چین برای حفظ محیط زیست زباله‌های پلاستیکی خود را کاهش می‌دهد

چین قصد دارد زباله‌های پلاستیکی خود را کاهش دهد. این کشور، چند سال پیش اعلام کرد که دیگر محصولات بازیافتی سایر کشورها را قبول نخواهد کرد. این هفته نیز چین یک گام بزرگ‌‌تر در جهت کاستن از میزان زباله‌های پلاستیکی خود برداشت.

در پنج سال گذشته، دولت چین برنامه‌های مختلفی را برای ممنوعیت استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف، محدود کردن تولید، فروش و استفاده از محصولات خاص پلاستیکی از جمله ظروف و کیسه‌های پلاستیکی اجرا کرده است. شرکت‌هایی که نتوانند خود را با این برنامه‌ها تطابق دهند ممکن است از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

محدودیت‌های جدید قرار است به‌تدریج و به شیوه‌های مختلفی در سراسر کشور اجرا شوند. در حالیکه استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در کمتر از یک سال در اکثر شهرهای چین ممنوع خواهد شد، اما شهرهای کوچک‌تر فرصت بیشتری برای این کار خواهند شد.

تا پایان سال 2020، تولید و فروش ظروف پلاستیکی و گوش‌پاک‌کن‌های پنبه‌ای کاملا ممنوع خواهند شد. همچنین تولید مواد شیمیایی ریزدانه در ابتدا متوقف و سپس از فروش آن‌ها جلوگیری خواهد شد.

نیویورک‌تایمز اخیرا در گزارشی بیان کرده بود که در سال‌های اخیر مصرف محصولات پلاستیکی به‌ویژه کالاهای یکبار مصرف افزایش یافته است و بسیار ضروری است که برای متوقف کردن آلودگی پلاستیکی برنامه‌های جامع و قدرتمندی اتخاذ شوند.

چین در حال‌حاضر، بزرگ‌ترین تولید کننده پلاستیک دنیاست و تقریبا ۳۰ درصد از همه محصولات پلاستیکی را تولید می‌کند؛ این در حالی است که سهم قاره آسیا از این محصولات در مجموع ۵۰ درصد است و آمریکای شمالی و اروپا به‌ترتیب با ۱۹ و ۱۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

حل مشکلاتی به این بزرگی گرچه نشدنی نیست، اما نیاز به تغییرات سیستماتیک گسترده‌ای دارند. این بدین معنی است که برخی صنایع چین زودتر از سایر کشورها مجبور به تطبیق خود با محدودیت‌های جدید خواهند شد. برای نمونه، صنعت رستوران چین تا پایان سال 2020 استفاده‌ از نی‌های یکبار مصرف را متوقف خواهد کرد و استفاده از سایر آیتم‌های پلاستیکی را تا ۳۰ درصد کاهش خواهد داد.

از طرف دیگر، هتل‌ها تا سال 2025 استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف را متوقف خواهند کرد و صنعت بسته‌بندی نیز همین میزان فرصت را برای توقف تولید ظروف و کیسه‌های پلاستیکی خواهد داشت.

اگر این برنامه‌ها به خوبی اجرا شوند، موفقیت بزرگی برای کاهش آلودگی پلاستیکی نه‌تنها در کشور چین بلکه کل دنیا خواهد بود. چین با این کار صرفا به جمع زیادی از کشورهایی خواهد پیوست که متعهد به ممنوع کردن استفاده از محصولات یکبار مصرف شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به اتحادیه اروپا و کانادا اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH