رکورد طولانی‌ترین حضور یک زن در فضا شکسته شد!

یک فضانورد زن ناسا رکورد جدیدی را برای مدت زمان سپری‌شده در فضا به ثبت رساند و هنوز شش هفته تا زمان بازگشت‌اش به زمین باقی مانده است.

Christina Koch، رکورد طولانی‌ترین ماموریت فضایی توسط یک زن را، که قبلا توسط یکی دیگر از فضانوردان زن ناسا یعنی Peggy Whitson در سال 2017 به ثبت رسیده بود، شکست. این زن ۴۰ ساله که مهندس پرواز ماموریت Expedition 61 است توانست در روز شنبه 28 دسامبر از رکورد ۲۸۹ روز و ۵ ساعت و ۱ دقیقه Whitson عبور کند. Koch روز پنجشنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: Peggy قهرمان من است و در طول این سال‌ها همیشه مربی من بوده است؛ بنابراین من این رکورد را تقدیم او می‌کنم.

Koch در تاریخ 14 مارس امسال به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده شد و قرار بود ماموریت او شش ماه به طول بینجامد. اما ناسا ماموریت او را به‌خاطر جمع‌آوری داده‌های بیشتر درباره اثرات بلندمدت پروازهای فضایی بر روی بدن انسان تمدید کرد. او حالا قرار است در تاریخ 6 فوریه 2020 به زمین بازگردد. Koch در مصاحبه خود گفت: این واقعا چیز شگفت‌انگیزی برای علم فضانوردی است. ما در حال بررسی جنبه دیگری از تاثیر میکروگرانش بر روی بدن انسان هستیم. این موضوع برای پروازهای فضایی آینده ما به سمت ماه و مریخ بسیار مهم است.

اگر برگشت Koch به زمین مطابق برنامه پیش برود، او ۳۲۸ روز در فضا خواهد بود و تنها ۱۲ روز کمتر از طولانی‌ترین پرواز فضایی انجام‌شده توسط یک فضانورد ناسا به نام Scott Kelly خواهد بود که از سال 2015 تا 2016 و به مدت ۳۴۰ روز طول کشید.

Koch در این‌باره گفته: من دوست دارم درباره رکوردم نه براساس تعداد روزهایی که اینجا بوده‌ام فکر کنم، بلکه آنچه برای من مهم است چیزهایی است که توانسته‌ام با حضورم در اینجا انجام دهم. بنابراین این رکورد می‌تواند یادآور بهترین تلاش‌های من در زندگی‌ام باشد.

این دومین رکورد Koch در اولین ماموریت فضایی‌اش است. در ماه اکتبر، او و Jessica Meir (فضانورد دیگر ناسا) اولین دو زنی بودند که یک پیاده‌روی فضایی را باهم انجام دادند.

این زن فضانورد در این‌باره می‌گوید: من فکر می‌کنم که پیاده‌روی ما بسیار اهمیت داشت، برای اینکه شکستن این رکوردها به مردم دنیا یادآوری می‌کند که ما کجا هستیم و اهمیت موضوع تا چه‌اندازه زیاد است. به نظر من کار ما الهام‌بخش بود، چراکه فضانوردان آینده نیاز به دیدن کسانی دارند که آن‌ها را به یاد خودشان بیندازد. این موضوع مسلما درباره من نیز صادق است و از اینکه فرصت انجام چنین کاری را برای فضانوردان آینده داشتم احساس افتخار می‌کنم.

با اینکه Koch رکورد طولانی‌ترین ماموریت فضایی توسط یک زن را به نام خود ثبت خواهد کرد، اما Whitson، تنها زنی است که توانسته در سه ماموریت پشت‌سرهم، به مدت ۶۶۵ روز در فضا حضور داشته باشد. البته این را هم باید اضافه کنیم که صرفنظر از زن یا مرد بودن، رکورد طولانی‌ترین ماموریت فضایی مربوط به Valery Polyakov می‌شود که به مدت ۴۳۸ روز از ژانویه 1994 تا مارس 1995 در ایستگاه فضایی میر روسیه سپری کرده بود.

و البته باید به Gennady Padalka هم اشاره کنیم که با ۸۷۸ روز، رکورد طولانی‌ترین زمان سپری‌شده در فضا در ماموریت‌های پشت‌سرهم را (پنج ماموریت) به نام خود ثبت کرده است.

Koch به‌عنوان یک زن فضانورد می‌گوید: بزرگترین امیدواری من این است که این رکورد هم به‌زودی شکسته شود، چراکه معنای آن این خواهد بود که ما در حال گسترش مرزهای خود هستیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH