مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

مقایسه لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر اپل؛ هم‌خانواده‌‌های متنوع

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر اپل از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های این شرکت به حساب می‌آیند. با وجود ساده‌تر شدن ترکیب لپ‌تاپ‌های جدید اپل بسیاری از افراد، هنوز هم به دنبال خرید بهترین آن‌ها در بخش‌های مختلف هستند. نوت‌بوک‌های امسال اپل در قالب سه محصول مک‌بوک ایر 13 اینچ و مک‌بوک پرو 13 و 16 اینچ به بازار عرضه شده‌اند. بسیاری از کاربران تمایل دارند که بدانند کدام یک از این دستگاه‌ها بهتر هستند. ما نیز در جدیدترین مطلب خود به سراغ مقایسه این دو محصول اپل رفته‌ایم تا شما را در این بخش راهنمایی کنیم.

ما با مقایسه قیمت این نوت‌بوک‌ها در برابر قابلیت‌هایشان نسبت به ارزش خرید آن‌ها شما را راهنمایی خواهیم کرد. بخش‌های دیگری، مانند عملکرد و عمر باتری را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

مک‌بوک پرو 16 اینچی اپل به عنوان برترین عضو از لپ‌تاپ‌های اپل به شما می‌رود. این دستگاه از پردازنده‌های پرسرعت به همراه بلندگوی قدرتمند و صفحه‌نمایش باکیفیت استفاده می‌کند. اما قیمت زیاد آن باعث می‌شود که برخی از کاربران حرفه‌ای به سراغ نسخه 13 اینچی آن بروند. این نسخه به صفحه‌کلید Magic Keyboard اپل و پردازنده‌های نسل دهمی شرکت اینتل مجهز شده است. در آن سوی میدان نیز مک‌بوک ایر 2020 مشاهده می‌شود که با قیمت پایه 999 دلار در بازار حضور دارد.

بهترین قیمت

برنده: مک‌بوک ایر 2020

مک‌بوک ایر 2020 هر آنچه که از یک نوت‌بوک اپل انتظار دارید را به شما ارایه می‌دهد. اگرچه، این مدل نسبت به مدل قبلی خود تغییرات زیادی نداشته است، اما هنوز هم سبک و نازک بوده و حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش نیز نسبتا نازک هستند.

یکی از بهترین لوازم جانبی برای این مدل، صفحه‌کلید Magic Keyboard اپل است که نسبت به صفحه‌کلید پروانه‌ای راحت‌تر و بهتر عمل می‌کند.

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

رزولوشن صفحه‌نمایش مک‌بوک ایر جدید 2560 در 1600 پیکسل است. جدیدترین لپ‌تاپ ایر اپل از قابلیت True Tone برای تنظیم نور پنل نمایشگر براساس نور محیط بهره می‌گیرد. از سایر ویژگی‌های این نوت‌بوک می‌توان به سنسور Touch ID آن اشاره کرد که می‌توان از آن برای باز کردن قفل لپ‌تاپ و پرداخت‌های بانکی استفاده کرد.

این محصول از پردازنده سری Y Core i3 نسل 10 اینتل به همراه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD قدرت می‌گیرد. نوت‌بوک جدید اپل توانایی برطرف کردن نیازهای یک کاربر معمولی را دارد و نباید انتظار داشته باشید که از آن برای انجام کارهای حرفه‌ای استفاده کرد. دو پورت Thunderbolt 3 نیز در این محصول وجود دارد.

عمر باتری مک‌بوک ایر 2020 حدود 9 ساعت و 30 دقیقه است که نتیجه قابل قبولی به حساب می‌آید. البته، مک‌بوک‌های دیگر در مقایسه با این دستگاه از باتری بهتر و عملکرد قدرتمندتری برخوردار هستند. اما به یاد داشته باشید که ما در این بخش هزینه خرید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

در این بخش نکات منفی هم وجود دارند؛ پردازنده‌های سری Y اینتل از عملکرد ضعیفی برخوردار نبوده و کند نیستند، اما سایر مک‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به پردازنده‌های سری U قدرتمندتر هستند. بنابراین، اگر به دنبال یک نوت‌بوک سریع‌تر هستید، می‌توانید نسخه پایه مک‌بوک‌پرو 13 اینچ را خریداری کنید. یکی دیگر از نکات منفی که درباره این محصول وجود دارد، وجود نمایشگر رتینا در آن است که کمی قدیمی بوده و رنگ‌های جذابی را نمایش نمی‌دهد.

بهترین مک‌بوک برای اکثر افراد

برنده: مک‌بوک پرو 13 اینچ

این دستگاه از سخت‌افزار قدرتمندی در قالب شاسی باریک و سبک خود بهره می‌گیرد و اکنون به یک صفحه‌کلید بهتر نیز مجهز شده است. جایگزین کردن Magic Keyboard به جای صفحه‌کلید پروانه‌ای باعث می‌شود که احساس بهتری در هنگام استفاده از آن داشته باشید.

البته، وزن آن همانند مک‌بوک ایر کمی سنگین‌ است. اما در عوض، شما یک پردازنده نسل هشتم Core i5 سری U را در اختیار دارید که از گرافیک قدرتمند Iris اینتل استفاده می‌کند. این لپ‌تاپ در تست باتری ما  کمی بهتر از مک‌بوک ایر عمل کرد.

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

هم‌چنین، کوپرتینو‌نشین‌ها یک تاچ‌بار به نسخه پایه مک‌بوک پرو اضافه کرده‌اند. مک‌بوک پرو 13 نسبت به مدل ایر از صفحه‌نمایش روشن‌تر و بلندگو‌های قدرتمندتری استفاده می‌کند.

از نکات منفی این دستگاه نیز می‌توان به وجود دو پورت Thunderbolt 3 اشاره کرد که تعداد این پورت در مقایسه با چهار پورت موجود در نسخه گران‌تر، شاید باعث تغییر دیدگاه برخی از افراد شود. هم‌چنین، بهره‌گیری آن از پردازنده نسل هشتم اینتل حس جدید بودن را به شما منتقل نخواهد کرد. البته، مشخصات بیان‌شده برای نسخه پایه مک‌بوک پرو بودند و نسخه برتر آن یک دستگاه عالی به شمار می‌رود.

بهترین عملکرد

برنده: مک‌بوک پرو 13 اینچ با چهار پورت Thunderbolt و قیمت 1799 دلار

شما با پرداخت 1799 دلار صاحب یک مک‌بوک پرو 13 اینچی می‌شوید که سریع‌ترین نوت‌بوک در کلاس خود است. این لپ‌تاپ از پردازنده چهار هسته‌ای Core i5 نسل 10 اینتل و 8 گیگابایت رم به همراه 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. این لپ‌تاپ در تست‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ما بهتر از دستگاه‌های ویندوزی عمل کرد. مدت زمان نگه‌داری شارژ باتری این دستگاه نیز به 10 ساعت و 21 دقیقه می‌رسد.

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

وجود تاچ‌بار در بالای صفحه‌کلید Magic Keyboard امکانات مختلف و متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. البته، وجود یک صفحه لمسی در بالای کیبورد، همیشه هم خوب نیست.

در این بخش می‌توان ایراداتی را به مک‌بوک پرو وارد کرد؛ یکی از این ایرادات، گران بودن لپ‌تاپ جدید اپل است. اضافه بر این، اپل می‌توانست علاوه‌بر کاهش وزن این نوت‌بوک، حاشیه‌های اطراف صفحه‌نمایش را نیز کم‌تر کند.

بهترین مدل برای کاربران حرفه‌ای

برنده: مک‌بوک پرو 16 اینچ با قیمت 2399 دلار

در این بخش از صفحه‌کلید دستگاه شروع می‌کنیم؛ اپل سرانجام، صفحه‌کلید پروانه‌ای را کنار گذاشت و از مکانیزم جدید قیچی در کیبورد این دستگاه استفاده کرد. در این کیبورد، کلید‌ها مسافت کم‌تری را طی کرده و احساس نرم بودن را به شما منتقل می‌کنند.

مک‌بوک پرو 16 اینچی همانند مدل قبلی خود (مک‌بوک پرو 15 اینچ)، عملکرد فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این دستگاه برای انجام کارهایی مانند ویرایش تصاویر RAW و ویرایش ویدیو‌های 4K یا کامپایل کردن کد‌ها بسیار مناسب است. مک‌بوک پرو 16 اینچ سه مدل از پردازنده‌های نسل 9 سری H اینتل را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ نسخه اول از یک پردازنده شش هسته‌ای Core i7 (2.6GHz) استفاده می‌کند. دو نسخه دیگر نیز به پردازنده هشت هسته‌ای Core i9 (2.3GHz) و Core i9 (2.4GHz) مجهز شده‌اند.

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

نسخه پایه این دستگاه برای انجام امور گرافیکی از کارت گرافیک AMD Radeon Pro 5300M با حافظه ویدیویی 4 گیگابایت کمک می‌گیرد. این کارن گرافیک در دو نسخه دیگر مک‌بوک پرو 16 اینچ جای خود را به کارت Radeon Pro 5500M داده است که از 4 یا 8 گیگابایت حافظه ویدیویی استفاده می‌کند.

از نقاط قوت مک‌بوک پرو جدید می‌توان به صفحه‌نمایش آن اشاره کرد که رزولوشن آن 3072 در 1920 پیکسل است. علاوه‌بر این مورد، روشنایی خوب پنل و حاشیه‌های نسبتا نازک باعث بهتر شدن آن می‌شوند.

از طرفی دیگر، وجود 6 بلندگو در این دستگاه کیفیت صدای بسیار بالایی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. لپ‌تاپ جدید اپل در تست باتری 10 ساعت و 55 دقیقه روشن ماند که با توجه به سخت‌افزار و قابلیت‌های آن، عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت.

مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر

تمامی محصولات علاوه‌بر داشتن نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارند. به عنوان مثال، شکاف کارت SD در لپ‌تاپ جدید اپل دیده نمی‌شود و همین موضوع، عکاسان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. به همین منظور، برای استفاده از این نوع کارت‌ها باید از یک کارد‌ ریدر برای اتصال کارت حافظه کمک گرفته و آن را به یکی از پورت‌های Thunderbolt 3 متصل کرد. هم‌چنین، شما هیچ پورت USB در اختیار ندارید.

قیمت 2399 دلاری این لپ‌تاپ (نسخه پایه) را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. مک‌بوک پرو 16 اینچ 2020 اپل نسبت به مدل قبلی خود (مک‌بوک پرو 15 اینچ) سنگین‌تر و ضخیم‌تر است. به علاوه، این لپ‌تاپ از قابلیت Face ID برای باز کردن قفل دستگاه توسط سیستم تشخیص چهره پشتیبانی نمی‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH