رانندگان قطار در طول مسیر چه می کنند؟

آیا تا به حال در هنگام سفر با قطار به این فکر کرده اید که قطار را چه کسی می راند؟ یا راننده قطار باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟ قطعا در سفرهای هوایی به علت حساسیت ویژه خلبان ها بیشتر مورد توجه مسافران قرار می گیرند. اما لوکوموتیورانان نیز خلبانان قطار هستند. راننده قطار یا لوکوموتیوران، مسئول جابجایی مسافران و بار در حمل و نقل ریلی می باشد. شاید بسیاری از مسافران تصور کنند که رانندگی و هدایت قطار کار چندان سختی نیست چرا که نه مانند هواپیما از چالش های زیادی برخوردار است و نه مانند اتومبیل مجبور است از جاده های شلوغ و پرتردد عبور کند. از همین رو خرید بلیط قطار در بین مسافران به گزینه ای مطمئن تبدیل می شود.

همه آنچه باید درباره رانندگی قطار بدانید

لوکوموتیوران علاوه بر هدایت قطار به تعمیرات آن نیز می پردازد. از همین رو باید با کلیه علائم و مسیر ریلی و نکات مربوط به تعمیرات و نگهداری قطار آشنا باشد. در برخی کشورها لوکوموتیوران باید دارای تخصص بوده و دوره های تخصصی بگذرانند. اما در کشور ما حداقل مدرک تحصیلی باید برای تصدی این شغل، باید دیپلم باشد. سپس طی دو سال با گذراندن دوره های آموزشی تئوری و عملی، سطحی از استاندارد را به دست می آورند تا بتوانند از عهده شغل حساس رانندگی و هدایت قطار برآیند. البته بعد از این مدت افراد می توانند مسولیت قطارهای باری را به عهده بگیرند سپس با گذراندن مراحل عملی و کسب تجارب کافی اقدام به رانندگی قطارهای مسافربری نمایند. بد نیست بدانید که بین 8 تا 12 سال طول می کشد تا فردی بتواند هدایت کامل یک لوکوموتیو مسافربری را برعهده بگیرد.

رانندگی قطار در دو بخش مسافربری و باری تقسیم می شود. رانندگان قطارهای مسافری باید از سلامت کامل جسمی برخوردار بوده و بتوانند در شرایط سخت و اضطراری درست ترین تصمیم را بگیرند.

در کشورهای مختلف شغل رانندگی قطار دارای شرایط متفاوت بوده و از قوانین خاصی پیروی می کند. در کشورهای پیشرفته که از خطوط ریلی گسترده تری برخوردار هستند، درصد متقاضی استخدام برای این شغل بسیار بیشتر است. پیش بینی ها حاکی از آن است که تا سال 2020 یک درصد بر میزان استخدام راننده قطار در آمریکا افزوده شود. در حالی که در کشوری مانند استرالیا در چند سال اخیر این

شغل با 49 درصد رشد مواجه بوده است.

لکوموتیوران نیز مانند خلبان نیاز به کمک دارد به طوری برای مسیرهای کوتاه یک کمک راننده و برای مسیرهای طولانی تر به دو نفر یا بیشتر نیاز است.

از آنجایی که قیمت واگن های مسافربری در حدود پنج میلیون دلار می باشد، بنابراین بسیار اهمیت دارد که لوکوموتیوران از تخصص و مهارت کافی برخوردار باشد. چرا که جان مردم در دست آنها به امانت است.

آیا امکان ترمز برای قطار وجود دارد؟

در بسیاری از فیلمها می بینیم که بر اثر اتفاق خاصی ترمز قطار کشیده می شود و قطار بلافاصله می ایستد. اما باید بگوییم که اصطکاک بین ریل و چرخ های قطار موجب می شود که قطار طی پیمودن یک کیلومتر بتواند به طور کامل توقف کند. بنابراین امکان ندارد به محض دیدن مانع بتواند به سرعت متوقف شود.

اگر لوکوموتیورانی خوابش ببرد…..

به طور عملی امکان چنین اتفاقی وجود ندارد چرا که علاوه بر راننده، کمک راننده نیز حضور دارد و به طور شیفتی می توانند هدایت قطار را عهده دار شود. در ضمن پدالی به نام “دِدمن” باید هر 30 ثانیه یک بار توسط راننده فشار داده شود که در غیر این صورت علائم هشدار به صدا در می آیند.

مسیر حرکت قطار چگونه تعیین می شود؟

همانطور که هواپیما توسط برج مراقبت کنترل می شود، قطار نیز توسط پنل مرکزی هدایت و کنترل می گردد و اطلاعات مسیر به راننده قطار منتقل می شود. اگر مسیری در معرض خطر باشد توسط پنل مرکزی قفل می گردد.

قبل از حرکت قطار بارها مورد بازبینی قرار گرفته و چک می شود. سپس پس از تایید وارد ایستگاه شده و مسافران را سوار می کند.

اگر علاقه مند شغل لکوموتیورانی هستید بهتر است با آموزش کافی اقدام به این کار نمایید . اگر هم به سفر با قطار علاقمند هستید میتوانید برای خرید بلیط قطار، بلیط قطار رجا و بلیط قطار فدک به سایت تیک بان مراجعه کنید و از قیمت بلیط قطار ارزان برخوردار شوید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

1 در مورد “رانندگان قطار در طول مسیر چه می کنند؟”

  1. رضا حاجی دولو

    سلام حداقل مدرک لیسانس میباشد و اخیرا در کشورمان لوکوموتیوران دوره های تخصصی تعمیرات را هم میبیند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH