مک‌بوک ایر 2020

بررسی لپ‌تاپ جدید مک‌بوک ایر 2020 اپل

شرکت اپل مدتی پیش از الترا‌بوک مک‌بوک ایر 2020 رونمایی کرد. در رابطه با قیمت این لپ‌تاپ‌ نمی‌توان آن را یک محصول مقرون‌به‌صرفه معرفی کرد. اما حداقل می‌توانید از یک مک‌بوک ارزان‌ قیمت استفاده کنید. قیمت این مک‌بوک برای نسخه پایه 999 دلار است که در مقایسه با مک‌بوک ایر 2019 حرف زیادی برای گفتن دارد. هرچند دانش‌آموزان می‌توانند از تخفیف اپل برای خرید آن استفاده کنند.

طراحی دستگاه

مک‌بوک ایر 2020

درباره طراحی دستگاه باید بگوییم که همانند سال‌های قبل با یک محصول باکیفیت روبه‌رو هستیم. نسخه‌ای که ما آن را بررسی می‌کنیم، طلایی رنگ بوده و باعث شد تا ما جذب این دستگاه شویم. فلز آلومینیوم مورد استفاده در مک‌بوک ایر 2020 نیز کیفیت این محصول را به رخ می‌کشد. در هنگام باز کردن الترابوک با یک ترک‌پد بزرگ و صفحه‌کلید جدید مواجه شدیم. دکمه پاور در گوشه بالای سمت راست محصول هم سنسور TouchID را درون خود جای داده است تا کاربرد آن دو برابر باشد. وزن و ابعاد دستگاه نیز با تفاوتی بسیار کم همانند مدل 2019 است.

مک‌بوک ایر 2020

پورت‌ها

مک‌بوک ایر 2020

قاب باریک این دستگاه امکان استفاده از پورت‌های زیاد را در اختیار سازنده قرار نداده است. در سمت راست فقط یک جک هدست دیده می‌شود. در سمت چپ نیز دو پورت تاندربولت 3 تعبیه شده است. بنابراین، اگر قصد استفاده از یک موس یا کارت SD را دارید، باید از دانگل یا هاب USB-C کمک بگیرید.

صفحه‌نمایش

مک‌بوک ایر 2020

مک‌بوک ایر 2020 از قابلیتی موسوم به TrueTone برای تنظیم نمایشگر نسبت به نور محیط استفاده می‌کند. این نمایشگر در اتاق نشیمن و با نور طبیعی خود، رنگ‌ها را بهتر و طبیعی‌تر نشان می‌دهد. اما به نظر می‌رسید که نورهای منتشر شده از این نمایشگر در اتاق خواب کمی‌ روشن‌تر هستند و نیاز به کمی تاریکی دارند.

صدا

شاید در نگاه اول این محصول را یک دستگاه نازک نارنجی بدانید، اما صدای خروجی آن طوفانی برپا می‌کند که تصورش را هم نمی‌کنید. طبق گفته های اپل، خروجی صدای بلندگوی این الترابوک 25 درصد بیشتر از مدل قبلی بوده و باس آن نیز دوبرابر شده است.

با بررسی خروجی صدای دستگاه و شنیدن موسیقی‌هایی با سبک‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که صدای برخی از سازها در آهنگ بسیار واضح نیستند، اما همین مسئله در سایر موسیقی‌ها رخ نمی‌داد. در کل، نمی‌توان از این دستگاه به عنوان یک بلندگوی حرفه‌ای استفاده کرد، اما می‌توان آن را یک محصول عالی معرفی کرد که نیاز‌های کاربران عادی را برطرف می‌کند.

صفحه‌کلید و ترک‌پد

مک‌بوک ایر 2020

اپل در مک‌بوک ایر 2020 از صفحه‌کلید پروانه‌ای استفاده کرده است. هنگام فشار دادن کلید‌های صفحه‌کلید، آن‌ها فقط یک میلی‌متر به داخل فرو می‌روند که عملکرد رضایت‌بخشی در هنگام تایپ دارند. این صفحه‌کلید به قدری خوب عمل می‌کند که انگشتان دست من یک ساعت پس از تایپ کردن مداوم، همان انرژی سابق را داشتند! نتایج تست صفحه‌کلید مک‌بوک ایر 2020 در وب‌سایت 10FastFingers نشان می‌داد که حدود 70 کلمه در دقیقه می‌توان توسط آن تایپ کرد که میانگین خوبی به شمار می‌رود.

محصول جدید اپل از ترک‌پد بزرگی استفاده می‌کند. اما جالب است که علی‌رغم بزرگ بودن آن، دستان من حتی به صورت اتفاقی نیز با آن برخورد نکرد و این مسئله نیز یک نقطه قوت به حساب می‌آید. هنگام استفاده از ترک‌پد نیز این بخش از لپ‌تاپ، پاسخ سریع و دقیقی به انگشتان من می‌داد.

 عملکرد دستگاه

مک‌بوک ایر 2020

من در بررسی خود از نسخه‌ای استفاده کردم که از یک پردازنده چهار هسته‌ای اینتل Core i5-1030NG7 با فرکانس کاری 1.1 گیگاهرتز بهره می‌برد. هم‌چنین، یک رم 8 گیگابایتی نیز درون آن گنجانده شده است. پردازنده مرکزی این دستگاه در هنگام استفاده از مرورگر گوگل کروم و باز بودن 30 تب در آن به همراه استفاده از نرم‌افزار Adobe Photoshop به منظور تغییر اندازه عکس‌ها، عکس‌العمل بدی از خود نشان نداد و من هیچ کاهش سرعتی در نرم‌افزار دستگاه احساس نکردم.

با این حال، محصول جدید اپل در بنچمارک‌های ساختگی ما کمی اذیت شده بود! این لپ‌تاپ در تست گیک‌بنچ فقط 2738 امتیاز کسب کرد که پایین‌تر از 4248 امتیاز مدل بالاتر آن است. لپ‌تاپ‌هایی مانند سرفیس پرو با پردازنده Core i5-1035G4 و XPS 13 شرکت Dell با پردازنده Core i7-10710U به ترتیب 4443 و 5481 امتیاز کسب کرده بودند.

سرعت خواندن اطلاعات توسط حافظه SSD 512 گیگابایتی مک‌بوک ایر 2020 در بنچمارک BlackMagic به 1301.9 مگابایت‌برثانیه رسید. میانگین سرعت خواندن نیز 1162.7 مگابایت‌برثانیه است.

پردازنده گرافیکی محصول جدید اپل عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود نشان نداد، چرا که ما با یک لپ‌تاپ گیمینگ روبه‌رو نیستیم و از طرفی دیگر نیز تراشه گرافیکی Intel Iris Plus برای این کار ساخته نشده است. مک‌بوک ایر 2020 در تست بازی Sid Meyer’s Civilization VI موفق به کسب 7 امتیاز شد که 2 امتیاز کم‌تر از میانگین این نوع لپ‌تاپ‌ها است. هم‌چنین، امتیاز کسب شده توسط الترابوک جدید اپل نسبت به 13 امتیاز لپ‌تاپ Envy شرکت HP ما را ناامید می‌کند.

عمر باتری

این لپ‌تاپ در تست‌های ما 9 ساعت و 31 دقیقه روشن ماند. در طول این تست، ما مشغول وب‌گردی از طریق اینترنت وای‌فای بودیم و نور نمایشگر نیز 150 نیت بود. نتایج تست باتری مک‌بوک ایر 2020 نسبت به لپ‌تاپ XPS 13 با مدت زمان 7 ساعت و 56 دقیقه یا سرفیس پرو مایکروسافت با 7 ساعت و 30 دقیقه قابل قبول است.

گرما

ما پس از 15 دقیقه تماشای یک فیلم با کیفیت HD و حالت تمام‌صفحه، دمای بخش‌های مختلف و مهم لپ‌تاپ را اندازه گرفتیم. دمای تاچ‌پد در این حالت به 25.5 درجه سانتی‌گراد رسید. هم‌چنین، دمای فضای مرکزی صفحه‌کلید و بخش پایین لپ‌تاپ به ترتیب 30 و 33.5 درجه سانتی‌گراد بود که پایین‌تر از معیار 35 درجه‌ای است.

وب‌کم (دوربین مکالمه)

مک‌بوک ایر 2020

مک‌بوک ایر 2020 همانند اکثر لپ‌تاپ‌ها از یک دوربین با رزولوشن 720p استفاده می‌کند. تصاویر ثبت شده توسط این دوربین دارای نقطه‌های کوچکی هستند، اما در کمال تعجب، رنگ‌ها دقیق بودند و خط‌های صورتی رنگ نازک در پیراهن مشکی چهارخانه من تشخیص داده شد.

نرم‌افزار

macOS Catalina نیز عملکرد بسیار خوبی را در این لپ‌تاپ از خود نشان داد. تجربه کاربری روان با منو‌های ناوبری سبب شدند که من به یاد iTunes بیفتم. مرورگر Safari نیز به لطف سیستم‌عامل جدید از باز شدن تب‌ها تکراری جلوگیری می‌کند.

از نکات مثبت macOS نیز می‌توان به عدم وجود نرم‌افزارهای مخرب اشاره کنم که باعث راحتی کاربرانی مثل من شده است تا نگرانی زیادی درباره آن نداشته باشم.

نکات منفی: صفحه‌نمایش نسبتا تاریک در صورت فعال نبودن قابلیت TrueTone، وجود پورت USB-C و عدم استفاده از سایر پورت‌ها

نکات مثبت: طراحی صاف و صیقلی، عمر باتری، صدای خوب، صفحه کلید مناسب و راحت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH