به مگاپیکسل فکر نکنید، گیگاپیکسل در راه است!

موسسه تحقیقاتی DARPA که مخفف Defense Advanced Research Projects Agency است، به تازگی از تحقیقاتی پرده برداشته که در آن بر روی دوربین‌هایی با توانایی بسیار بالاتر از دید انسان کار شده است. این موسسه در حال حاضر بر روی نمونه‌هایی با توانایی 0.96 و 1.4 گیگاپیکسل کار می‌کند و به گفته آن‌ها هدف در این تحقیقات برای دستیابی به میزان ۱۰ تا ۵۰ گیگاپیکسل است!

برای آنکه دید بهتری داشته باشید که چنین ارقامی چقدر از دوربین ۸ مگاپیکسلی تلفن همراه شما بیشتر است، بدانید هر گیگاپیکسل برابر با ۱۰۰۰ مگاپیکسل و یا ۱ میلیارد پیکسل می‌باشد! این دوربین توانمند با یک سوپر کامپیوتر کار می‌کند و از ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکرو دوربین برای تشکیل عکسی با چنین وسعت وضوحی تشکیل شده است.

این دوربین بخشی از برنامه DARPA AWARE است که بیشتر برای مقاصد نظامی تهیه می‌شود و هدف آن بالا بردن وسعت دید یک ارتش هنگام نبرد است. در حال حاضر این دوربین 2.5 فوت مربع فضا را اشغال می‌کند و عمقی برابر با ۲۰ اینچ دارد! به طور حتم چنین ابعادی مانع از تولید گسترده آن خواهد شد اما همین امر یک قدم مثبت برای ساخت دوربینی است که در آینده کوچک‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود.

منتظر اخبار تکمیلی‌تر آی تی رسان در ارتباط با این سوپر دوربین باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH