مبارزه با ویروس کرونا

با استفاده از کارت گرافیک کامپیوترتان به تولید واکسن کرونا کمک کنید!

آیا قصد مبارزه با ویروس کرونا را دارید؟ یکی از راه‌ها این است که کارت گرافیک خود را در اختیار پروژه Folding@home قرار دهید. از این طریق شما به ارتش رایانه‌هایی ملحق می‌شوید که به دانشمندان در فهم بهتر ویروس کرونا کمک می‌کنند.

راه‌کار Folding@home در مبارزه با ویروس کرونا

Folding@home پروژه‌ای کامپیوتری بوده که از سال 2000 میلادی در حال اجرا است. نام این پروژه از «protein folding» گرفته شده است. اگر شما این نرم‌افزار را نصب کنید، آنگاه در پس‌زمینه اجرا شده و از ظرفیت گرافیکی اضافی رایانه شما جهت انجام محاسبات کامپیوتری بهره می‌گیرد. رایانه شما به همراه صدها هزار رایانه دیگر، به انجام محاسبات می‌پردازد.

پیش‌تر از این نرم‌افزار جهت کشف درمان بیماری‌هایی همانند سرطان، پارکینسون، هانتینگتون، آنفولانزا و … استفاده شده است. حال Folding@home به دانشمندان کمک می‌کند تا ساختار ویروس SARS-CoV-2 را که منجر به بیماری COVID-19 می‌شود، شناسایی کنند. همان‌طور که مدیر پروژه Folding@home یعنی گرگ بومن (Greg Bowman) می‌گوید؛ فهم بهتر این ویروس باعث کمک به توسعه درمان‌ بیماری COVID-19 می‌شود.

به عبارتی دیگر، پردازنده گرافیکی رایانه شما به دانشمندان در فهم و مبارزه با ویروس کرونا کمک می‌کند. شما در وب‌سایت این پروژه می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری را درباره شبیه‌سازی پویایی پروتئین‌های COVID-19 جهت کشف شیوه‌های درمانی جدید، به دست آورید.

این رویه مبتنی بر پردازش‌‌های گرافیکی بوده و به سخت‌افزار هر دو شرکت انویدیا و AMD نیازمند است. رایانه‌های قدرتمند می‌توانند شناسایی این ویروس را تسریع کنند.

چگونه کارت گرافیک خود را در اختیار Folding@home قرار دهیم؟

ابتدا باید به نصب نرم‌افزار Folding@home بپردازید. این اپلیکیشن بر روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس موجود است. در زیر به شیوه اجرای آن بر روی ویندوز اشاره می‌کنیم. هنگامی‌که نرم‌افزار Folding@home را نصب کردید، به صفحه https://client.foldingathome.org منتقل می‌شوید. در اینجا می‌توانید نرم‌افزار خود را کنترل کنید. همچنین می‌توانید به دو صورت «ناشناس» یا «دارای هویت» به فعالیت بپردازید.

اگر از شیوه هویتی استفاده کنید، می‌توانید عملکرد خود را ردیابی کرده و کسب امتیاز کنید. همچنین می‌توانید به گروهی ملحق شده و رقابتی دوستانه را بر سر کسب امتیاز بیشتر ترتیب دهید.

به‌هرحال، لزومی ندارد که برای خود هویت ایجاد کنید. شما می‌توانید گزینه «Fold as Anonymous» را انتخاب کرده و سپس جهت شروع، بر روی گزینه «Start Folding» کلیک کنید.

مبارزه با ویروس کرونا

جهت کسب اطمینان از مبارزه با ویروس کرونا، باید در کادر «I support research fighting»، گزینه «Any disease» را برگزینید. این گزینه به‌صورت پیش‌فرض انتخاب می‌شود. با انتخاب این گزینه، Folding@home مبارزه با ویروس کرونا را در اولویت خود قرار می‌دهد.

شاید کار بر روی ویروس کرونا فورا شروع نشده و کارت گرافیک شما پیش از ویروس کرونا، بر روی سایر بیماری‌ها مانند آلزایمر، سرطان، هانتینگتون و یا پارکینسون کار کند. برنامه را در پس‌زمینه رها کنید تا به‌صورت خودکار به وظایف موجود بپردازد.

مبارزه با ویروس کرونا

نحوه توقف همکاری با پروژه Folding@home

حتی اگر مرورگر خود را نیز ببندید، نرم‌افزار Folding@home همچنان در پس‌زمینه فعال خواهد بود. این نرم‌افزار از منابع اضافی رایانه شما استفاده می‌کند. هنگامی‌که از کارت گرافیک خود جهت سایر مقاصد (مانند بازی) بهره گیرید، آنگاه وظایف Folding@home نیز متوقف می‌شوند.

در قسمت اعلان‌های رایانه خود (system tray) به دنبال آیکون Folding@home بگردید. از اینجا می‌توانید عملیات را متوقف کرده و یا اینکه به‌صورت کامل از اجرای آن جلوگیری کنید.

اگر هم دیگر قصد شرکت در این پروژه را ندارید، می‌توانید برنامه «FAHClient» را از کامپیوتر خود حذف کنید.

مبارزه با ویروس کرونا

حتی شرکت انویدیا نیز از بازی‌بازان درخواست کرده که اپلیکیشن Folding@home را نصب کرده و منابع اضافی خود را در اختیار این پروژه قرار دهند. رایانه‌های سرتاسر جهان مشغول ملحق‌شدن به این پروژه هستند. در زیر نیز توییت شرکت انویدیا آورده شده است:

مبارزه با ویروس کرونا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH