همه آن چیزی که دوست دارید از رفتار کاربران دیجی‌کالا بدانید!

گستردگی یک فروشگاه را رفتار کاربرانش تعیین می‌کند. آمار بازدیدهای ماهیانه و روزانه، تعداد تراکنش‌ها و خریدها، مشتریان جدید و وفادار به ما می‌گویند یک فروشگاه در چه مقیاسی فعالیت می‌کند و در بازار خرده‌فروشی ایران و منطقه دارای کدام جایگاه و رتبه است.

دیجی‌کالا مدعی است پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین ایران و خاورمیانه است. آیا تحلیل رفتار کاربران این فروشگاه چنین چیزی را نشان می‌دهد؟ بازدید روزانه این فروشگاه چه تعداد کاربر یکتا است و این کاربران در چه بازه‌های زمانی از دیجی‌کالا خرید می‌کنند یا با چه دستگاه‌هایی وارد سایت و اپلیکیشن این خرده‌فروشی می‌شوند؟

با ما همراه باشید تا به جواب تمام این پرسش‌ها برسیم:

یک روز عادی در دیجی‌کالا

ابتدا سراغ تحلیل رفتار کاربران دیجی‌کالا در یک روز عادی می‌رویم. مجموع تعداد بازدیدهای (Session) کاربران از فروشگاه دیجی‌کالا روی وب‌سایت و اپلیکیشن در یک روز به ۴.۱ میلیون بازدید می‌رسد.

متوسط زمان هر بازدید روی وب‌سایت این فروشگاه ۶ دقیقه و ۴۶ ثانیه است ولی متوسط زمان بازدیدها در اپلیکیشن دیجی‌کالا به ۹ دقیقه و ۲۶ ثانیه می‌رسد.

این آمار نشان می‌دهد مردم در اپلیکیشن دیجی‌کالا راحت‌تر هستند یا مدت زمان استفاده بیشتری دارند. هر روز نزدیک به ۱۰,۲۰۶ کاربر جدید به دیجی‌کالا افزوده می‌شود. براساس همین آمار می‌توان نتیجه‌گیری کرد در یک ماه حدود ۲۰ میلیون بازدید یکتا برای دیجی‌کالا ثبت می‌شود.

کل زمان حضور کاربران دیجی‌کالا در نیمه اول سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰ هزار و ۸۰۰ سال است. به عبارتی، اگر یک نفر می‌توانست این زمان را در دیجی‌کالا سپری کند؛ باید از ۱۰۸ قرن پیش شروع می‌کرد!

با همین آمار و ارقام‌ها می‌توان مقیاس فروشگاهی مانند دیجی‌کالا و تاثیرگذاری آن بر خرده‌فروشی ایران و منطقه را دریافت. ۲۰ میلیون بازدید ماهیانه، دیجی‌کالا را به رهبر بازار آنلاین ایران تبدیل کرده است و باعث شده هر حرکت و تصمیم آن روی خرده‌فروشی‌های آنلاین دیگر اثرگذار باشد.

پرفروش‌ترین زمان‌ها در دیجی‌کالا

به نظر شما، کاربران دیجی‌کالا در چه بازه‌های ساعتی بیشتر به این فروشگاه مجازی و آنلاین سر می‌زنند؟

گزارش دپارتمان هوش تجاری دیجی‌کالا نشان می‌دهد مردم در اواسط روز (حوالی ساعت‌های ۱۰ و ۱۱ صبح تا ساعت ۱۴ و ۱۵) و تا اواخر شب (حوالی ساعت‌های ۱۹ تا ۲۴) بیشترین بازدید را از سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا دارند.

البته، به طور کلی بازدید از این فروشگاه در نیمه دوم روز بسیار بیشتر است و هرچه به ساعت‌های پایانی نزدیک‌تر می‌شویم؛ بالاتر می‌رود که طبیعی است؛ چون مردم اوقات بیکاری و فراغت بیشتری دارند و تازه وقت می‌کنند سراغ گوشی و اینترنت بروند.

همین‌طور، طبیعی است که انتظار داشته باشیم در طول روز مردم بیشتر به وب‌سایت دیجی‌کالا سر بزنند ولی در ساعت‌های آخر شب سراغ اپلیکیشن دیجی‌کالا بروند. دقیقا در اواسط روز، بیشترین بازدیدها از وب‌سایت و اواخر شب بیشترین بازیدها برای اپلیکیشن است. جالب است در همه آمارهای بازدید و خرید روزهای هفته، ساعت ۲۴ بسیار شلوغ و پرترافیک گزارش شده است.

نکته گفتنی بعدی درباره روزهای بازدید و سفارش مردم روی دیجی‌کالا است. رفتار کاربران نشان داده روزهای آغازین هفته برای خرید، روزهای شلوغ‌تر و پرطرفدارتری است. مردم در روزهای شنبه و یک‌شنبه خریدهای بیشتری دارند ولی در روزهای آخر هفته آمار سفارش‌ها و بازدیدها کاهش پیدا می‌کند. این آمار نشان می‌دهد مردم بیشتر تصمیم‌های خرید خود را اواخر هفته گرفته و اوایل هفته عملیاتی می‌کنند.

در میان ماه‌های نیمه اول سال ۱۳۹۸، فروردین ماه کمترین حجم سفارش و مرداد ماه بیشترین حجم سفارش را دارد. در تاریخ‌هایی که جشنواره‌ شگفت‌انگیزهای دیجی‌کالا برپا می‌شود؛ شاهد ثبت سفارش‌ها و خریدهای بیشتری هستیم ولی به طور کلی، تابستان فصل داغی برای خریدهای مردم نسبت به فصل بهار است.

کاربران بیشتر دنبال چه کالاهایی هستند؟

پرسش بعدی می‌تواند درباره دسته‌های کالایی مورد جست‌جوی کاربران داخل فروشگاه دیجی‌کالا باشد. اصولا، کاربران ایرانی به جست‌وجو در این فروشگاه بسیار علاقه‌مند هستند و پیش از خرید هر نوع کالایی، مفصلا درباره آن جست‌وجو و تحقیق می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد فروشگاه دیجی‌کالا به نوعی یک مرجع برای نیازهای کاربران ایرانی است.

اما در میان این جست‌وجوها، در نیمه اول سال ۱۳۹۸ شاهد بودیم مردم بیشتر دنبال گوشی موبایل، هارددیسک اکسترنال و پاوربانک بودند. به زبان دیگر، کالاهای دیجیتالی در صدر جست‌وجوهای مردم قرار دارند.

فلش مموری، ساعت، هدفون و هندزفری، کنسول بازی PS4 و کفش در رتبه‌های بعدی قرار دارند. گوشی موبایل بیش از ۲۱۰ هزار بار در طول یک ماه در وب‌سایت و اپلیکیشن دیجی‌کالا جست‌وجو می‌شود. فاصله گوشی موبایل با کالاهای دیگر بسیار زیاد است. هارددیسک اکسترنال نزدیک ۱۵۰ هزار بار و پاوربانک زیر ۱۴۰ هزار بار جست‌وجو می‌شوند.

سن کاربران دیجی‌کالا چقدر است؟

کدام گروه سنی بیشترین طرفداران دیجی‌کالا را تشکیل می‌دهند؟ حدس زدن پاسخ این پرسش تا حدودی ساده است. دهه شصتی‌ها و دهه هفتادی‌ها بیشترین خریداران و کاربران دیجی‌کالا هستند.

به طور دقیق‌تر، گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال بیش از ۵۰ درصد کاربران این فروشگاه را تشکیل می‌دهند. پس از آن‌ها، گروه سنی ۳۵ تا ۴۵ سال هستند. گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در رتبه بعدی قرار دارند و طبیعی است گروه‌های سنی بالای ۶۵ سال و بعد ۵۵ تا ۶۵ سال کمترین کاربران دیجی‌کالا را تشکیل بدهند.

اما این کاربران بیشتر از چه جنسیتی هستند؟ آقایان با ۶۶ درصد و خانم‌ها با ۳۴ درصد، تفکیک جنسیتی دیجی‌کالا را شکل می‌دهند.

مشتریان وفادار دیجی‌کالا هرچند وقت یک بار خرید می‌کنند؟

برای هر فروشگاهی، مشتریان وفادار اهمیت بسیار بالایی دارد. تعداد خریدهای مشتریان وفادار یک فاکتور رضایت‌مندی بزرگ برای فروشگاه است. معمولا، مشتری وفادار به کاربری گفته می‌شود که فاصله دو خرید آن کم باشد.

در نیمه اول سال ۱۳۹۸، نزدیک به ۴۰ درصد مشتریان دیجی‌کالا جزو مشتریان وفادار بودند که دو یا بیش از دو خرید داشتند. در این میان، ۲۵.۲ درصد این مشتریان هر ماه یک خرید داشتند. ۲۱.۷ درصد فاصله دو خرید آن‌ها بین یک تا دو ماه است.

جالب‌تر اینکه برخی مشتریان دیجی‌کالا هر روز خرید دارند که ۲.۱ درصد را تشکیل می‌دهند. مشتریان هفتگی ۱۶.۸ درصد و مشتریان دو هفتگی دیجی‌کالا نزدیک به ۱۸ درصد هستند. در مجموع، ۶۰ درصد مشتریان وفادار دیجی‌کالا بین دو خرید خود بیش از یک ماه فاصله نمی‌اندازند. ۲۰ درصد مشتریان هم در هفته حداقل یک بار از دیجی‌کالا خرید دارند.

کاربران از چه ابزارهایی برای خرید آنلاین استفاده می‌کنند؟

آمار کاربران دیجی‌کالا روی اندروید و iOS یا استفاده از دستگاه‌های مختلف هم جالب توجه است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، سهم اپلیکیشن موبایل در خریدها و بازدیدهای دیجی‌کالا بسیار زیاد است.

۴۶ درصد بازدیدها، ۵۰ درصد سفارش‌ها و ۴۷ درصد حجم فروش‌های ریالی با اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا صورت می‌گیرد. سهم بازدیدهای وب‌سایت با گوشی موبایل هم نسبتا بالا است. البته، در سفارش‌ها و حجم خریدهای ریالی بیشتر کاربرانی که از اپلیکیشن استفاده نمی‌کنند؛ با کامپیوتر راحت‌تر هستند ولی در بازدیدها باز هم سهم گوشی موبایل بیشتر می‌شود.

اپلیکیشن دیجی‌کالا به طور متوسط هر ماه ۴۰۰ هزار بار دانلود می‌شود. ۸۸ درصد کاربران از اندروید و ۱۲ درصد از iOS استفاده می‌کنند. افزون بر این، ۷۷ درصد مشتریان جدید دیجی‌کالا اقدام به نصب اپلیکیشن این فروشگاه می‌کنند.

کاربران دیجی‌کالا بیشتر در کدام استان‌ها هستند؟

تراکم مشتریان از تقسیم تعداد مشتریان بر جمعیت ساکن در هر استان به دست می‌آید.

براین‌اساس، تراکم مشتریان دیجی‌کالا در استان‌های تهران، البرز و مازندران بیشتر از سایر استان‌ها است. از سوی دیگر، تراکم مشتریان در استان‌های خراسان شمالی، کردستان و سیستان و بلوچستان کمتر از سایر استان‌ها است.

اگر نقشه تراکم مشتریان دیجی‌کالا را مشاهده کنید؛ متوجه خواهید شد که استان‌های شمالی و مرکزی کشور، کاربران بیشتری را در خود گنجانده‌اند. گیلان، قم، سمنان، اصفهان، یزد و قزوین جزو پر متراکم‌ترین استان‌های کشور هستند. جالب اینکه استان‌هایی مانند خوزستان، ایلام و هرمزگان اگرچه فاصله دوری با تهران و محل استقرار دیجی‌کالا دارند ولی تراکم جمعیتی به نسبت بالایی دارند.

در این میان باید به نکته مهم دیگری هم اشاره کنیم. اگرچه، استان‌های تهران و البرز متراکم‌ترین مشتریان را دارند ولی متوسط ارزش ریالی هر سفارش در این استان‌ها از همه استان‌های دیگر پایین‌تر است.

چون اولا، در این استان‌ها کاربران می‌توانند سفارش‌های کوچک، سوپرمارکتی و تندمصرف داشته باشند. دلیل دوم، تعداد دفعات خرید زیاد کاربران در این استان‌ها است.

ممکن است یک مشتری در استان تهران در طول هفته سه الی چهار بار سفارش خرید داشته باشد ولی یک کاربر در استان یزد، تمام سفارش‌های خود را جمع کرده و در هفته یک بار خرید می‌کند تا همه کالاها با هم به دستش برسند و کرایه حمل نپردازد.

بنابراین، متوسط ارزش ریالی هر سفارش او بیشتر از کاربر تهرانی است. استان‌هایی مانند فارس، خراسان شمالی، خراسان رضوی و گلستان از بالاترین متوسط ارزش ریالی هر سفارش برخوردار هستند. تا کنون ۱۱۱۳۲ روستا از دیجی‌کالا خرید کردند و طولانی‌ترین کالایی که در این فروشگاه تحویل داده شده است؛ متعلق به روستای پسابندر در اطراف شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان است که مسافتی ۱۸۹۴ کیلومتری با تهران دارد.

نحوه پرداخت کاربران چگونه است؟

به عنوان یک خرده‌فروشی آنلاین، دیجی‌کالا در نحوه پرداخت هم آمارهای بزرگی برجای گذاشته است.

۵۱ درصد از سفارش‌های دیجی‌کالا با استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی و ۴۹ درصد با کارت‌خوان سیار است. سهم ریالی پرداخت‌های اینترنتی کاربران در دیجی‌کالا نزدیک به ۶۰ درصد است. یعنی غالب کاربران با درگاه پرداخت اینترنتی سفارش می‌دهند و خرید می‌کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH