مقایسه موتورولا ریزر با سامسونگ گلکسی زد فلیپ: پرچم‌‌داران تاشو!

بازار اسمارت‌فون‌های تاشو کماکان به حیات خود ادامه می‌دهد. در سال 2019 شرکت سامسونگ نخستین هندست تاشوی خود با نام گلکسی فولد را روانه بازار کرد و در ادامه کمپانی موتورولا نیز از اسمارت‌فون تاشوی خود موسوم به ریزر 2019 پرده برداشت. اخیرا نیز شاهد رونمایی دومین گوشی تاشوی سامسونگی با نام گلکسی زد فلیپ بودیم. در ادامه به مقایسه اسمارت‌فون‌های موتورولا ریزر و گلکسی زد فلیپ از جوانب مختلف می‌پردازیم:

طراحی

موتورولا ریزر و گلکسی زد فلیپ با محوریت الگویی مشابه طراحی شده‌اند. هر 2 محصول از طراحی صدفی‌شکل با نمایشگر تاشونده به‌صورت افقی برخوردار هستند. هر 2 گوشی مجهز به لولای مفصلی‌شکل هستند و تنها تفاوت اساسی این است که موتورولا ریزر از برخی عناصر طراحی یکپارچه گوشی ریزر 2004 استفاده کرده است.

چانه کلاسیک گوشی ریزر، ظاهر خاصی به آن بخشیده است؛ در حالی‌که هندست سامسونگی بسیار متقارن‌تر بوده و هر 2 بخش آن نیز اندازه مشابهی دارند. از سوی دیگر بخش فوقانی گوشی ریزر از اندازه کوچک‌تری برخوردار است. موتورولا ریزر دارای قابی از جنس استیل ضدزنگ است؛ در حالی‌که قسمت تحتانی پنل پشتی گوشی مجهز به پوششی بافتی است و بخش فوقانی آن از نمایشگر دوم با ساختار شیشه‌ای میزبانی می‌کند. این قسمت ظاهر کاملا متفاوتی نسبت به هندست سامسونگی دارد و دارای روکش شیشه‌ای پشتی از جنس گوریلا گلکس 6 در هر 2 قسمت است.

در بخش لولا نیز تفاوت‌هایی مشاهده می‌شود. با بررسی تصاویر موتورولا ریزر متوجه نحوه خم شدن تکیه‌گاه بخش مرکزی گوشی در وضعیت باز شده خواهیم شد. این در حالیست که نمایشگرهای pOLED (اولد پلاستیکی) به خودی‌خود خم نمی‌شوند و استفاده از یک لولا امکان خم شدن کمی آسان‌تر آن‌ را فراهم می‌کند. این پدیده، به‌کارگیری قاب یکپارچه در موتورولا ریزر را امکان‌پذیر نموده است.

عملکرد لولای گلکسی Z Flip کاملا رضایت بخش است. قسمت خارجی این هندست دارای ساختار شیشه‌ای براق است و استعداد بالایی در جذب اثرانگشت دارد. به‌طور کلی هندست سامسونگی علیرغم به‌کارگیری نمایشگر بزرگ‌تر، کمی کوچک‌تر و سبک‌تر به‌نظر می‌رسد.

ابعاد موتورولا ریزر در حالت باز و بسته به‌ترتیب برابر با 172 در 72 در 6.9 میلی‌متر و 94 در 72 در 14 میلی‌متر بوده و وزن آن برابر با 205 گرم است؛ در حالی‌که ابعاد گلکسی زد فلیپ در حالت باز و بسته به ترتیب معادل 73.6 در 167.3 در 7.2 میلی‌متر و 73.6 در 87.4 در 17.3 میلی‌متر بوده و وزن آن معادل 183 گرم است.

نمایشگر

موتورولا ریزر از یک نمایشگر 6.2 اینچی pOLED با رزولوشن 2142 در 876 پیکسل و نمایشگر دوم 2.7 اینچی با رزولوشن 600 در 800 پیکسل استفاده می‌کند؛ در حالی‌که گلکسی زد فلیپ مجهز به یک نمایشگر آمولد 6.7 اینچی با رزولوشن 2636 در 1080 پیکسل و نمایشگر دوم 1.1 اینچی با رزولوشن 300 در 112 پیکسل است.

موتورولا و سامسونگ برای محافظت از نمایشگر هندست‌های تاشوی خود به‌ترتیب از روکش پلاستیکی و شیشه فوق‌العاده باریک (UTG) استفاده کرده‌اند. این موضوع به‌معنای حفاظت بهتر از نمایشگر گلکسی زد فلیپ است. حفره مربوط به دوربین سلفی هندست سامسونگ در مرکز قسمت فوقانی آن مستقر شده است؛ در حالی‌که موتورولا ریزر از یک نمایشگر ناچ‌‌دار بهره می‌گیرد. علیرغم ابعاد تقریبا مشابه 2 محصول، نمایشگر گلکسی زد فلیپ حدودا 0.5 اینچ بزرگ‌تر است؛ چرا که این هندست فاقد چانه تحتانی است.

نمایشگر گلکسی زد فلیپ دارای رزولوشن بالاتری بوده و به لحاظ فنی از کیفیت بالاتری برخوردار است. بعلاوه این محصول نخستین گوشی سامسونگی با نسبت ابعاد 21.9:9 به‌شمار می‌رود. نمایشگر دوم موتورولا ریزر به لحاظ اندازه بسیار کاربردی‌تر است؛ در حالی‌که نمایشگر دوم گلکسی زد فلیپ بیش‌تر به پنجره‌ای برای نمایش اعلان‌ها شباهت دارد. اگرچه کاربران می‌توانند از این نمایشگر برای تماشای نمای سلفی استفاده کنند. بنابراین تجربه کار با موتورولا ریزر هنگام بسته بودن گوشی به‌مراتب بهتر است.

سخت‌افزار

موتورولا ریزر با تراشه اسنپ‌دراگون 710، رم 6 گیگابایتی، 128 گیگابایت حافظه‌داخلی و باتری 2150 میلی‌آمپرساعتی روانه بازار می‌شود. در مقابل گلکسی زد فلیپ با تراشه اسنپ‌دراگون 855 پلاس، 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه‌داخلی و باتری 3300 میلی‌آمپرساعتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. بر این اساس انتظار می‌رود که مدت شارژدهی باتری هندست سامسونگی به‌مراتب بیش‌تر باشد؛ اگرچه برخی تست‌های انجام شده از شارژدهی نسبتا ضعیف باتری موتورولا ریزر حکایت دارند. هر 2 هندست از قابلیت شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کنند.

موتورولا ریزر از مشخصات یک هندست میان‌رده برخوردار است؛ در حالی‌که مشخصات گلکسی زد فلیپ با پرچم‌داران سال 2019 مطابقت دارد. با توجه به بازه قیمتی مشابه این 2 دستگاه یقینا هندست سامسونگی گزینه ارزشمندتر و قدرتمندتری به‌شمار می‌رود. هر 2 گجت از قابلیت eSIM پشتیبانی می‌کنند؛ با این تفاوت که موتورولا ریزر از آن به‌عنوان سیم‌کارت اصلی و گلکسی زد فلیپ از آن به‌عنوان سیم‌کارت دوم استفاده می‌کند.

دوربین

موتورولا ریزر از دوربین پشتی 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 و پیکسل‌های 1.22 میکرونی برخوردار است؛ در حالی‌که گلکسی زد فلیپ مجهز به 2 دوربین پشتی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و f/2.2 است. از سوی دیگر دوربین سلفی موتورولا ریزر از یک حسگر 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که دوربین سلفی هندست سامسونگ دارای یک سنسور 10 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 است.

دوربین 16 مگاپیکسلی موتورولا ریزر در واقع روی درب آن تعبیه شده است و کاربران برای استفاده از آن به‌عنوان دوربین اصلی بایستی گوشی را باز کنند. همچنین هنگام استفاده از نمایشگر دوم گوشی می‌توان از این حسگر به‌عنوان دوربین سلفی بهره‌برداری نمود. دوربین سلفی دستگاه در بخش داخلی آن و درون حفره ناچ تعبیه شده است.

دوربین‌های 12 مگاپیکسلی گلکسی زد فلیپ دارای میدان دید عریض بوده و احتمالا از حسگرهای به‌کارگیری شده در پرچم‌داران سال گذشته سامسونگ استفاده می‌کنند. یقینا عملکرد گلکسی زد فلیپ در مقوله دوربین از موتورولا ریزر به‌مراتب بهتر است؛ در حالی‌که موتورولا با استفاده از دوربین منفرد به رعایت اصول تقارن و زیبایی‌شناسی اولویت بخشیده است. بی‌تردید گلکسی زد فلیپ در نبرد مگاپیکسلی دوربین‌های سلفی نیز پیروز خواهد شد. بعلاوه طراحی نمایشگر حفره‌دار در مقایسه با نمایشگر ناچ‌دار به‌مراتب جذاب‌تر است.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

پیش‌سفارش موتورولا ریزر از طریق اپراتور ورایزن در آمریکا 1499.99 دلار هزینه داشت. این هندست از روز 4 فوریه در دسترس مشتریان آمریکایی قرار گرفت. از سوی دیگر گلکسی زد فلیپ به‌همراه سری گلکسی S20 در روز 11 فوریه معرفی شد. این گوشی از روز 14 فوریه با برچسب قیمتی 1380 دلاری در بازار ایالات‌متحده عرضه می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH