گلکسی A51 و آیفون SE

مقایسه گلکسی A51 سامسونگ و آیفون SE اپل؛ ابر میان‌رده‌ها

دو شرکت اپل و سامسونگ اسمارت‌فون‌های میان‌رده آیفون SE 2020 و گلکسی A51 را معرفی کرده‌اند. آیفون SE جدید اپل از تراشه پرچمدار A13 بایونیک و طراحی شبیه به آیفون 8 بهره می‌گیرد. سامسونگ گلکسی A51 نیز به عنوان جانشین مدل A50 به بازار عرضه شده است که ظاهری زیبا، دوربین چهارگانه و قیمت مناسبی دارد. ما این دو محصول غربی و شرقی کره زمین را مورد بررسی قرار داده‌ایم تا مقایسه‌ای بین بخش‌های مختلف آن‌ها داشته باشیم. پس در ادامه ما را همراهی کنید.

گلکسی A51 و آیفون SE

طراحی، صفحه‌نمایش و مقاومت

آیفون SE 2020 و گلکسی A51 در بخش طراحی ظاهری تفاوت‌های بسیار زیادی دارند که از دیدگاه زیباشناسی در بخش‌های مختلف خوب به نظر می‌رسند. آیفون SE از همان طراحی آیفون 8 استفاده می‌کند. در این طراحی، اندازه تلفن و حاشیه‌های اطراف نمایشگر بزرگ‌تر هستند. هم‌چنین، یک دکمه فیزیکی Home در پایین تلفن مشاهده می‌شود. برخی از افراد این طراحی را دوست دارند و برخی دیگر آن را منسوخ می‌دانند.

در آن سوی میدان، طراحی ظاهری گلکسی A51 هم‌تراز با تلفن‌های پرچمداری، مانند گلکسی S20 است. درون نمایشگر این اسمارت‌فون یک سوراخ پانچ شده برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است که ظاهری زیبا و مدرن را به دستگاه می‌دهد. رزولوشن این صفحه‌نمایش معادل 2400 در 1080 پیکسل بوده که نسبت به آیفون SE 2020 باکیفیت‌تر است.

گلکسی A51 و آیفون SE

تنها نکته مثبت در بخش طراحی آیفون جدید اپل، کوچک‌ بودن و در نتیجه، خوش دست بودن آن است که احساس خوبی را به کاربر منتقل می‌کند. ابعاد بزرگ گلکسی A51 باعث می‌شود که آن را به سختی در دستان خود بگیریم. به علاوه، احتمال می‌رود که بدنه پلاستیکی در پشت این گوشی، آن را لغزنده‌تر کند.

در بخش مقاومت نیز آیفون SE تاییدیه IP67 را دریافت کرده است که مقاومت آن را در برابر قطر‌ه‌های آب تایید می‌کند. اما گلکسی A51 پا را فراتر گذاشته و تاییده IP68 را دریافت کرده است. در نتیجه، این تلفن می‌تواند مدت زمان بیشتری در عمق آب قرار بگیرد.

برند : سامسونگ گلکسی A51

عملکرد، عمر باتری و شارژ کردن

آیفون SE جدید طراحی قدیمی دارد، اما تراشه قدرتمند و به‌روز A13 بایونیک درون آن تعبیه شده است. این تراشه در تلفن‌های سری آیفون 11 مورد استفاده قرار گرفته است. با این که ما هنوز تست‌های عملی مربوط به عملکرد این گوشی را انجام نداده‌ایم، اما تقریبا اطمینان داریم که این تراشه به خوبی از پس اجرای نرم‌افزار‌ها و بازی‌های سنگین برمی‌آید.

اما گلکسی A51 را فراموش نکنید، عملکرد پردازنده اگزینوس 9611 سامسونگ درون این تلفن بسیار خوب است. ولی سامسونگ از روش‌های مختلفی برای تولید این چیپست استفاده کرده است. به یاد داشته باشید که قدرت این پردازنده به اندازه تراشه اسنپدراگون 865 مورد استفاده در پرچمدارهای فعلی سامسونگ نیست. این گوشی از 4 گیگابایت حافظه رم بهره می‌گیرد که نسبت به رم 3 گیگابایتی آیفون SE جدید بهتر است. البته، سیستم‌عامل‌های IOS و اندروید به طور متفاوتی از منابع حافظه رم استفاده می‌کنند. بنابراین، ممکن است که گلکسی A51 با 4 گیگابایت رم ضعیف‌تر از آیفون SE باشد. به هرحال، ظرفیت حافظه رم را نمی‌توان به عنوان ملاک عملکرد خوب یک تلفن دانست.

گلکسی A51 و آیفون SE

ظرفیت باتری میان‌رده سامسونگ بیشتر از دستگاه اپل است. این تلفن به یک باتری 4000 میلی‌آمپر مجهز شده و این در حالیست که آیفون SE از یک باتری 1821 میلی‌آمپر برای تامین انرژی سخت‌افزار خود کمک می‌گیرد. با توجه به عملکرد مدل گلکسی A50، انتظار می‌رود که باتری هندست A51 نیز در شرایط سنگین کاری تا یک روز دوام بیاورد، اما آیفون SE در این قسمت ضعیف‌تر بوده و اگر به تماشای فیلم و اجرای‌ بازی‌ها در این گوشی علاقه دارید، باید بگوییم که باتری آن در طی یک روز به شارژ مجدد نیاز خواهد داشت.

از طرفی دیگر، تلفن جدید کوپرتینونشین‌ها از یک شارژر 18 واتی استفاده می‌کند، ولی این مقدار در شارژر گلکسی A51 به 15 وات کاهش می‌یابد. البته، آیفون جدید اپل از فناوری شارژ بی‌سیم هم پشتیبانی می‌کند تا ظرفیت کم باتری را جبران کند.

برنده: آیفون SE

دوربین

گلکسی A51 از چهار سنسور دوربین برای ثبت تصاویر و ضبط ویدیو‌ها بهره می‌گیرد. مجموعه دوربین این تلفن یک سنسور ماکرو 5 مگاپیکسل، یک لنز واید 48 مگاپیکسل، یک لنز التراواید 12 مگاپیکسل و یک سنسور تشخیص عمق 5 مگاپیکسل را شامل می‌شود. دوربین ماکرو این امکان را به شما می‌دهد تا تصویربرداری نزدیک‌تر و دقیق‌تری از اشیا مورد نظر خود داشته باشید. وجود چندین سنسور مختلف در یک دوربین، افزایش کیفیت و شفافیت تصویر را به ارمغان می‌آورد.

اما آیفون SE 2020 فقط از یک دوربین 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. شاید این دوربین برروی کاغذ خوب نباشد، اما قابلیت‌هایی مانند تثبیت‌کننده اپتیکال تصویر، حالت پرتره، حالت پانوراما و موتور عصبی تراشه A13 بایونیک به این دوربین کمک می‌کنند تا عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. با این حال، این دوربین در مقابل دوربین چهارگانه گلکسی A51 حرفی برای گفتن ندارد، علی‌الخصوص در مواقعی که کاربران به دنبال ثبت تصاویر باکیفیت و خلاقانه‌ای باشند.

گلکسی A51 و آیفون SE

دوربین آیفون SE این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا ویدیو‌هایی با وضوح 4K را در نرخ 60 فریم‌برثانیه را ضبط کنند. اما دوربین گلکسی A51 ویدیو‌های 4K را با نرخ 30 فریم‌برثانیه ضبط می‌کند که عملکرد خوبی به حساب نمی‌آید. اما با توجه به این که اکثر مردم به عکاسی علاقه دارند و تمایل زیادی به فیلمبرداری ندارند، دوربین گلکسی A51 را به عنوان برنده این بخش معرفی می‌کنیم.

نرم‌افزار و بروزرسانی

رقابت بین گلکسی A51 و آیفون SE در بخش سیستم‌عامل پیچیده‌تر می‌شود. رابط کاربری One UI 2 سامسونگ برپایه اندروید 10 توسعه داده شده است. این رابط کاربری امکانات متنوع و جالبی را در اختیار ما قرار می‌دهد. هرچند، رابط کاربری One UI 2 گلکسی A51 همانند مدل A50 است و هیچ تغییر خاصی در آن دیده نمی‌شود.

نرم‌افزار آیفون SE 2020 هم توسط سیستم‌عامل iOS 13 اپل اجرا می‌شود که برای اولین بار در این سیستم‌عامل از حالت تاریک سراسری سیستم و بهبود قابلیت‌های مرتبط با حریم خصوصی استفاده شده است. این سیستم‌عامل برتری خاصی نسبت به رابط  One UI ندارد، اما سیستم‌عامل جدید اپل ویژگی‌‌های جدیدتری نسبت به نسخه قبلی خود دارد.

گلکسی A51 و آیفون SE

اولین تصور ذهنی از بخش نرم‌افزار تلفن به آپدیت‌های آن مربوط می‌شود. اسمارت‌فون‌های اپل سریع‌تر از تلفن‌های سامسونگ آپدیت‌های نرم‌افزاری را دریافت می‌کنند. زیرا سامسونگ بروزرسانی‌های خود در مناطق مختلف را با تاخیر زیادی منتشر می‌کند. به عنوان مثال باید بگوییم که تقریبا شش ماه طول کشید که آپدیت اندروید 9 برای تمامی تلفن‌های سری گلکسی S9 عرضه شود. به همین دلیل باید بگوییم که آیفون SE در بخش نرم‌افزار بهتر از گلکسی A51 است.

برنده: آیفون SE

قابلیت‌های ویژه

هیچ‌کدام از دو تلفن گلکسی A51 و آیفون SE 2020 به قابلیت‌های ویژه‌ای مجهز نشده‌اند. این تلفن‌ها به عنوان یک نسخه ارزان‌قیمت از مدل‌های برتر در بازار حضور دارند. در نتیجه، نباید انتظار داشت که قابلیت‌های خاص تلفن‌های پرچمدار در این نوع تلفن‌ها گنجانده شوند.

به عنوان نمونه، آیفون 11 از دوربین سلفی TrueDepth و قابلیت تشخیص چهره موسوم به Face ID استفاده می‌کند، اما آیفون SE 2020 از این ویژگی‌ها محروم شده است. علاوه‌بر این، تلفن پرچمدار گلکسی S20 سامسونگ به صفحه‌نمایش 120 هرتزی مجهز شده است، اما گلکسی A51 از همان صفحه‌نمایش سوپرآمولد بهره می‌گیرد.

گلکسی A51 و آیفون SE

با این حال، نسخه جدید گلکسی A51 از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کند. این مدل هنوز به بازار عرضه نشده است. شاید بسیاری از کاربران تصور کنند که در حال حاضر شبکه‌های همراه 5G آن چنان گسترده نیستند، اما به یاد داشته باشید که خرید یک تلفن 5G مقرون‌به‌صرفه شما را بیشتر خوشحال می‌کند.

برنده: گلکسی A51

برنده کلی: آیفون SE 2020

با وجود نقاط قوت و ضعف متفاوت برای دو تلفن آیفون SE و گلکسی A51  می‌توان گفت که این دو هندست با هم برابر هستند. گلکسی A51 ظاهر مدرن، صفحه‌نمایش بهتر و دوربین قدرتمندی دارد، اما آیفون SE در این قسمت ضعیف‌تر از هندست سامسونگ است. ولی پردازنده پرچمدار A13 بایونیک آیفون SE 2020 و نرم‌افزار آن بهتر از گلکسی A51 است.

ما برنده کلی را معرفی کردیم، اما به یاد داشته باشید که تصمیم گیرنده نهایی خود شما هستید. اگر به دنبال یک تلفن اندرویدی با قابلیت اتصال به شبکه 5G هستید، گلکسی A51 را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر به دنبال تلفنی با پشتیبانی نرم‌افزار بهتری هستید و ترجیح می‌دهید که یکی از محصولات اپل را در دستان خود داشته باشید، آیفون SE 2020 را به سبد خرید خود اضافه کنید.

2 در مورد “مقایسه گلکسی A51 سامسونگ و آیفون SE اپل؛ ابر میان‌رده‌ها”

  1. iphone SE 2020 اصلا و ابداً ارزش خرید با قیمت ذکر شده رو نداره . الان 11 میلیون تومن هست . نهایت ارزشش با توجه به استفاده از مواد بازیافتی در این گوشی به گفته اپل ، نهایت ارزشش 6 میلیون تومان هست .

    A51 هم بهترین گوشی سامسونگ هست و بهترین میان رده با ارزش خرید بالا

    1
    11
    1. علی‌رضا علی‌پور

      مبنای قیمتی برحسب دلار محاسبه شده و به ریال نیست. چون مقاله ترجمه شده هس. در بحث قیمت (ریالی) گلکسی A51 بهتر هستش و شما درست می‌فرمایید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH