استفاده از هوش مصنوعی برای کشف حیات فرازمینی ممکن است ایده خوبی نباشد

دانشمندان برای کشف حیات فرازمینی به دنبال نشانه‌ها و ردپاهای بیولوژیکی می‌گردند. اما این کار می‌تواند از طریق جستجوی ردپاهای فناوری (technosignatures) هم صورت بگیرد. با این‌حال، به نظر می‌رسد که استفاده از هوش مصنوعی برای جستجوی موجودات فضایی ممکن است ایده خوبی نباشد.

یک مطالعه تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که در پروسه جستجو برای ردپاهای فناوری، هوش مصنوعی می‌تواند باعث شود که ما فکر کنیم حیات فرازمینی وجود دارد.

ردپاهای فناوری می‌توانند شامل هر چیزی در فضا باشند: از سیگنال‌های رادیویی گرفته تا ذرات شناخته‌نشده. این تحقیق تلاش می‌کند بگویید که هوش مصنوعی ممکن است ما را به نتایج نادرستی برساند که بر پایه آن‌ها تصور کنیم که تمدن موجودات بیگانه حتما وجود دارد، در حالیکه در واقعیت شاید اصلا چنین چیزی وجود نداشته باشد.

به عبارت دیگر، مدل‌های کامپیوتری ممکن است به‌اندازه کافی برای اثبات دقیق وجود گونه‌ای از حیات فرازمینی کامل نباشند.

مطالعه جدید همچنین می‌گوید که درک انسان و قوه تصمیم‌گیری او همچنان آخرین بخش از زنجیره آنالیز هر داده یا تفسیر نتایج است.

بنابراین، گرچه هوش مصنوعی تا حدود بسیار زیادی باعث راحت‌تر شدن کارها شده است، اما این فناوری هنوز به‌اندازه کافی کامل نیست که بتواند در کشف حیات فرازمینی مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH