دانشمندان صدای یک مومیایی 3000 ساله مصری را بازسازی کردند!

اگر مردگان بتوانند حرف بزنند، احتمالا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. اما اینکه کسی بتواند بدون داشتن زبان، صدایی را ادا کند کار واقعا بزرگی است.

با دانستن این موضوع، حالا دانشمندان توانسته‌اند با بازسازی مجرای صوتی یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله مصری که متعلق به کاهنی به نام نسی‌آمون است، صدای او را تولید کنند. آن‌ها این کار را با چاپ سه‌بعدی مجرای صوتی او انجام داده‌اند و صدای شبیه‌سازی‌شده چیزی شبیه به «eeeeyhh» است.

David Howard، دانشمند گفتارشناسی از دانشگاه لندن می‌گوید: نسی‌آمون مطمئنا در حال‌حاضر نمی‌تواند صحبت کند. اما من فکر می‌کنم که روزی او قادر به تولید کلماتی خواهد بود که بسیار نزدیک به کلمات ادا شده توسط ماست.

Howard قبلا چاپ سه‌بعدی مجرای صوتی افراد زنده را انجام داده و براساس تجربیاتی که در این زمینه به دست آورده فکر می‌کند که صدای شبیه‌سازی‌شده این مومیایی بسیار نزدیک به واقعیت است. اما اینکه آیا این صدا می‌تواند تبدیل به گفتار شود، موضوعی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد.

دانشمندان در سال 2016، با استفاده از تکنولوژی سی‌تی اسکن موفق به تولید صدای مومیایی اوتسی مرد یخی (Ötzi the Iceman) شدند. با این‌حال، صدای او بسیار خش‌دارتر از صدای نسی‌آمون بود.

این بار نیز محققان از روش مشابهی برای بازسازی مجرای صوتی نسی‌امون استفاده کردند. آن‌ها سپس با وصل کردن یک بلندگو به کامپیوتر، نوعی حنجره مصنوعی ساختند که می‌توانست صدایی را برای مجرای صوتی بازسازی‌شده تولید کند.

دانشمندان می‌گویند، این تک صدا، برای تولید کلمات کافی نیست و برای انجام این کار، نیاز به دانش زیادی درباره نحوه گفتار و فونتیک زبان در زمان این کاهن باستانی است.

شاید اگر مومیایی نسی‌آمون زبان داشت، می‌توانست به این موضوع کمک بیشتری بکند. ضمن اینکه، مجرای صوتی مومیایی در شرایط بسیار سختی قرار داشته و بعد از چند هزار سال ماهیچه‌های داخل آن به‌کلی از بین رفته‌اند.

Howard می‌گوید: اگر او زبان داشت ما می‌توانستیم با استفاده از دانش تولید گفتار، کلمات او را بشنویم. البته این کار شدنی است، اما ما در حال‌حاضر به‌راحتی قادر به انجام آن نیستیم.

در فرهنگ باستانی مصر، این اعتقاد وجود داشت که بر زبان آورن نام یک مرده می‌تواند دوباره او را زنده کند. در بیرون تابوت نسی‌آمون نوشته شده است «نسی‌آمون، صدای راستی». شاید یک روز، صدای نرم او، این نوشته را بلند بخواند.

این مطالعه در مجله Scientific Reports چاپ شده است.

7 در مورد “دانشمندان صدای یک مومیایی 3000 ساله مصری را بازسازی کردند!”

  1. علم در حال حاضر حربه ای است برای مستکبران .اگر انسان واقعا به خدا یقین داشته باشد وبنده خوب خداباشد خیلی از رازها برایش حتما گشوده میشود .امتحانش مجانی است ونیاز به هیچ چیز ندارد .

  2. امیدوار باشید و حداقل تمامی دعایتان از برای تحقیقات و کشفیات در آینده این باشد که دانشمندان بتوانند انرژی صوتی موجود در فضا و هوا یا صحنه های که در گذشته احتمال می دادند در آنجا مثلا پیامبران حرف زده یا معجزاتی داشتند را بخاطر فرزندانتان بدست آورند و آنزمان دیگر نمی توانند خیلی از به اصطلاح رهبران مذهبی سر مردم را کلاه بگذارند هر چند فکر می کنم همین الان هم دانشمندان توانسته اند خیلی از این کشفیات را انجام دهند اما به دلایل جاسوسی کردن و یا فهمیدن این که در یک اطاق یا جلسه درب بسته که نمی خواهند تصمیم گیری سران مملکت ها به دنیا درز پیدا کند را به مردم دنیا نشان نمی دهند همانند خیلی از بیماری ها که در گذشته کشف می شدند اما تا دوباره یک بیماری جدید ایجاد نمی شد داروها و نحوه بهبود آن بیماری را به مردم نمی گفتند چون شرکت های داروئی بزرگ و صادر کنندگان ورشکست می شدند مثلا در مورد بیماری دیابت همین الان هم کشف شده چطور میتوانن بیماران را نجات دهند اما می دانید اگر این را به مردم ارائه کنند شرکت های تولید انسولین ، دکترهای دیابت و داروخانه های فروشنده سرنگ ، دستگاه تست قند خون همه ورشکست می شوند !!!!!!!!!!!!!!

  3. الهام محمدی

    آیا با بازسازی صدای مومیایی به چه هدفی می خوان دست پیدا کنند؟ آیا پس از بازسازی این مومیایی حرف هایی که در گذشته زده رو میتونن پیدا کنند ؟ آیا با این کار به تاریخ می توان پی برد و به واقعیت تاریخ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH