سامسونگ گلکسی S10 لایت احتمالا از قابلیت تثبیت‌کننده بی‌نظیر تصاویر برخوردار خواهد بود

با آغاز سال جدید برخی تولیدکنندگان اسمارت‌فون، زمانی برای از دست دادن نخواهند داشت؛ چرا که تا موعد عرضه نخستین اسمارت‌فون‌های سال 2020 تنها چند روز زمان باقی‌مانده است. تاکنون سریع‌ترین قرعه به نام سامسونگ افتاده است. این کمپانی کره‌ای برای نخستین بار قصد دارد ورژن‌های لایت پرچم‌داران سال 2019 خود شامل گلکسی S10 و گلکسی نوت 10 را به بازار عرضه نماید. انتظار می‌رود این هندست‌ها در روز 10 ژانویه رسما معرفی شوند.

تصاویر احتمالی مربوط به گلکسی نوت 10 لایت (سمت چپ) و گلکسی S10 لایت (سمت راست)

کانال‌های غیررسمی معمول پیش‌تر به اطلاعات بی‌شماری پیرامون این 2 دستگاه اشاره نموده‌اند و اکنون نیز شاهد انتشار اطلاعات جدیدی هستیم. یک خبرچین برجسته با نام IceUniverse به شیوه معمول خود اقدام به اشتراک‌گذاری اطلاعات پیرامون هندست گلکسی S10 لایت نموده است:

“گلکسی S10 لایت از فناوری تثبیت‌کننده بی‌نظیر OIS بهره خواهد برد. این قابلیت حتی در مقایسه با کلیه گوشی‌های پرچم‌دار فعلی نیز برتر خواهد بود.” Ice Universe؛ 2 ژانویه 2020

این توئیت مطابق روال معمول اعلام می‌کند که فناوری OIS به‌کارگیری شده در گوشی جدید در نوع خود بی‌نظیر است. این فناوری در مقایسه با نمونه موجود در کلیه گوشی‌های پرچم‌دار فعلی، عملکرد مناسب‌تری از خود نشان خواهد داد. در حال حاضر این جمله بسیار جسورانه به‌نظر می‌رسد و چندین نگرش و پرسش مختلف را در ذهن مطرح می‌کند. پیش از پرداختن به این موارد ابتدا بایستی فرض کرد که گلکسی S10 لایت واقعا مجهز به فناوری OIS پیشرفته است. به گفته یک خبرچین توئیتری موسوم به OnLeaks، سامسونگ این فناوری را تثبیت‌کننده فوق‌العاده پایدار (Super Steady OIS) نامگذاری نموده است.

وجود فناوری بی‌نظیر بر روی یک گوشی بدان معناست که این قابلیت پیش‌تر در هیچ دستگاه دیگری رویت نشده است. در واقع اکنون برای نخستین بار شاهد کاهش مقیاس مشخصه OIS به اندازه‌ای هستیم که به‌کارگیری آن در یک اسمارت‌فون را امکان‌پذیر می‌کند. دوربین‌های اکشن GoPro به‌خاطر قابلیت تثبیت‌کنندگی فوق‌العاده خود که برای عملکرد مناسب آن‌ها ضروری است؛ شناخته شده هستند. لذا سامسونگ نیز هنگام طراحی دوربین جدید خود احتمالا از چنین قابلیتی الهام گرفته است.

در اظهارات Ice Universe، عبارت “کلیه اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار فعلی” نیز جالب‌توجه به‌نظر می‌رسد. این عبارت مشمول گوشی آی‌فون 11 پرو نیز می‌شود. قابلیت ضبط ویدیویی آی‌فون یکی از بهترین امکانات این هندست به‌شمار می‌رود. این قابلیت مدیون به کارگیری ثبیت‌کننده تصویری کارآمد است. چنان‌چه یک گوشی سامسونگی با پسوند لایت قادر به مغلوب نمودن آی‌فون باشد؛ در این‌صورت چنین پدیده‌ای نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ برای تولیدکننده کره‌ای خواهد بود.

این موضوع تا حدی سوال برانگیز است. دلیل تمایل سامسونگ برای استفاده از قابلیت تثبیت‌کنندگی شگفت‌انگیز بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اما سوال کلیدی این است که چرا کمپانی قصد دارد با معرفی اسمارت‌فون گلکسی S10 لایت از چنین مشخصه‌ای رونمایی کند؟ هندست‌های آینده سری گلکسی S احتمالا تا پایان ماه فوریه، یعنی کمتر از 2 ماه دیگر معرفی خواهند شد. اکنون با اطمینان می‌توان حدس زد که این هندست‌ها از فناوری مشابهی بهره خواهند برد. بی‌تردید چنین مشخصه‌ای بسیار مطلوب است؛ لذا معرفی آن در قالب یک گوشی بسیار ارزان‌تر و 1 ماه پیش از رونمایی پرچم‌داران آینده سامسونگ کاملا غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد.

در این میان یکی از نکات احتمالا مثبت این است که چنان‌چه فناوری OIS مورد اشاره به اندازه توصیفات شخص خبرچین کارآمد باشد؛ در این‌صورت معرفی گلکسی S10 لایت پیش از رونمایی مدل‌های پرچم‌دار گلکسی S11 (یا گلکسی S20) سروصدای زیادی به‌راه می‌اندازد. با توجه به اختلاف قیمت و سبک طراحی این هندست‌ها احتمالا سامسونگ تصور می‌کند که هر محصول بخش‌های مجزایی از بازار را هدف قرار داده و فروش همزمان آن‌ها با یکدیگر منافات نخواهند داشت.

در صورت صحت شایعات مطرح شده، حقیقت احتمالا در آینده‌ای نزدیک روشن خواهد شد. امیدواریم که در سال 2020، اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت کماکان از قابلیت‌هایی بهره‌مند شوند که پیش‌تر در هندست‌های پرچم‌دار مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH