ارزش سهام شرکت اپل در مقایسه با 5 ماه گذشته کاهش یافت

پیش‌تر در آگوست سال 2018 اپل به نخستین شرکت دولتی ایالات‌متحده با ارزش تقریبی 1 تریلیون دلاری تبدیل شد. ماه بعد شرکت آمازون نیز به این مجموعه ملحق شد. مدت زمانی نه‌چندان طولانی پس از دستیابی اپل به رکورد ارزشی 1 تریلیون دلاری، ارزش سهام اپل با افت فاحش 35 درصدی مواجه شد. این رویداد پیش از شروع روند رشد 120 درصدی ارزش سهام کمپانی و تبدیل شدن مجدد اپل به برندی با ارزش بالغ بر 1 تریلیون دلار به وقوع پیوست.

غول فناوری آمریکایی موفق شد که تا ماه اکتبر و پیش از 10 دقیقه پایانی آخرین دوره معاملاتی روز جمعه، ارزش خود را در حدی فراتر از 1 تریلیون دلار حفظ نماید. نشریه بلومبرگ گزارش می‌دهد که در مقطعی از زمان که بازار در حال تجربه بدترین هفته معاملاتی از سال 2008 به بعد بود؛ سهام اپل با ارزشی معادل 228 دلار معامله می‌شد. با توجه به این قیمت سهام، ارزش برند اپل برابر با 998 میلیارد دلار بود. طی معاملات انجام شده در آخرین دقیقه فعالیت بازار، ارزش سهام اپل به 229.24 دلار رسید و غول کوپرتینویی به یک شرکت 1.003 تریلیون دلاری در بازار سهام تبدیل شد. اما این وضعیت چندان پایدار نبود و در معاملات انجام شده پس از ساعات کاری بازار، قیمت سهام اپل در رقم 228 دلار بسته شد که پایین‌ترین نرخ در جریان معاملات منظم به‌شمار می‌رود.

بر اساس آخرین گمانه‌زنی‌ها انتظار می‌رود که گزارش درآمد اپل طی 3 ماهه جاری (3 ماهه دوم سال مالی) به رقمی کمتر از 263 میلیارد دلار برسد که در مقایسه با حد پایین محدوده قیمتی اعلام شده در ماه ژانویه نیز کمتر است. بدیهی است که تمامی تقصیرات وقوع چنین شرایطی متوجه ویروس کرونا است. بسیاری از افرادی‌که در قرنطینه خانگی به سر می‌برند؛ قادر به تامین حداقل هزینه‌های موردنیاز برای امرارمعاش نیستند. اقتصاد جهانی با نوعی رکود و افسردگی فراگیر مواجه شده است. تنها کافیست آمار نگران‌کننده بازار مالی آمریکا (در خصوص میانگین ارزش 30 سهم مربوط به شاخص داو جونز) را بررسی کنید. از زمان به روی کار آمدن دونالد ترامپ در ژانویه سال 2017، ارزش این شاخص روبه کاهش بوده و رنگ این نماد در تابلوی معاملات همواره قرمز بوده است. کاهش 35 درصدی ارزش سهام اپل طی ماه گذشته نشان‌دهنده بدترین عملکرد سهام این برند از سال 1928 به بعد است.

در ماه ژانویه، ارزش 2 کمپانی دیگر حوزه فناوری نیز به بیش از 1 تریلیون دلار رسیده بود؛ اما با شیوع ویروس کرونا طی ماه گذشته، روند کاهش ارزش سهام آن‌ها به همان میزان گذشته آغاز شد. در واقع این 2 شرکت آمازون و آلفابت؛ زیرمجموعه کمپانی گوگل نام دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH