بررسی گوشی شیائومی Mi 9 SE: پرچمدار کوچک

اسمارت‌فون شیائومی Mi 9 SE جمع‌وجورترین عضو خانواده Mi 9 به‌شمار می‌رود. این هندست همانند مدل‌های Mi 9 و Mi 9T از نمایشگر سوپر آمولد ساخت سامسونگ بهره می‌گیرد. بنابراین قیمت‌گذاری مقرون‌به‌صرفه‌تر Mi 9 SE موجب نشده تا این هندست همانند یک محصول پایین‌رده خودنمایی کند. همچنین Mi 9 SE همانند 2 برادر بزرگتر خود از پیکره‌بندی دوربین پشتی سه‌گانه برخوردار است. این دوربین‌ها به لحاظ چیدمان مشابه انواع به‌کارگیری شده در Mi 9T هستند. اسمارت‌فون Mi 9 SE مجهز به ضعیف‌ترین تراشه در میان خانواده Mi 9 است. با این‌حال کارآیی تراشه اسنپ‌دراگون 712 ابدا ناامیدکننده نیست. همچنین Mi 9 SE از نمایشگر کوچکتر و باتری ضعیف‌تر نسبت به 2 مدل دیگر برخوردار است. در ادامه به بررسی این اسمارت‌فون از جوانب مختلف می‌پردازیم:

جدول مشخصات اسمارت‌فون شیائومی Mi 9 SE

  • بسته‌بندی


محتویات بسته‌بندی Mi 9 SE شامل گوشی، کیس سیلیکونی، کابل USB-A به USB-C، شارژر دیواری با خروجی 5 ولت/ 3 آمپر و یک تبدیل USB-C به اتصال 3.5 میلی‌متری هدفون است. با این‌حال بسته‌بندی گوشی فاقد هرگونه هدفون است.

  • طراحی

شیائومی Mi 9 SE با وجود نمایشگر 5.97 اینچی خود به آسانی درون جیب لباس کاربران جای می‌گیرد. ابعاد کوچکتر نمایشگر گوشی امکان استفاده از آن با کمک 1 دست را فراهم می‌کند؛ در حالی‌که کار کردن با اسمارت‌فون‌های Mi 9 و Mi 9T مجهز به نمایشگرهای 6.39 اینچی غالبا مستلزم استفاده از هر 2 دست است. ماژول دوربین سه‌گانه با چیدمان عمودی در گوشه فوقانی سمت چپ پنل پشتی گوشی قرار دارد و برجستگی 2 میلی‌متری آن موجب لغزندگی نسبی دستگاه روی سطوح تخت می‌شود.

پنل شیشه‌ای پشتی و ماژول دوربین سه‌گانه Mi 9 SE

طراحی Mi 9 SE به ویژه در بخش دوربین شباهت خاصی با گوشی‌های آی‌فون XS و آی‌فون X دارد. با این‌حال قرارگیری فلاش در خارج از ماژول دوربین موجب تمایز هندست شیائومی می‌شود. Mi 9 SE از یک نمایشگر ناچ‌دار با طراحی قطره‌ای شکل بهره می‌گیرد؛ در حالی‌که Mi 9T از ایده خلاقانه‌تر دوربین پاپ‌آپ استفاده می‌کند. حواشی جانبی و فوقانی نمایشگر سوپر آمولد گوشی از ضخامت نسبتا کمی برخوردار هستند. با این‌حال چانه تحتانی گوشی کمی ضخیم‌تر به‌نظر می‌رسد. استفاده از پنل اولد به شیائومی اجازه داده تا از اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر بهره‌برداری نماید. این در حالیست که استفاده از سنسورهای خازنی در اسمارت‌فون‌های میان‌رده کماکان پدیده‌ای معمول به‌شمار می‌رود. Mi 9 SE بیش از آنکه مشابه یک هندست میان‌رده باشد؛ شبیه به یک دستگاه پیشرفته به‌نظر می‌رسد. با این‌حال گجت فوق فاقد جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون است.


Mi 9 SE مجهز به درگاه مادون‌قرمز است که در کنار برنامه فوق‌العاده ریموت شیائومی یک ابزار کنترلی هوشمند و همه‌کاره را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. دکمه پاور و کلیدهای تنظیم میزان بلندی صدا در سمت راست قاب آلومینیومی گوشی قرار دارند. درگاه سیم‌کارت با قابلیت دریافت 2 نانوسیم در سمت چپ بدنه گوشی مستقر شده است. با این‌حال از درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی هیچ اثری نیست. ابعاد Mi 9 SE معادل 147.5 در 70.5 در 7.5 میلی‌متر و وزن آن برابر با 155 گرم است.

  • نمایشگر و باتری

Mi 9 SE از یک نمایشگر سوپر آمولد 5.97 اینچی با نسبت ابعاد 19.5:9، رزولوشن 2340 در 1080 پیکسل و چگالی پیکسلی 432ppi برخوردار است. بر اساس ادعای شیائومی حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر برابر با 650 نیت است. همچنین حداقل روشنایی 2.2 نیتی نمایشگر، تجربه کار کردن با گوشی در تاریکی مطلق را تسهیل می‌کند. تنظیمات رنگ نمایشگر در Mi 9 SE تا حدودی گمراه‌کننده است. کاربران می‌توانند از میان حالات نمایشی پیش‌فرض، گرم و خنک یکی را به دلخواه انتخاب کنند. در تنظیمات خودکار نمایشگر، رنگ سفید کمی بیش از اندازه خنک به‌نظر می‌رسد.

ظرفیت باتری 3070 میلی‌آمپرساعتی Mi 9 SE در مقایسه با Mi 9T حدودا 25 درصد کاهش یافته است. تست‌های انجام شده از شارژدهی 14 ساعت و 37 دقیقه‌ای باتری حین پخش ممتد ویدیوهای آفلاین و 25 ساعت تماس صوتی در بستر شبکه 3G حکایت دارند. عملکرد باتری حین وبگردی نیز قابل‌قبول بوده و کاربران با یک نوبت شارژ گوشی می‌توانند برای مدت بیش از 10 ساعت به گشت‌وگذار اینترنتی بپردازند. با این‌حال مدت زمان استندبای Mi 9 SE چندان چشمگیر نبوده و حدودا معادل 73 ساعت است.

این هندست از فناوری +4.0 QuickCharge کوالکام پشتیبانی می‌کند.شارژ کامل باتری Mi 9 SE با استفاده از شارژر 18 واتی حدودا 1 ساعت و 33 دقیقه زمان خواهد برد. همچنین با اتصال شارژر به گوشی برای مدت 30 دقیقه میزان شارژ باتری 47 درصد افزایش خواهد یافت. علیرغم ظرفیت نسبتا پایین باتری، شارژدهی و سرعت شارژ آن کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد.

  • کارآیی و رابط کاربری

Mi 9 SE با سیستم‌عامل اندروید پای و رابط کاربری اختصاصی MIUI شیائومی روانه بازار می‌شود. عملکرد منسجم و منظم شیائومی در زمینه انتشار به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به کاربران اطمینان می‌دهد که در آینده اسمارت‌فون آن‌ها به لحاظ نرم‌افزاری دچار مشکل نخواهد شد. مشخصه نمایشگر همیشه روشن با قابلیت اعمال تنظیمات سفارشی یکی از امکانات جدید MIUI به‌شمار می‌رود. عملکرد اسکنر اثرانگشت یکپارچه با نمایشگر کاملا سریع و قابل اعتماد است. پشتیبانی نرم‌افزاری از حالت تاریک یکپارچه امکان صرفه‌جویی بهتر در زمینه مصرف شارژ باتری را فراهم می‌کند.

رابط کاربری MIUI فاقد منوی کشویی برنامه‌ها است و کلیه اپلیکیشن‌ها بر روی هوم اسکرین گوشی سازماندهی می‌شوند. اعلان‌ها نیز کاملا واضح و جامع هستند. اپلیکیشن امنیتی MIUI امکان حفاظت از گوشی در برابر بدافزارها، تنظیم لیست سیاه، مدیریت مصرف داده و عملکرد باتری و نهایتا آزادسازی حافظه رم را فراهم می‌کند. همچنین کاربران با کمک این اپلیکیشن قادر به اعمال محدودیت روی برنامه‌های مختلف خواهند بود. همچنین رابط کاربری MIUI دارای اپلیکیشن اختصاصی گالری، موسیقی و پخش فیلم است.

توان پردازشی Mi 9 SE از طریق تراشه 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 712 تامین می‌شود. این تراشه مجهز به 2 هسته کورتکس A75 با حداکثر فرکانس 2.3 گیگاهرتز و 6 هسته کورتکس A55 با بیشینه فرکانسی 1.7 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی تراشه از نوع آدرنو 616 است. نتایج تست بنچمارک Mi 9 SE تا حدود زیادی مشابه اسمارت‌فون Mi 8 SE با تراشه اسنپ‌دراگون 710 است. بر اساس نتایج بنچمارک گیک‌بنچ، عملکرد تراشه اسنپ‌دراگون 712 در زمینه پردازش تک‌هسته‌ای نسبت به اسنپ‌دراگون 675 به میزان قابل‌توجهی ضعیف‌تر است.

عملکرد پردازنده گرافیکی آدرنو 616 با GPU آدرنو 618 به‌کارگیری شده در تراشه اسنپ‌دراگون 730 اختلاف معناداری ندارد؛ لذا اسمارت‌فون‌های Mi 9 SE و Mi 9T امتیازات مشابهی را در زمینه عملکرد گرافیکی به ثبت رسانده‌اند. توان پردازشی Mi 9 SE احتمالا پاسخگوی تمامی نیازهای روزمره کاربران خواهد بود.

  • دوربین

پیکره‌بندی دوربین پشتی Mi 9 SE همانند Mi 9T شامل یک سنسور اصلی، لنز فوق‌عریض و یک دوربین تله‌فوتو است. حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی گوشی از نوع Quad Bayer بوده و تصاویر 12 مگاپیکسلی را ثبت می‌کند. این حسگر از یک لنز 26 میلی‌متری با دیافراگم f/1.75 بهره می‌گیرد. دوربین فوق‌عریض 13 مگاپیکسلی گوشی دارای دیافراگم f/2.4 و قابلیت فوکوس ثابت است. دوربین تله‌فوتو نیز از رزولوشن 8 مگاپیکسلی برخوردار است.

تصاویر ثبت شده در روشنایی روز دارای کیفیتی فوق‌العاده هستند. سطح جزئیات تصاویر کاملا مطلوب بوده و پردازش رنگ‌ها به‌صورت طبیعی انجام می‌شود. همچنین طیف دینامیکی عکس‌ها و کنتراست آن‌ها کاملا رضایتبخش به‌نظر می‌رسد. تصاویر ثبت شده در تاریکی شب نیز قابل‌قبول هستند. با این‌حال شاهد حذف بخشی از جزئیات تصویر هستیم. Mi 9 SE قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم برثانیه است.

همچنین دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی گوشی تصاویری با کیفیت مطلوب را به ثبت می‌رساند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH