اینتل از پردازنده‌های دسکتاپی نسل دهم Comet Lake رونمایی کرد

اینتل سری نسل دهم پردازنده‌های دسکتاپی خود را معرفی کرد. این پردازنده‌ها که Comet Lake نام دارند به‌لحاظ فنی با پروسه ۱۴ نانومتری Skylake که مربوط به چند سال پیش بوده و چندین بار اصلاح گردیده ساخته شده‌اند.

اینتل امروز از ۳۲ چیپ جدید در سری نسل دهم خود رونمایی کرد که از چیپ‌های Celeron شروع و به i9 10900K ختم می‌شوند. البته ما در اینجا قصد نداریم همه آن‌ها را معرفی نماییم و فقط به چند مدل مهم اکتفا می‌کنیم.

همانطور که لیست زیر می‌توانید ببینید، اکثر چیپ‌ها صرفا نسخه‌های یکدیگر هستند و برای هر کدام چندین مدل استاندارد، K ،KF و T وجود دارد. مشابه نسل‌های قبلی، K نشان‌دهنده قفل بودن بودن تراشه است، F اشاره به نبود یک پردازنده گرافیکی یکپارچه دارد، KF ترکیب دوتای قبلی است و منظور از T، نسخه‌های کم‌مصرف با توان حرارتی ۳۵ وات است.

اگر بخواهیم از مدل رده‌بالاتر شروع کنیم، Core i9-10900K جایگاه بالاتری در بین چیپ‌های اینتل Comet Lake دارد و جانشین i9-9900K شده است. این تراشه جدید از طراحی ۱۰ هسته‌ای/۲۰ رشته‌ای با سرعت کلاک پایه ۳.۷ گیگاهرتز بهره می برد که سرعت آن تا ۵.۱ گیگاهرتز نیز افزایش می‌یابد.

اینتل همچنین دو قابلیت Turbo Boost Max 3.0 و Thermal Velocity Boost را به این چیپست اضافه کرده که اولی سرعت کلاک هسته‌های تحت بار و دومی سرعت کلاک هسته‌های زیر ۷۰ درجه سانتی‌گراد را افزایش می‌دهد.

بنابراین سرعت هسته‌های 10900K می‌تواند با استفاده از قابلیت Turbo Boost Max 3.0 تا ۵.۲ گیگاهرتز و با بهره‌گیری از قابلیت Thermal Velocity Boost تا ۵.۳/۴.۹ گیگاهرتز تحت بار تک/چند هسته‌ای و تا ۴.۸ گیگاهرتز تحت بار همه هسته‌ای افزایش یابد.

10900K یک چیپ با توان حرارتی ۱۲۵ وات است، اما در مادربوردهای خاص محدودیت خواهد داشت. این چیپ از حافظه DDR4-2933 پشتیبانی می‌کند ولی شما از حافظه‌های سریع‌تر هم می‌توانید برای آن استفاده کنید. قیمت 10900K چیزی حدود ۴۸۸ دلار می‌شود که کمی برای مشتریان گران خواهد بود. البته این قیمت مشابه قیمت 9900K است و در نتیجه ارزش خرید 10900K را حتی با وجود ارایه نکردن فناوری‌های مهم بالا خواهد برد.

در سری Core-i7، چیپ 10700KF جالب‌تر از همه به نظر می‌رسد. این تراشه در اصل همان 9900K با طراحی مشابه ۸ هسته‌ای/۱۶ رشته‌ای (8C/16T) و سرعت‌های کلاک تا ۵ گیگاهرتز است، اما با قیمت بسیار اقتصادی ۳۴۹ دلار معرفی شده است. این چیپست نیز فناوری جدید و مهمی ارایه نکرده و فقط ارزش خرید بهتری نسبت به قبل دارد. نسخه 10700F ممکن است برای کسانی که به‌دنبال اورکلاک کردن نیستند گزینه جذابی باشد.

در سری Core-i5، چیپست 10600KF با طراحی ۶ هسته‌ای/۱۲ رشته‌ای (6C/12T) و سرعت‌های کلاک ۴.۱/۴.۸ گیگاهرتز معرفی شده است. هیچ‌کدام از قابلیت‌های Turbo Boost Max 3.0 و Thermal Velocity Boost روی آن وجود ندارد. این تراشه از DDR4-2666 پشتیبانی می‌کند اما از حاحظه‌های سریع‌تر هم می‌توان برای آن استفاده کرد. قیمت آن بالاتر از قیمت Ryzen 5 3600 شرکت AMD است، اما در سرعت‌های کلاک نسبت به آن برتری دارد.

10400F یک گزینه مناسب برای دستگاه‌های گیمینگ اقتصادی است و هرچند از اورکلاک پشتیبانی نمی‌کند، اما با قیمت حدود ۱۵۰ دلار واقعا چیز خوبی است.

سری i3 اینتل امسال کمی بی‌رونق بود. همه چیپ‌های این سری از Hyperthreading پشتیبانی می‌کنند اما هیچ نسخه قفل‌شده‌ای برای آن‌ها وجود ندارد. چیپ‌های این سری همچنین با قیمت پایه حدود ۱۳۰ دلار بسیار گران‌تر از تراشه جدید Ryzen 3 3100 شرکت AMD‌ با قیمت ۹۹ دلار هستند.

اما تراشه‌های سری Celeron اینتل قیمت پایین‌تری دارند و برای کسانی که به دنبال یک گزینه مقرون‌به‌صرفه‌ هستند گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.

علاوه بر قیمت‌های جذاب، تقریبا همه چیپ‌های امسال اینتل Comet Lake به جز دو مدل Celeron از فناوری Hyperthreading پشتیبانی می‌کنند. اینتل در گذشته این تکنولوژی را برای تراشه‌های رده‌بالای خود و البته سری i3 ارایه می‌کرد و مدل‌های i5 و i7 چنین قابلتی نداشتند. یکی از مزیت‌های چیپ‌های Ryzen شرکت AMD نیز همین فناوری بود.

امسال در دو بخش قیمت و Hyperthreading شاهد تغییراتی از طرف اینتل هستیم. با این‌حال، به نظر می‌رسد تعداد نسخه‌های امسال بسیار زیاد هستند و شاید نیاز باشد که واحد بازاریابی اینتل مدل‌های قفل‌شده و یکپارچه با پردازنده گرافیکی را در سری‌های i5، i7 و i9 حذف کنند و تمرکز خود را روی نسخه‌های دیگر بگذارند.

البته چیپ‌های جدید امسال با سوکت‌های قدیمی مشکل خواهند داشت. سری نسل دهم اینتل فقط با سوکت LGA-1200 سازگار خواهند بود و بنابراین با مادربوردهای قدیمی کار نخواهند کرد. سوکت جدید، پین‌های بیشتری دارد که در حال‌حاضر استفاده نمی‌شوند، اما احتمالا در پردازنده‌های آینده، قابلیت‌های اضافه‌تری مانند پشتیبانی از PCIe 4.0 را فراهم خواهند ساخت.

شما برای چیپ جدید همچنین نیاز به مادربورد جدیدی خواهید داشت. برخی از این مادربوردها از PCIe 4.0 پشتیبانی خواهند کرد، اما با این پردازنده‌ها کار نخواهند کرد و برای چیپ‌های نسل بعدی Rocket Lake باقی خواهند ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH