بررسی اولیه لپ‌تاپ اچ‌پی پاویلیون (x360 14 (2019

بسیاری از کاربران فاقد توانایی مالی کافی برای خرید لپ‌تاپ‌های جدید چند هزار دلاری هستند؛ لذا این افراد همواره به‌دنبال خریداری لپ‌تاپ‌های اقتصادی با امکاناتی فراتر از حد انتظار خواهند بود. بی‌تردید اچ‌پی پاویلیون x360 14 نمونه‌ای از این محصولات به‌شمار می‌رود. این لپ‌تاپ از پردازنده‌های 4 هسته‌ای نسل 8 یا 10 اینتل بهره می‌گیرد. ورژن اقتصادی پاویلیون x360 14 مجهز به 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی SSD است و با برچسب قیمتی 560 دلاری عرضه می‌شود. در ادامه به بررسی این گجت از زوایای مختلف می‌پردازیم:

طراحی: فراتر از حد انتظار

اچ‌پی پاویلیون x360 14 با رنگ‌آمیزی نقره‌ای عرضه می‌شود؛ اما بدنه آن از جنس پلاستیک و نه آلومینیوم است. لذا در صورت عدم تمایل به خریداری لپ‌تاپی با بدنه پلاستیکی بایستی به سراغ مدل‌های گران‌قیمت‌تر نظیر Spectre x360 13 بروید. دکمه‌‌های صفحه‌کلید کمی سفت هستند که البته این موضوع با توجه به قیمت‌گذاری اقتصادی دستگاه کاملا توجیه‌پذیر است. البته هنگام استفاده از این لپ‌تاپ، احساس کار با یک محصول ارزان‌قیمت به کاربران القاء نخواهد شد. در واقع استقامت پاویلیون x360 14 به اندازه‌ای است که کاربران بدون کوچک‌ترین نگرانی قادر به جابه‌جایی آن خواهند بود.

لولای دستگاه دارای قابلیت چرخش 360 درجه‌ای بوده و امکان تبدیل شدن لپ‌تاپ به تبلت را فراهم می‌کند. استحکام لولا به اندازه‌ای است که نمایشگر را در زاویه مطلوب نگاه می‌دارد. همچنین چرخش لولا به‌صورت کاملا روان انجام می‌شود. پاویلیون x360 14 لپ‌تاپی با ظاهر جذاب است که در مدل‌های نقره‌ای طبیعی، نقره‌ای معدنی، طلایی پررنگ، آبی آسمانی و طلایی مات به بازار عرضه می‌شود. طراحی این لپ‌تاپ اگرچه با مدل‌های برتر سری Spectre قابل رقابت نیست؛ اما در مقابل، قیمت آن حدودا 50 درصد ارزان‌تر است.


اندازه حواشی جانبی و فوقانی نمایشگر نسبتا باریک است؛ اما چانه تحتانی صفحه‌نمایش بسیار عریض به‌نظر می‌رسد. در عین‌حال پاویلیون x360 با ضخامت 0.8 اینچی و وزن 3.49 پوندی خود احتمالا کمی دست‌ و پاگیر خواهد بود. لپ‌تاپ‌های اقتصادی غالبا دارای درگاه‌های ورودی و خروجی نسبتا مطلوبی هستند و پاویلیون x360 14 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این لپ‌تاپ 14 اینچی نسبتا سنگین از جنس پلاستیک ساخته شده است. هنگام استفاده کاربران از پاویلیون x360 در حالت تبلت، مشکل وزن دستگاه بیش از گذشته نمایان خواهد شد. با این‌حال وزن بالا یکی از مشخصات متداول لپ‌تاپ‌های اقتصادی محسوب می‌شود.

پاویلیون x360 14 شامل مجموعه‌ نسبتا کاملی از پورت‌های کاربردی است. 1 درگاه USB-A 3.1 نسل 1 و جک صوتی هدفون در سمت چپ بدنه لپ‌تاپ قرار دارند. در سمت راست بدنه دستگاه نیز شاهد استقرار 1 درگاه USB-A دیگر، 1 پورت HDMI، درگاه USB-C 3.1 نسل 1 و کارتخوان حافظه SD هستیم. این محصول فاقد پورت تاندربولت 3 است؛ موضوعی که با توجه به قیمت‌گذاری دستگاه کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

امکانات ورودی: نزدیک به تولیدات برتر بازار

یقینا صفحه‌کلید یکی از کاربردی‌ترین امکانات لپ‌تاپ برای تایپیست‌ها به‌شمار می‌رود. خوشبختانه پاویلیون x360 مجهز به صفحه‌کلیدی با طراحی بسیار نزدیک به لپ‌تاپ‌های سری Spectre است. دکمه‌های صفحه کلید دارای طراحی جزیره‌ای بوده و رنگ‌آمیزی آن‌ها نیز با سایر بخش‌ها هماهنگی دارد. بعلاوه علائم نوشته شده روی دکمه‌ها نیز خوانا هستند. مکانیسم عملکرد کیبورد در مقایسه با سری Spectre کمی ضعیف‌تر است؛ اما کماکان در مقایسه با اکثر لپ‌تاپ‌های اقتصادی مطلوب‌تر به‌نظر می‌رسد. بنابراین صفحه‌کلید احتمالا به‌عنوان یکی از نقاط قوت پاویلیون x360 14 قلمداد می‌شود.

تاچ‌پد لپ‌تاپ علیرغم پهنای بسیار بالا کمی کوچک به‌نظر می‌رسد. این در حالیست که کمپانی به فضای لازم جهت استفاده از تاچ‌پد بزرگتر نیز دسترسی داشته است. اچ‌پی در لپ‌تاپ‌های جدید خود در عوض به‌کارگیری درایور Synaptics به سراغ استفاده از درایورهای Microsoft Precision رفته است. این رویکرد در مدل پاویلیون x360 14 نیز دنبال شده و تاچ‌پد این محصول از دقت بسیار مطلوبی برخوردار است.

نمایشگر لمسی پاویلیون x360 دارای قابلیت پاسخگویی کاملا مطلوب بوده و با لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت‌تر و برتر بازار رقابت می‌کند. ورژن مجهز به پردازنده نسل دهمی اینتل همراه با قلم اختصاصی HP Active Pen در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. همچنین به لطف پشتیبانی از قابلیت امنیتی Windows 10 Hello و وجود اسکنر اثرانگشت در سمت راست تاچ‌پد، کاربران بدون نیاز به تایپ پسورد می‌توانند به حساب‌کاربری خود وارد شوند. شایان به ذکر است که قابلیت فوق در بسیاری از لپ‌تاپ‌های اقتصادی قابل دسترس نیست.

عملکرد و کارآیی

نتایج بنچمارک مدلی از پاویلیون x360 با پردازنده نسل هشتمی Core-i5 اینتل، تمامی انتظارات را برآورده می‌کند. به‌عنوان مثال امتیازات CPU این مدل در گیک‌بنچ 4 با لپ‌تاپ گران‌قیمت‌تر Lenovo ThinkPad X1 Yoga Gen 4 برابری می‌کند. در تست کدگذاری یک ویدیوی 420 مگابایتی با کدک H.265، پاویلیون x360 ظرف مدت 5 دقیقه به کار خود پایان داد؛ در حالی‌که عملکرد آن نسبت به لپ‌تاپ لنوو حدودا 16 ثانیه سریع‌تر بود. به‌عبارت دیگر عملکرد پاویلیون x360 برای کاربران عادی بسیار سریع ارزیابی می‌شود. این محصول برای ویرایش حرفه‌ای عکس و ویدیو چندان ایده‌آل نیست؛ اما برای اجرای برنامه‌های آفیس، وبگردی و مشاهده محتوا کاملا مطلوب خواهد بود.

اکنون مشتریان با مراجعه به وبسایت HP.com قادر به خریداری مدل قدرتمندتر پاویلیون x360 با جدیدترین پردازنده‌های نسل دهمی اینتل خواهند بود. به‌عنوان مثال مدل مجهز به پردازنده Core i5-10210U، نمایشگر فول اچ‌دی و قلم اکتیو پن با قیمت‌گذاری 630 دلاری عرضه می‌شود. با وجود تراشه گرافیکی Intel UHD 620 یقینا کاربران بایستی فکر اجرای بی‌نقص بازی‌های مدرن را از ذهن خود خارج کنند.

شارژدهی باتری

متاسفانه نتایج مربوط به تست‌های باتری انجام شده روی پاویلیون x360 چندان دلگرم‌کننده نیست. به‌عنوان مثال شارژدهی باتری پاویلیون x360 هنگام وبگردی معادل 6.5 ساعت است؛ در حالی‌که باتری مدل اقتصادی Aspire 5 شرکت ایسر با نمایشگر 15.6 اینچی تا 9 ساعت شارژدهی خواهد داشت. بنابراین شارژدهی باتری یکی از نقاط قوت پاویلیون x360 به‌شمار نخواهد رفت. در مشهورترین تست بنچمارک وب موسوم به Basemark، پاویلیون x360 نهایتا تا 2 ساعت دوام آورد؛ در حالی‌که مدت شارژدهی Aspire 5 حدودا 1 ساعت و 45 دقیقه بیش‌تر بود.

مدت زمان شارژدهی باتری در مدل‌های مجهز به پردازنده‌های نسل دهمی اینتل احتمالا کمی بیش‌تر خواهد بود؛ اما به‌ هرحال یقینا کاربران قادر به استفاده از لپ‌تاپ برای 1 روز کاری کامل نخواهند بود.

نمایشگر

کیفیت نمایشگر لپ‌تاپ اقتصادی پاویلیون x360 در حد معمولی ارزیابی می‌شود. این پنل فول اچ‌دی با رزولوشن 1920×1080 پیکسلی در زمینه نمایش رنگ‌ها دچار محدودیت بوده و تنها 62 درصد طیف sRGB و 48 درصد از طیف رنگی AdobeRGB را پوشش می‌دهد. نسبت کنتراست پایین‌تر از حد متوسط (1:670) و حداکثر روشنایی 262 نیتی از عملکرد نه‌چندان ایده‌آل نمایشگر حکایت دارند.


با این‌حال کیفیت نمایشگر پاویلیون x360 کماکان در مقایسه با بسیاری از مدل‌های اقتصادی مطلوب‌تر است. به‌عنوان مثال نمایشگر لپ‌تاپ ایسر Aspire 5 از کیفیت رنگ مشابهی برخوردار است؛ اما کنتراست بالاتر آن موجب می‌شود تا خوانایی متون مشکی روی پس‌زمینه سفید افزایش پیدا کند.

خروجی صوتی بلندگوها به اندازه کافی قدرتمند بوده و با افزایش بلندی صدا، کیفیت آن دچار نویز یا افت محسوس نخواهد شد. لذا عملکرد پاویلیون x360 در این حوزه‌ها نیز کاملا قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد.

کلام نهایی

لپ‌تاپ اقتصادی پاویلیون x360 14 شرکت اچ‌پی اگرچه یک محصول ایده‌آل نیست؛ اما یقینا به‌عنوان گزینه‌ای جذاب و مناسب برای مشتریان دچار محدودیت‌های بودجه‌ای قلمداد می‌شود. به‌طور کلی قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه، کارآیی مطلوب نسبت به قیمت، کیفیت ساخت مناسب و کیبورد بهینه برای تایپیست‌ها از جمله نقاط قوت این محصول به‌شمار می‌روند. در مقابل شارژدهی نسبتا ضعیف باتری و نمایشگر با عملکرد متوسط برجسته‌ترین نقاط ضعف لپ‌تاپ اقتصادی اچ‌پی محسوب می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH