واردات تجاری موبایل جای واردات مسافری را گرفت!

واردات مسافری موبایل که طی یکسال گذشته و البته با معافیت‌های موجود آن، رونق فراوانی پیدا کرده بود حالا طبق گفته مسئولین به یک دهم رسیده و کاهش شدیدی در این بخش از واردات تلفن همراه رخ داده است.

به گزارش آی‌تی‌رسان، با اجرایی شدن طرح رجیستری و کاهش قابل توجه قاچاق تلفن همراه به کشور، قاچاقچیان از روش‌های دیگری برای واردات غیرقانونی موبایل یا به معنای دیگر رسمی کردن واردات قاچاق خود استفاده می‌کردند که عملا با طرح لغو معافیت‌های مربوطه این راه‌ها نیز بسته شد.

قبل از اینکه عملا طرح رجیستری جلوی قاچاق تلفن همراه را بگیرد، بسیاری از متخلفین اقدام به واردات غیرقانونی موبایل می‌کردند که این واردات به دلیل عدم ردیابی درست، در بازار رسمی کشور به فروش می‌رسید و واردکنندگان رسمی نیز متحمل ضرر و زیان زیادی می‌شدند. از سوی دیگر پرداخت‌های قانونی واردات نیز به دولت پرداخت نمی‌شد که از این جهت نیز زیان‌های زیادی به کشور وارد می‌شد.

طرح رجیستری آیفون

اما طرح رجیستری که قبلا نیز به دلیل وجود نواقصی شکست خورده بود، با ترکیب دو شناسه IMEI موبایل و سیم کارت فعال‌سازی، توانست این بار با موفقیت به کار خود ادامه دهد و اثر قابل توجهی را در بازار به همراه داشته باشد. این طرح که ابتدا با وعده عدم وجود هزینه وارد بازار موبایل شده بود حالا در عمل یکی از دلایل گرانی موبایل لقب گرفت و اخیرا نیز هزینه‌های قانونی قابل توجهی برای واردات به همراه دارد.

با غیرقانونی اعلام شدن ثبت مسافری گوشی‌های موبایل، متخلفین رو به استفاده از پاسپورت افراد تازه سفر کرده آوردند و بازار سیاه عجیب و غریبی برای این بخش از اطلاعات بوجود آمد. در برخی از موارد حتی پاسپورت‌های تازه مهر خورده با قیمت‌های میلیونی خرید و فروش می‌شد که این خرید و فروش میلیونی برای واردکنندگان به صرفه بود و بازهم سود قابل توجهی را نصیب آنها می‌کرد.

اربعین طرح رجیستری گوشی فروشندگان

اما پیش‌روی بازار با این وضعیت به قدری بغرنج شد که مسئولین ذیربط اقدام به لغو معافیت واردات مسافری کردند و هزینه‌های هنگفتی را برای این نوع واردات تدوین کرده و به هزینه‌های قانونی اضافه نمودند. حالا با توجه به لغو این معافیت‌ها، واردات گوشی موبایل با عناوین مسافری کاهش یافته و آمارها نشان می‌دهد که به چیزی در حدود یک دهم قبل رسیده است.

البته گفتنی است که بسیاری از گوشی‌های ثبت شده با پاسپورت‌های این چنینی در حال حاضر با مشکل برخورد کردند و نهادهای نظارتی با ارسال پیامک‌های مستقیم به این افراد، خواستار تعیین تکلیف نوع واردات و ارایه مستندات لازم به منظور تایید قانونی بودن این واردات هستند که البته به دلیل رویه موجود در این سازوکار، بسیاری از افراد قادر به ارایه مستندات نیستند!

اما یکی از نگرانی‌های بازار در رابطه با واردات موبایل این است که با کاهش این چنینی واردات و از سوی دیگر نوسانات بازار ارز، برای بازار شب عید به مشکل خواهیم خورد و با توجه به افزایش تقاضای بازار، نیاز به واردات بیش از پیش خواهد بود.

ویندوز 10 موبایل تلفن همراه واردات موبایل

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفتگویی پیرامون این موضوع گفت: مسئولین و نهادهای دولتی قول همکاری تمام‌قد برای مساعدت پیرامون تنظیم بازار شب عید داده‌اند که این وعده‌ها امیدبخش است. این نوع از همکاری دولت و بخش خصوصی نویدبخش بوده و این اعتماد دولت به بخش خصوصی نقطه عطفی است که شروع آن در خرداد ماه سال جاری رخ داد.

وی در ادامه افزود: در 9 ماهه سال جاری چیزی در حدود 10 میلیون و 500 هزار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده است. این مقدار از واردات شامل واردات مسافری و تجاری به کشور بوده و بخش اندکی از آن نیز مربوط به تولیدات داخلی بوده است. میزان مصرف موبایل در کشور در همین بازه زمانی چیزی در حدود 9 میلیون و 600 هزار دستگاه بوده است که این مصرف در آذر ماه به تنهایی به عدد 1 میلیون و 250 هزار دستگاه می‌رسد. این مصرف در آذرماه در حالی است که واردات گوشی در این ماه به 1 میلیون و 256 هزار دستگاه رسیده است.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه گفت: طبق تحلیل‌ها و بررسی‌های انجام شده توسط ما نیاز کشور در 3 ماهه پایانی سال چیزی در حدود 3 میلیون و 800 هزار گوشی خواهد بود. البته این نیازسنجی در صورتی خواهد بود که مشکلی در ثبت سفارش رخ نداده و شرایط عادی باشد. نگرانی ما در این مسیر نوساناتی است که در نرخ ارز رخ می‌دهد ولی اگر شرایط عادی باشد به نظر می‌رسد که از اوایل بهمن سیر صعودی در مصرف موبایل داشته باشیم.

واردات مسافری

وی در ادامه به واردات مسافری و عدم صرفه اقتصادی آن اشاره کرد و گفت: یکی از نتایج برنامه ریزی‌ها و سیاست گذاری‌های انجام شده این بوده که واردات مسافری به یک دهم کاهش یافته است و رویه‌های تجاری برای واردات این چنینی از صرفه اقتصادی افتاده است. طبق آمارهای مربوط به واردات مسافری، رقم مربوطه در اردیبهشت ماه سال جاری چیزی در حدود 1 میلیون و 800 هزار دستگاه بوده که در پایان آذرماه به 150 هزار دستگاه گوشی رسیده است. این اتفاق یک دستاورد مهم برای فعالان این حوزه محسوب می‌شود.

اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در پایان گفت: طبق آمارهای مربوط به واردات گوشی تلفن همراه، آمار واردات در فروردین ماه سال جاری حدود 205 هزار دستگاه موبایل بوده که این رقم در پایان آذرماه به 1 میلیون و 256 هزار دستگاه رسیده است. با بررسی این آمار می‌توان گفت که واردات تجاری تلفن همراه جای واردات مسافری موبایل را گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH