سقوط 8 درصدی ارزش سهام اپل در سایه شیوع ویروس کرونا و جنگ نفتی عربستان

امروز در بازار آشفته بورس‌های آمریکا، ارزش سهام اپل ۷.۹ درصد سقوط کرد. اما این فقط اپل نبود که با چنین افت شدیدی مواجه شد. به گزارش CNBC، امروز شرکت‌های تکنولوژی بزرگ در مجموع ۳۲۰ میلیارد دلار از ارزش سهام خود را از دست دادند که بدترین روز بازار سهام از زمان سال 2008 محسوب می‌شود.

افت ۷.۹ درصدی سهام اپل به معنای کاهش حدود ۱۰۰ میلیارد دلاری ارزش این شرکت است. سهام مایکروسافت، فیس‌بوک و آلفابت همگی بیش از ۶ درصد و سهام آمازون هم ۵.۳ درصد سقوط کرد. شاخص بورس داوجونز نیز بیش از ۲۰۰۰ واحد ریزش کرد که بدترین روز این بازار از زمان بحران مالی سال 2008 است.

اما کارشناسان دلیل این سقوط شدید در بازار سهام را دو چیز می‌دانند: ویروس کرونا و نگرانی‌ها درباره قیمت نفت.

ترس از شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی درباره عملکرد سهم‌ها در بازار شده است. بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل، از مشکلات به‌وجودآمده در زنجیره تامین‌شان در چین و همچنین کاهش تقاضا به‌خاطر مراجعه کم مشتریان به فروشگاه‌ها آسیب جدی دیده‌اند.

موضوع دوم، کاهش قیمت نفت در روزهای اخیر توسط عربستان سعودی بوده که تاثیر خود را بلافاصله بر روی کمپانی‌های نفتی و سپس بانک‌ها (به خاطر نگرانی‌ درباره عدم بازپرداخت به‌موقع وام‌ها توسط شرکت‌های انرژی) گذاشته است.

در مورد شرکت اپل نیز شیوع ویروس کرونا نگرانی‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است. طبق گزارش اخیر وب‌سایت 9to5mac، اپل در طول ماه فوریه امسال کمتر از ۵۰۰ هزار آیفون در چین فروخته است که ۶۰ درصد کمتر از ۱.۲۷ میلیون دستگاه‌های است که این شرکت در ماه فوریه سال گذشته فروخته بود. میزان عرضه آیفون‌ها و سایر محصولات اپل نیز در سراسر دنیا کاهش یافته است.

تحلیلگران بانک آمریکا پیش‌بینی کرده‌اند که امسال معرفی آیفون‌های 5G و آیفون 9 به خاطر مشکلاتی که در اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده، به تعویق خواهد افتاد. اپل همچنین اخیرا به کارکنان خود گفته است که کارهای خود را از منزل انجام دهند و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH