علت سرد بودن کابین هواپیما چیست؟

هواپیما معمولا زمانی برای سفر انتخاب می‌شود که قصد داشته باشید سفری راحت و بی‌دغدغه‌ای را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تجربه کنید. اگر هزینه‌های خرید بلیط هواپیما برایتان سنگین نباشد، انتخابش برای سفر کار عاقلانه‌ای است. مخصوصا برای مسیرهای طولانی که قرار است ساعت‌ها رانندگی کردن را برای رسیدن به مقصد تحمل‌کنید. البته بهتر است قبل از خرید بلیط هواپیما نکاتی را در مورد سفر با هواپیما بدانید. اطلاع از نکاتی مانند مقدار بار مجاز در پرواز های داخلی یا خارجی، دمای هوای داخل کابین، کلاس‌های پروازی، انواع بلیط و … به شما در تجربه‌ سفری باکیفیت کمک زیادی می‌کند؛ اما در این مطلب قرار است به صورت اختصاصی به موضوع دمای هوای درون کابین هواپیما بپردازیم. اگر تاکنون سفر با هواپیما را تجربه کرده باشید، حتما متوجه سرد بودن کابین هواپیما به نسبت محیط بیرون شده‌اید. این سرد بودن جدا از دلایل فنی که به سیستم تهویه‌ هواپیما مربوط است، یک دلیل علمی و پزشکی هم دارد. synoscope یا غش کردن یک اتفاق تقریبا رایج در بین مسافران هواپیما است؛ که به خاطر هایپوکسیا یا نرسیدن اکسیژن کافی به بافت‌های بدن رخ می‌دهد. بین این اختلال و دما و فشار کابین هواپیما یک رابطه‌ مستقیم وجود دارد. تحقیقات انجمن تست مواد ایالات ‌متحده نشان می‌دهد که با افزایش فشار و دما در داخل کابین امکان بروز چنین حالتی در مسافران و مهمانداران هواپیما افزایش می‌یابد. پس اگر کابین مسافران گرم باشد احتمال بی‌هوش شدن آن‌ها به خاطر هایپوکسیا افزایش میابد. از آنجا که دمای بدن هر فرد با دیگری تفاوت دارد، مسئولین خطوط هوایی ترجیح می‌دهند به‌جای این‌که مسافری به خاطر کمبود اکسیژن از هوش برود هوای داخل کابین را کمی سردتر از حالت معمول نگه‌ دارند. البته گاهی به خاطر درخواست‌های مکرر مسافران، مهمانداران هواپیما مجبور به کم‌ و زیاد کردن دمای داخل کابین می‌شوند؛ تا جایی که این دست‌کاری‌های مداوم در تنظیمات دمای کابین به یکی از اصلی‌ترین گله‌مندی‌های مسافران از شرکت‌های هواپیمایی تبدیل‌شده است. از طرفی همین تغییرات دما معمولا باعث می‌شود شما در طول یک سفر هوایی احساسات دمایی متفاوتی داشته باشید.

اگر در طول سفر سرد یا گرم‌مان شد چه کنیم؟

حالا که بلیط هواپیما را خریده‌اید و قرار است یک سفر هوایی چندساعته را تجربه کنید، بهتر از پیش از سفر خود را برای تغییرات دمای داخل کابین آماده کنید. از آنجایی‌که دمای بدن افراد باهم تفاوت دارد نیاز و خواسته‌ آن‌ها نیز در طول یک پرواز باهم متفاوت است؛ اما توجه کنید که برای هر مشکلی یک راه‌حل منطقی وجود دارد. قرار نیست اگر در طول سفر سرد یا گرمتان شد به جان خود و هم‌سفرانتان مدام غر بزنید که چرا این‌قدر سرد/گرم است؟ من بلیط هواپیما نخریدم که یخ بزنم! چرا کسی فکری برای این سرما نمی‌کند؟ و … کمی آرام باشید. نیازی به این‌همه بی‌قراری نیست. کافی است بلند شوید و به قسمت جلویی بروید و بگویید، سلام. هوای داخل کابین بسیار سرد/گرم است. امکان دارد درجه حرارت را کمی تنظیم کنید؟ یا می‌توانید به ‌سادگی با به صدا درآوردن زنگ، مهماندار را صدا کرده و از او بخواهید دمای هوای کابین را تنظیم کند. البته بهتر است.

برای تجربه‌ی یک سفر راحت این موارد را به خاطر داشته باشید

اول ‌از همه این مسئله را در نظر بگیرید که شما تنها فرد هواپیما نیستید. صدها نفر دیگر هم مانند شما بلیط هواپیما ارزان خریده‌اند و با شما در این پرواز شریک هستند. ممکن است شما سردتان باشد اما باقی مسافران مشکلی با دمای هوای کابین نداشته باشند. پس حتما برای سفرهای هوایی یک ژاکت سبک همراه داشته باشید. مهم نیست که شما دارید برای تعطیلات تابستانی سفر می‌کنید؛ درهرصورت امکان دارد دمای هوای داخل کابین سردتر از چیزی باشد که انتظار دارید. پس همراه داشتن یک لباس گرم را فراموش نکنید.

به یاد داشته باشید که پروازهای صبح سردترند. پس بد نیست اگر ساعت بلیط هواپیمایتان صبح زود است لباس گرم‌تری تن کنید یا حداقل یک پتوی کوچک مسافرتی به همراه داشته باشید.

در طول پرواز نوشیدنی گرم سفارش دهید. قهوه و چای داغ معمولا در همه پروازها موجود است. فقط کافی است مهماندار را صدا کنید و نوشیدنی موردعلاقه‌تان را سفارش دهید. احتمالا به‌غیراز دمای پایین کابین یکجا نشستن‌های طولانی‌مدت و عدم فعالیت شما در داخل هواپیما هم باعث سرد شدن بدنتان می‌شود؛ و درخواست تغییر دمای کابین بدون در نظر گرفتن مهمانداران هواپیما که در حال کار و فعالیت هستند چندان عاقلانه نیست. در این مواقع می‌توانید با در دست گرفتن یک لیوان آب گرم دمای بدنتان را تا حدودی بالا ببرید.

به ‌ندرت در سفرهای هوایی اتفاق می‌افتد که احساس می‌کنید دمای هوا درون هواپیما گرم است. البته نه به آن اندازه که سرما را حس می‌کنید. در چنین مواردی می‌توانید دریچه هوا را باز کنید و کمی آب یخ بخواهید. اگر بازهم احساس گرما داشتید بهتر است از مهمانداران در مورد علت گرما سؤال کنید و از آن‌ها بخواهید در صورت امکان دما را تنظیم کنند و یا شما را به بخش دیگری از هواپیما که دمای کمتری دارد انتقال دهند.

نظر شما در مورد سفر با هواپیما چیست؟ آیا تاکنون تجربه‌ی خرید بلیط هواپیما از علی بابا را داشته‌اید؟

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH