بررسی اولیه حافظه SSD اکسترنال Adata SE760

حافظه SSD جدید مدل SE760 شرکت ای‌دیتا هیچ شباهتی با حافظه SE800 ندارد؛ چرا که محصول دوم از ابعادی کوچک‌تر، قابلیت ضد آب و قیمت‌گذاری ارزان‌تر برخوردار است. کمپانی ای‌دیتا در زمینه تولید محصولات ویژه ذخیره‌سازی داده دارای پیشینه‌ای طولانی است و حافظه مدل SE800 یکی از برترین تولیدات کمپانی با امکانات، سرعت و قیمت‌گذاری کاملا متوازن به‌شمار می‌رفت. با این‌حال حافظه جدید SE760 به اندازه مدل قدیمی‌تر بی‌عیب و نقص به‌نظر نمی‌رسد. اگرچه مشخصات SE760 مشابه مدل SE800 است؛ اما قیمت‌گذاری آن حدودا 2 برابر گران‌تر بوده و در عین‌حال این مدل ضد آب نیز نیست. بنابراین حافظه SSD مدل SE760 یقینا با محدودیت‌هایی دست‌به‌گریبان است.

البته این اظهارات به‌معنای عدم کارآمدی SSD اکسترنال جدید ای‌دیتا نیست. این محصولات در مدل‌های رنگی مشکی و خاکستری و با ظرفیت‌های 1ترابایتی، 512 و 256 گیگابایتی به‌ترتیب با قیمت‌گذاری 149.99، 89.99 و 69.99 دلاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی حافظه SSD مدل SE760 از ابعاد مختلف می‌پردازیم:

طراحی

این حافظه با ابعاد 122x44x13 میلی‌متری (در ضخیم‌ترین قسمت) دارای سایزی کاملا مناسب است؛ اما قرار دادن آن در جیب پشتی شلوار کار چندان آسانی نیست. ابعاد این محصول تقریبا 2 برابر مدل SE800 است. بنابراین برای تولید چنین حافظه غول‌پیکری هیچ‌گونه عذر و بهانه‌ای از جانب ای‌دیتا قابل پذیرش نیست. در خصوص وزن دستگاه نیز وضعیت مشابهی به‌چشم می‌خورد و حافظه SE760 با وزن 77 گرمی از برادر کوچک‌تر خود حدودا 2 برابر سنگین‌تر است.

این محصول با 2 کابل کوتاه یکی از نوع Type-C و دیگری از نوع معمول Type-A عرضه می‌شود و کاربران در کنار علائم برند صرفا یک چراغ نشان‌دهنده وضعیت عملکرد و یک کانکتور Type-C را مشاهده خواهند کرد. این درگاه از نوع استاندارد USB 3.2 Gen 2 است که به لحاظ تئوری از حداکثر پهنای باند 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. عملکرد این درگاه با رابط تاندربولت 3 قابل قیاس نیست؛ چرا که رابط مذکور از حداکثر پهنای باند 40 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی خواهد کرد. بدنه حافظه از جنس پلاستیک ABS بوده و ظاهری مشابه با یک قاب آلومینیومی دارد. بدنه محصول در نگاه نخست مشابه یک قاب فلزی مستحکم و برس‌خورده به‌نظر می‌رسد.

عملکرد و کارآیی

همراه با این حافظه هیچ‌گونه نرم‌افزاری ارائه نشده است؛ اگرچه کاربران با مراجعه به وبسایت Adata می‌توانند 2 اپلیکیشن رایگان با اسامی  OstoGo و HDDtoGo را دانلود نمایند. اپلیکیشن OstoGo به کاربران امکان می‌دهد تا محتویات DVD راه‌اندازی سیستم‌عامل را به‌صورت یکپارچه به سیستم حافظه USB منتقل نموده و با راه‌اندازی سیستم از طریق USB (در عوض بوت از روی DVD) اقدام به نصب سیستم‌عامل بر روی کلیه دستگاه‌های سازگار کنند. با این‌حال مایکروسافت دارای ابزاری بهتر تحت عنوان Windows USB/DVD Download Tool است.

برنامه HDDtoGo دارای قابلیتی به‌مراتب جالب‌تر است. این برنامه به کاربران امکان می‌دهد تا فایل‌های پشتیبان تهیه شده از کامپیوتر شخصی خود را به یک حافظه اکسترنال منتقل نموده و یا از محتویات هارد اکسترنال بر روی PC خود بکاپ‌گیری کنند. همچنین با وجود این برنامه کاربران می‌توانند فایل‌های بکاپ را با یکدیگر همگام کرده و با بروزرسانی فایل‌های ذخیره شده در موقعیت‌های مختلف حافظه، آن‌ها را به شکلی یکسان مبدل نمایند. قابلیت قفل‌گذاری روی کامپیوتر شخصی و رمزگذاری 256 بیتی AES سیر امکانات برنامه HDDtoGo را تشکیل می‌دهند. در واقع این برنامه یک سرویس پشتیبان‌گیری مناسب و معقول است؛ اما به صاحبان کسب‌وکارها توصیه می‌شود تا از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری داده‌ها استفاده کنند.

عملکرد حافظه SE760 در زمینه خواندن اطلاعات به‌مراتب سریع‌تر از SE800 است؛ اما هنگام نوشتن اطلاعات، کندتر عمل می‌کند. نتایج تست بنچمارک Crystaldiskmark نشان‌دهنده سرعت 1043 و 841 مگابایت بر ثانیه‌ای حافظه SE760 حین خواندن و نوشتن اطلاعات است. این ارقام نشان می‌دهند که عملکرد حافظه SE760 در مقایسه با مقادیر اعلام شده توسط ای‌دیتا نیز سریع‌تر است. این درایو مجهز به تراشه XMG SX6000 Lite ساخت شرکت ای‌دیتا است. این ماژول از چیپ‌های 3D NAND استفاده نموده و پهنای باند آن (1.8 گیگابیت بر ثانیه هنگام خواندن و 1.2 گیگابایت بر ثانیه حین نوشتن اطلاعات) در مقایسه با رابط USB 3.2 Gen 2 بسیار بیش‌تر است. همچنین این تراشه به منظور شناسایی و تصحیح طیف گسترده‌تری از خطاهای داده‌ای، اطمینان از انتقال مطمئن‌تر داده و طول عمر بیش‌تر دستگاه مجهز به فناوری اصلاح کد خطا موسوم به LDPC است. البته درایو SE760 با ضمانت‌نامه 5 ساله در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. دمای SE760 حین فعالیت تا حدودی افزایش پیدا می‌کند؛ اگرچه این موضوع چندان نگران‌کننده نیست. با این‌حال کوتاهی طول کابل دستگاه موضوعی به‌مراتب نگران‌کننده‌تر است؛ چرا که وزن اضافی درایو موجب وارد شدن فشار بیش از حد به درگاه USB سیستم می‌شود.

رقابت

برای مقایسه جالب است به بررسی عملکرد یکی از رقبای اصلی حافظه SE760 یعنی SE800 بپردازیم. حافظه SSD اکسترنال SE800 به‌دلیل عملکرد سریع، ابعاد جمع‌وجور، بهره‌مندی از درگاه Type-C، استقامت معقول و قابلیت ضد آب یکی از برترین تولیدات شرکت ای‌دیتا به‌شمار می‌رود. این درایو با برچسب قیمتی 150 دلاری یکی از ارزان‌ترین SSDهای 1 ترابایتی بازار محسوب می‌شود. تیم روابط عمومی شرکت ای‌دیتا ادعا می‌کند که SE800 پیشرفته‌ترین SSD اکسترنال تولید شده توسط این برند تایوانی است. این درایو با نرخ خواندن و نوشتن 1000 مگابایت بر ثانیه‌ای مجهز به گواهی حفاظتی IP68 است. حافظه SE760 نسبت به SE800 کمی ارزان‌تر بوده و برای افراد شاغل در کسب‌وکارها و استفاده خانگی و بدون گواهی حفاظتی IP عرضه شده است. حافظه T7 Touch ساخت شرکت سامسونگ یکی از رقبای جدی SE760 محسوب می‌شود. اگرچه این محصول فاقد گواهی حفاظتی IP یا استاندارد نظامیMIL-STD-810G است؛ اما به منظور تامین امنیت داده‌ها از یک اسکنر اثرانگشت بهره می‌گیرد. حافظه سامسونگی با برچسب قیمتی 230 دلاری خود در مقایسه با محصول ای‌دیتا بسیار گران‌تر است؛ اما این درایو با وجود ارائه عملکردی مشابه، اندازه بسیار کوچک‌تری دارد.

کلام پایانی

حافظه SE760 از تمامی جهات در رتبه‌ای پایین‌تر از مدل SE800 جای می‌گیرد و این موضوع، منطق تفکر بازاریابی ای‌دیتا در اوایل سال 2020 را زیر سوال می‌برد. تفاوت‌های میان این 2 محصول صرفا به مقوله‌های قیمت‌گذاری، گواهی حفاظتی IP و ابعاد آن‌ها محدود خواهد بود. بنابراین ای‌دیتا نهایتا بایستی میان 2 سناریوی افزایش قیمت حافظه SE800 یا کاهش قیمت مدل SE760 یکی را انتخاب کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH