داغ شدن آیفون و آیپد

چگونه مشکل داغ شدن آیفون و آیپد خود را حل کنیم؟

آیفون و آیپد یک کامپیوتر پرکار محسوب می‌شوند که تنها به‌اندازه جیب و کیف شما جا می‌گیرند. اما برخلاف کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ‌تاپ‌ها، در آیفون و آیپد هیچ فنی برای خنک‌سازی و متعادل کردن دمای دستگاه وجود ندارد. پس چگونه می توان مشکل داغ شدن آیفون و آیپد را حل کرد؟!

با قرار دادن هر دستگاهی تحت استرس، گرما ایجاد می‌شود؛ اما زمانی که یک دستگاه بیش از حد نرمال داغ شود باید به‌دنبال علت آن و سپس حل مشکل گشت. در این متن به مشکل داغ شدن آیفون و آیپد و روش‌های حل آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا حرارت آیفون و آیپد شما بالا می‌رود؟

با استفاده از یک دستگاه، چه در مدت زمان کوتاه و چه در زمان بلندتر، دستگاه شروع به گرم شدن می‌کند که این موضوع امری عادی است و جای نگرانی وجود ندارد.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است به سبب آن دستگاه گرم شود و دمای آن بالا برود، از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از دستگاه در حال شارژ شدن
  • ضبط یک ویدیو با کیفیت بالا در مدت زمان طولانی
  • استفاده از GPS و کنترل‌های مسیریابی زمان حقیقی در دستگاه‌های قدیمی
  • تنظیم دستگاه برای بار اول و یا بازیایی دستگاه از بکاپ
  • استفاده از اپ‌هایی که به شدت پردازنده را درگیر می‌کنند مانند سینت‌سایزر، اپ‌های ویرایش ویدیو و صوت
  • استفاده از اپ‌های گرافیکی و واقعیت افزوده

دستگاه شما چگونه گرما را خارج می‌کند؟

سیستم بر روی تراشه (SoC) و باتری دو جز اصلی دستگاه هستند که باعث تولید حرارت می‌شوند. قاب متال گوشی شما مانند یک هیت‌سینک کار می‌کند و زمانی که حرارت گوشی شما از حد نرمال بالاتر می‌رود با استخراج حرارت به خنک شدن دستگاه‌ کمک می‌کند.

اپل در گوشی‌ها و تبلت‌های خود از پردازنده ARM استفاده می‌کند. این پردازنده‌ها بر طبق معماری رایانه کم‌دستور (RISC) ساخته شده‌اند که به‌طور معمول نیاز به ترانزیستورهای کمتری نسبت به پردازنده‌های x86 دارد. به سبب همین طراحی این پردازنده‌ها به انرژی کمتری نیاز دارند و حرارت کمتری تولید می‌کنند. همچنین این پردازنده‌ها برای خنک کردن دستگاه نیازی به فن و هیت‌سینک‌های بزرگ ندارند.

با پیشرفت متداوم در تکنولوژی تراشه‌ها هر تکرار در پروسه باعث افزایش سرعت ساعت پردازنده با هسته‌های قدرتمند و در عین حال با هسته‌هایی که مصرف انرژی بهینه‌تری دارند، می‌شود. هسته‌های قدرتمند برای وظایف فشرده عملکردی مناسب هستند در‌حالی‌که هسته‌هایی که مصرف انرژی بهینه دارند می‌توانند وظایف ساده مانند وبگردی و یا بررسی ایمیل‌ها را بر عهده بگیرند.

زمانی که حرارت آیفون بالا می‌رود

داغ شدن آیفون و آیپد

بین گرم بودن و داغ بودن دستگاه تفاوت وجود دارد. این تفاوت هنگامی‌که شما می‌خواهید دمای قابل توجه و حرارتی که هنگام تماس شما را اذیت می‌کند را مقایسه نمایید اهمیت پیدا می‌کند.
زمانی که آیفون در دمای بین 32 و 95 درجه فارنهایت (0 تا 35 درجه سلسیوس) قرار دارد بهتر کار می‌کند. شرایط دمای کم و زیاد می‌تواند باعث تغییرات رفتاری خاص شود.

در این شرایط شما ممکن است متوجه کاهش عمر باتری و یا در موارد بدتر شاهد کاهش سلامت باتری شوید.
فعالیت‌های به‌خصوصی که می‌توانند باعث افزایش زیاد حرارت گوشی شوند بر روی عملکرد و رفتار گوشی شما تاثیر می‌گذارند. این فعالیت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • گذاشتن گوشی در ماشین در یک روز بسیار گرم
  • قرار دادن گوشی در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی
  • استفاده از امکانات به‌خصوص در روزهای گرم مانند ردیابی با GPS و مسیریابی در ماشین

نشانه‌ها

از کجا متوجه شویم که دستگاه ما در آن نقطه‌ی حرارت شدید قرار گرفته است؟ برای آگاهی از این موضوع نشانه‌های رایجی وجود دارد:

  • شارژ شدن طولانی مدت و یا متوقف شدن
  • تاریک شدن و یا سیاه شدن متناوب صفحه نمایش
  • رادیوهای سلولی وارد شرایط کم انرژی می‌شوند. در این زمان ممکن است کیفیت تماس افت پیدا کند.
  • فلش دوربین موقتا غیرفعال می‌شود.
  • اپ‌هایی که به شدت به گرافیک وابسته هستند به‌ درستی کار نمی‌کنند و یا به‌طور مداوم متوقف می‌شود.

اگر دستگاه شما به آستانه حرارت قابل تحمل گوشی برسد، یک هشدار حرارتی مانند “iPhone needs to cool down before you can use it” دریافت خواهید کرد که به شما می‌گوید دستگاه پیش از استفاده باید خنک شود.

حل مشکل حرارت بالای دستگاه

زمانی‌که آیفون شما به‌شدت داغ می‌شود برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن باید دست‌به‌کار شوید. موارد زیر از جمله کارهایی است که باید انجام دهید:

  • دست از شارژ کردن گوشی خود بکشید.
  • گوشی را خاموش کرده و تا کاهش دمای آن صبر کنید.
  • در صورت امکان، قاب گوشی را از آن جدا کنید.
  • گوشی را از نور مستقیم خورشید دور کرده و به سایه ببرید.

باتری‌های لیتیوم‌-یون که در دستگاه‌های جدید استفاده می‌شوند تحت تست‌های سختگیرانه‌ای قرار می‌گیرند؛ بنابراین نسبتا بی‌خطر هستند. اما در صورتی‌که گوشی شما برای مدت طولانی تحت حرارت شدید قرار بگیرد امکان منفجر شدن باتری و یا صدمه دیدن آن وجود دارد.

بعضی از افراد برای کاهش سریع دمای گوشی، توصیه می‌کنند که آن را در فریزر قرار دهید؛ اما شما هرگز نباید مرتکب به چنین اشتباهی شوید.

اینگونه تغییرات سریع دمایی موجب به میعان می‌شود و می‌تواند به اجزای داخلی گوشی شما صدمه وارد کند. اجازه بدهید که دمای گوشی به‌صورت آهسته پایین بیاید و‌ از قرار دادن گوشی در مقابل وزش باد خنک در روزهای گرم پرهیز کنید.

اگر گوشی و‌ تبلت شما همیشه داغ می‌کند

اگر بیشتر مواقع و‌ یا همیشه با داغ شدن آیفون و آیپد خود مواجه هستید ممکن است مشکل از iOS و یا یک اپ‌ طرف سوم باشد. برای حل این مسئله، اقدامات زیر را انجام دهید.

Background app refresh را خاموش کنید

Background app refresh به اپ‌های شما اجازه می‌دهد که همواره به بررسی اطلاعات جدید بپردازند. این بررسی به‌طور اتوماتیک اتفاق می‌افتد و بدون اطلاع شما از باتری و CPU استفاده می‌کند. اگر دستگاه متداوما در پس‌زمینه به‌روز شود، درنهایت همیشه دمای آن بالا خواهد ماند. با این‌حال غیرفعال کردن کامل این ویژگی هم ایده چندان مناسبی نیست.

بنابراین برای پیدا کردن اپی که باعث بروز این مشکل می‌شود، اپ Settings را باز کنید. بر روی Battery ضربه بزنید و میران مصرف باتری ا‌‌پ‌های خود را چک کنید. به درصد کلی و همچنین کل زمان فعالیت روی صفحه و پس‌زمینه هر برنامه نگاه کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید که کدام برنامه هنگامی‌که از آن استفاده نمی‌کنید، باتری شما را مصرف می‌کند.
داغ شدن آیفون و آیپدسپس به General > Background App Refresh بروید. تاگل ا‌پ‌هایی که مقدار قابل توجهی از منابع را در پس‌زمینه استفاده می‌کنند، خاموش کنید.
داغ شدن آیفون و آیپد

اپ‌های ناپایدار

اپ‌های نصب‌شده بر روی گوشی شما ممکن است در حین کار ناگهان متوقف شده و به پس‌زمینه بپرند. اگرچه این موضوع ممکن است قابل مشاهده نباشد در برخی موارد آیفون شما می‌تواند به خاطر این موضوع گرم شود و یا دمای آن بیش‌از‌حد بالا برود.

اگر با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنید بر روی اپ Settings ضربه بزنید و سپس به Privacy > Analytics > Analytics Data بروید. داده‌های تحلیلی اپ‌هایی را که به تازگی از آن‌ها استفاده کرده‌اید را بررسی کنید. هنگامی که اپ موردنظر را پیدا نمودید آن را متوقف کرده و به دنبال آپدیت اپ بگردید. برای بررسی بیشتر می‌توانید به سازنده اپ ایمیل بزنید و مشکل خود را گزارش کنید.
داغ شدن آیفون و آیپد

کاهش نور صفحه نمایش

اگر روشنایی صفحه نمایش شما بیش از 50 درصد باشد، احتمال گرم بودن مداوم دستگاه بالا می‌رود. برایش کاهش دمای دستگاه، میزان نور صفحه نمایش را کم کنید.
در آیفون X به بعد و آیپد، صفحه را از قسمت بالای سمت راست پایین بکشید تا Control Center نمایش داده شود.
در آیفون 8 به قبل نیز صفحه را از پایین به بالا بکشید. سپس برای کاهش نور صفحه اسلایدری که آیکون خورشید در کنار آن قرار دارد را تنظیم کنید.

ارتباط شبکه

گاهی اوقات جستجو برای سیگنال می‌تواند موجب داغ شدن آیفون و آیپد شما شود. این اتفاق بیشتر در مناطقی که ارتباط شبکه ضعیف دارند، رخ می‌دهد.

برای کاهش مصرف باتری و جلوگیری از داغ شدن آیفون و آیپد خود در این مناطق می‌توانید گوشی خود را در حالت هواپیما قرار دهید. آیکون حالت هواپیما را می‌توانید در Control Center پیدا کنید.

درصورتی‌که مشکل بالا بودن دمای گوشی شما حل نشد

اگر با پیروی از توصیه‌های بالا، همچنان با مشکل داغ شدن آیفون و آیپد مواجه هستید، سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا آداپتور شارژر شما به خوبی کار می‌کند؟
  • آیا کابل شارژر شما صدمه دیده است؟
  • آیا به‌تازگی شارژ خود را از یک فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین تهیه کرده‌اید؟

سعی کنید گوشی خود را با یک شارژر دیگر شارژ نمایید، بهترین گزینه شارژر اصلی خود آیفون است. خرید شارژرهای طرف سوم از فروشگاه‌های غیرمعتبر ممکن است به باتری گوشی شما صدمه بزند.

در صورتیکه به شارژر اصلی آیفون دسترسی نداشتید از یک شارژر با کیفیت طرف سوم با برچسب “(Made for iPhone (MFi” استفاده کنید. شارژرهای غیرقابل اطمینان و خراب می‌توانند به دستگاه شما آسیب برسانند و مشکلات دیگری ایجاد کنند.

در صورتیکه همچنان مشکل شما پایدار ماند بهتر است به یک متخصص مجرب مراجعه کنید.

درنهایت

گرم شدن دستگاه پس از استفاده طولانی‌مدت امری عادی است. اگر آیفون شما بیش از حد داغ می‌شود سعی کنید استفاده از اپ‌ها و ویژگی‌های پرمصرف گوشی را متوقف کنید و از قرار دادن گوشی در شرایطی که باعث ایجاد حرارت شدید می‌شود خودداری نمایید.
با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، شما به راحتی می‌توانید علت داغ شدن آیفون و آیپد خود را تشخیص دهید و به حل آن بپردازید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH