنابراین توصیه می‌کنیم که مصرف مکمل‌ رزبری کیتون را کنار بگذارید و به جای آن‌ها از میوه‌هایی مانند توت‌های تازه، کیوی، هلو، انگور و سیب که شامل مقادیر زیادی از آن هستند، استفاده کنید.

۲. پودر چای سبز ماچا

ماچا، نوعی چای سبز است که از برگ‌های Camellia sinensis یا گیاه چای بدست می‌آید و سپس به یک پودر سبزرنگ فرآوری می‌شود و می‌تواند با مایعات و غذا ترکیب گردد. قبل از برداشت برگ‌های گیاه چای، آن‌ها را به مدت چند هفته در سایه قرار می‌دهند تا محتوای کافئین آن‌ها افزایش یابد.

هیچ مطالعه‌ای تابه‌حال تاثیر پودر چای سبز ماچا را بر روی کاهش وزن انسان تحقیق نکرده است. اما ما با بررسی شش مطالعه‌ای که از چای سبز برای لاغری افراد استفاده کرده بودند، متوجه تفاوت آشکاری براساس کشورها شدیم. در مطالعاتی که خارج از کشور ژاپن انجام شده بودند، مصرف چای سبز باعث کاهش وزن افراد نشده بود، اما در ژاپن، بسته به نحوه آماده‌سازی چای، میزان کاهش وزن‌ها بین ۲۲ گرم تا ۳.۵ کیلوگرم متغیر بود.

نتیجه: ادعای واهی! در حال‌حاضر هیچ تحقیقی درباره تاثیر پودر چای سبز ماچا بر روی کاهش وزن افراد انجام نشده است.

۳. مکمل گارسینیا کامبوجیا

گارسینیا کامبوجیا، یک میوه استوایی است که شامل مقادیر زیادی هیدروکسی سیتریک اسید یا HCA است که ادعا می‌شود به کاهش وزن کمک می‌کند.

مطالعات انجام‌شده بر روی حیوانات نشان می‌دهد که HCA می‌تواند جلوی تولید عادی اسیدهای چرب را بگیرد. اما متاسفانه در سه مطالعه انجا‌م‌شده بر روی انسان‌ها چنین چیزی مشاهده نشده است.

رژیم غذایی

در یکی از این مطالعات که یک آزمایش ۱۲ هفته‌ای بر روی زنان چاق بود، از آن‌ها خواسته شد تا از یک رژیم کم‌کالری مشخصی با مکمل HCA یا مکمل پلاسیبو استفاده کنند. گروهی که HCA مصرف کرده بودند، وزن بیشتری از دست داده بودند (۳.۷ کیلوگرم در مقایسه با ۲.۴ کیلوگرم برای مکمل پلاسیبو). اما در دو مطالعه دیگر، هیچ تفاوتی بین کاهش وزن‌ها مشاهده نگردید.

نتیجه: ادعای واهی! مکمل‌های گارسینیا کامبوجیا باعث کاهش وزن نمی‌شوند.

۴. مکمل کافئین

ادعا می‌شود که کافئین نرخ متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث کاهش وزن می‌شود. مطالعات انجام‌شده بر روی افرادی با وزن نرمال، نشان‌دهنده افزایشی در نرخ متابولیسم بود که بستگی زیادی به میزان دوز مصرفی داشت. با افزایش میزان مصرف کافئین، نرخ متابولیسم هم افزایش یافته بود.

به این‌صورت که، یک دوز ۱۰۰ میلی‌گرمی از کافئین، که معمولا در یک فنجان قهوه وجود دارد، میانگین نرخ متابولیسم بدن را تا ۹ کالری در هر ساعت افزایش داد. در حالیکه یک دوز ۴۰۰ میلی‌گرمی، باعث افزایش نرخ متابولیسم بدن به‌اندازه ۳۴ کالری در هر ساعت (در طول سه ساعت) شد. وقتی از افراد بزرگسال چاق خواسته شد که از مکمل‌های کافئین با دوز ۸ میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن بدن استفاده کنند، افزایشی به‌میزان ۱۶ درصد در نرخ متابولیسم بدن (در طول مدت سه ساعت) مشاهده شد.

رژیم غذایی

در مطالعه دیگری، از تعدادی افراد بزرگسال چاق خواسته شد تا به مدت ۲۴ هفته از یک رژیم لاغری خاص شامل ۲۰۰ میلی‌گرم مکمل کافئین یا مکمل پلاسیبو به تعداد سه بار در روز استفاده کنند. نتیجه این شد که هیچ تفاوتی در کاهش وزن افراد دو گروه مشاهده نشد. ضمنا در هشت هفته اول آزمایش، گروهی که مکمل کافئین مصرف کرده بودند، دچار بی‌خوابی، رعشه و گیجی شدند.

نتیجه: ادعای واهی! در حالیکه کافئین نرخ متابولیسم بدن را در کوتاه مدت افزایش می‌دهد، اما تاثیری در کاهش وزن ندارد.

۵. آب قلیایی

محصولات قلیایی‌شده این‌روزها به‌طور گسترده تبلیغ می‌شوند. از جمله این محصولات می‌توان به آب قلیایی، پودرهای قلیایی و رژیم‌های قلیایی اشاره کرد.

برای اندازه‌گیری سطح اسیدیته بدن، باید میزان اسید موجود ادرار یا بزاق دهان را اندازه گرفت. ادرار انسان معمولا دارای یک pH اسیدی است (حدود pH6). مصرف میوه‌ها و سبزیجات، آن را قلیایی‌تر و خوردن گوشت، آن را اسیدی‌تر می‌کند.

بزاق دهان هم دارای pH خنثی ۷ است. رژیم‌های قلیایی باتوجه به pH بزاق یا ادرار، به شما می‌گویند که چه غذاهایی را بخورید. این رژیم‌ها ادعا می‌کنند که قلیاییت بیشتر، به کاهش وزن و لاغری کمک خواهد کرد.

رژیم غذایی

همانطور که احتمالا می‌دانید، معده انسان بسیار اسیدی بوده که با داشتن pH کمتر از ۳.۵، باعث شکسته‌شدن غذاها به تکه‌های ریزتر می‌شود. سپس در داخل روده کوچک، برای هضم و جذب غذا، pH محیط به ۴.۵ تا ۵.۰ افزایش می‌یابد که باز هم اسیدی است.

بدن ما همیشه سعی در متعادل نگه داشتن pH خون بین ۷.۳۵ تا ۷.۴۵ دارد و اگر موفق به این کار نشود احتمال مرگ‌مان وجود دارد. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند مصرف کمتر غذاهایی با منشا حیوانی که به کاهش بار اسیدی بدن کمک می‌کند، در طولانی‌مدت برای سلامتی بهتر است.

نتیجه: ادعای واهی! هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع که آب قلیایی باعث کاهش وزن می‌شود، وجود ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH