صفحه نمایش شما چطور است؟ شش نشانه ضعیف بودن نمایشگرها

صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف به صورت عجیبی ممکن است خوب یا ضعیف به‌نظر برسند و هریک از ما درمیان دوستانمان یا درمیان ابزارهای دیجیتالی موجود در خانه نمایشگرهایی را دیده‌ایم که کیفیت خروجی آن‌ها پس از مدتی اعصاب صاحب دستگاه را خرد کرده است و یا اینکه با افرادی روبرو شده‌ایم که در محیط‌های عمومی برای خواندن نمایشگردستگاهشان به تقلا افتاده‌اند. در این مقاله قصد داریم تا به شما شش نشانه ضعف عمده صفحه نمایشد دستگاه‌ها را معرفی کنیم که شاید بتوانید در هنگام خریدن یک موبایل یا تبلت یا حتی لپ‌تاپ جدید با درنظر داشتن این نشانه‌ها به دستگاهی روی بیاورید که این مشکلات را نداشته و یک نمایشگر بسیار با کیفیت را به شما ارائه نماید. با ما همراه باشید.

1

1-      رزولوشن پایین
رزولوشن پایین موجب خواهد شد تا دستگاه شما بسیار در خروجی تصویر خود ضعیف عمل نماید. نبودن ضریب تفکیک بالا بر روی نمایشگر یک دستگاه عملا می‌تواند بسیاری از کارایی‌های چندرسانه‌ای دستگاه را زیر سوال برده و کیفیت خروجی عکس، فیلم، فایل‌های گرافیکی و …. را بر روی دستگاه به پایین‌تر از حد استاندارد برساند. برای تبلت‌ها استاندارد امروزی رزولوشن را می‌توان حداق 1280 در 800 پیکسل دانست این رقم به عنوان یک مقدار مناسب و کافی بر روی یک تبلت محسوب می‌شود و رقم‌های بالاتر از آن  نیز کیفیت خروجی تصویر را بهتر و بهتر خواهند نمود. اگر می‌خواهید لپ‌تاپ خریداری کنید عملا رزولوشن پایین‌تر از 1366 در 768 پیکسل در لپ‌تاپ‌های امروزی غیر قابل پذیرش است و می‌تواند به عنوان یک نقطه ضعف در دستگاه شما محصوب گردد. رقم پیشنهادی ما برای ضریب تفکیک موجود برروی نمایشگر تلفن‌های همراه هوشمند نیز 960 در 540 پیکسل است و پایین‌تر از این رقم تنها برای نمایشگر‌های کوچکتر از 3 اینچ مناسب خواهد بود که عملا در کمتر دستگاهی این اندازه صفحه نمایش را می‌توان یافت.

2

2-       غیرقابل رویت بودن تصویر در زیر نور آفتاب
یکی از بزرگترین معضلات استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی ارتباطی مدرن شرایط استفاده در محیط‌های عمومی است، در بسیاری از محیط‌ها تنها می‌خواهیم که گوشی یا تبلت خود را سریع نگاه کنیم تا از پیان یا نوتیفیکیشن خاصی آگاه شویم ولی وقتی کار مهمی مثل درآوردن یک شماره از گوشی را در محیط‌های باز تجربه می‌کنیم باید یک نمایشگر مناسب داشته باشیم که در زیر نور آفتاب محتوای داخلی آن قابل خواندن باشد. برای این کار آزمایش استاندارد خروجی نور دستگاه بسیار مهم است و باید درنظر داشته باشید که فاکتور رقمی خروجی این آزمایش در واحد LUX می‌تواند میزان کارای در زیر نور مستقیم آفتاب را نشان بدهد.میانگین این رقم برای گوشی‌های موبایل برابر با 302 LUXاست  و رقم‌های بالای 200LUX نیز می‌توانند در زیر نور آفتاب قابل رویت باشند ولی هرچقدر این رقم بالاتر باشد این مشکل برای شما کمتر به چشم خواهد آمد.

3

3-      زاویه دید محدود و ضعیف
درباره این مورد شاید تجربه همه ما در استفاده جمعی از دستگاه‌های مختلف نشان داده باشد که چقدر وجود زاویه دید مهم است، کمبود زاویه دید در مواردی مانند مکالمه تصویری و یا بازی کردن با دستگاه به شدت عذاب‌آور خواهد بود. برخی از دستگاه‌ها زاویه دید گسترده‌ای نزدیک به 179 درجه را به کاربران خود عرضه می‌کنند که این امر می‌تواند  موجب بالارفتن قیمت تمام شده دستگاه بشود. اما با داشتن زاویه دید بین 30 تا 50 درجه می‌توانید کارایی مناسب و معقولی را از نمایشگر خود انتظار داشته باشید.

4

4-      عدم تطابق رنگ‌ها با رنگ طبیعی و واقعی
این مشکل بیشتر در رنگ سفید به چشم می‌خورد و ممکن است با آن زیاد روبرو شده باشید. در این حالت رنگ‌های سفید انگار پس زمینه بسیار کمرنگی از آبی در خود دارند، این امر به خصوصو در صفحات وب به چشم می‌آید و می‌تواند به عنوان یک فاکتور مهم در تفکیک رنگ دستگاه محسوب شود و نشان از کیفیت پایین نمایشگر دارد.

5

5-      بازتاب تصاویر بر روی صفحه نمایشگر
شاید تولید کنندگان با گذاشتن اسم دهن‌ پرکن نمایشگر براق بخواهند بر روی این ایراد سرپوش بگذارند ولی مسلم است که هیچ‌کس دوست ندارد وقتی که می‌‌خواهد تصویری را برروی دستگاه خود مشاهده کند سایه‌ای از بازتاب تصاویر در آن را نیز تحمل کند، این مشکل به راحتی در اولین نگاه قابل رویت است و هرچقدر میزان این بازتاب کمتر باشد می‌توانید از کیفیت نمایشگر راضی‌تر باشید.

6

6-      قابل رویت بودن خطوط هاشوری صقحه نمایش
عملکر  نمایشگر‌ها در حقیقت براساس صفحات هاشورخورده داخلی‌ای است که نقشه پیکسل‌های نمایشگر را تعریف می‌کنند این تفکیک پیکسل‌ها باید آن‌قدرظریف باشد که به‌هیچ عنوان کاربر آن‌ها را بر روی نمایشگر نبیند ولی برخی از صفحات نمایش به نحوی ساخته می‌شوند که این هاشورها در آن‌ها قابل دیدن هستند وهیمن امر به عنوان یک نقطه ضعف بسیار بزرگ برای دستگاه به حساب می‌آید زیرا در مدت‌ زمان کوتاهی استفاده از دستگاه موجب سردرد و حس سرگیجه در فرد خواهد شد و چشمان کاربر دائما بین تصویر اصلی و این هاشورها در تلاش برای رسیدن به شرایط ایده‌‌آل ایاد تصویر صاف خواهد بود و همین امر موجب سردرد کاربر دستگاه و خستگی چشمان او خواهد گردید.

5 در مورد “صفحه نمایش شما چطور است؟ شش نشانه ضعیف بودن نمایشگرها”

  1. نظرتون در مورد صفحه نمایش لومیا 520 چیه؟ اگه میشه تا امشب جواب مارو بدین چون میخوام یکی بخرم

    تشکر

    1. احمد محمدحسینی

      صفحه نمایش کاملا متوسط و حتی پایین تر از متوسط داره که البته بر اساس رده قیمتی خودش قابل قبوله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH