پتنت جدید اپل بیانگر روشی برای باریک‌سازی دکمه‌ها و ارایه بازخوردهای قابل برنامه‌ریزی است

شرکت اپل از گذشته مخالف به‌کارگیری دکمه‌های فیزیکی در محصولات خود بوده است؛ خصوصا اگر این دکمه‌ها فضای بسیار زیادی از دستگاه را اشغال نمایند. اخیرا کمپانی اقدام به ثبت پتنت جدیدی از یک دستگاه ورودی‌محور جمع‌وجور نموده است. این پتنت موجب کاهش چشمگیر حجم داخلی اشغال شده توسط یک دکمه خواهد شد.

البته دستاورد چنین رویکردی صرفا به صرفه‌جویی در فضا محدود نخواهد شد؛ چرا این مکانیسم امکان ارائه بازخورد‌های قابل برنامه‌ریزی را فراهم می‌کند. چنین دکمه‌هایی می‌توانند بازخوردهای لرزشی مختلفی را ایجاد نمایند؛ بازخوردهایی که به‌صورت نرم‌افزاری قابل تنظیم بوده و نسبت به اعمال فشار حساس هستند. به‌عنوان مثال پتنت مذکور به دکمه پاور آی‌فون اشاره می‌کند؛ دکمه‌ای که احتمالا نخستین مورد کاربردی برای مکانیسم فوق به‌شمار می‌رود. با این‌حال این کلیدها می‌توانند کارکردی فراتر از یک دکمه ساده داشته باشند و به‌عنوان کلیدهای ضامن‌دار مورد بهره‌برداری قرار گیرند (اکنون نمونه‌ای از این دکمه‌ها در قسمت جانبی بدنه آی‌فون به چشم می‌خورد). با این‌حال پتنت فوق کاربردهای بالقوه بسیار بیش‌تری دارد که از جمله می‌توان به کاور صفحه‌کلید فوق‌العاده باریک برای آی‌پد اشاره کرد.

پتنت ثبت شده به بیان برخی جزئیات اسرارآمیز پیرامون مکانیسم مذکور می‌پردازد؛ اما این مکانیسم اساسا مشابه یک اسپیکر بوده و در آن سیم‌پیچ الکتریکی یک آهنربای ثابت را احاطه نموده است. با برقراری جریان برق، آهنربا به حرکت در آمده و حالت بازخورد لرزشی را ایجاد می‌کند. دامنه حرکتی آهنربا به خودی خود چندان زیاد نبوده و صرفا معادل 10 میکرون یا 0.01 میلی‌متر است؛ اما همین میزان جابه‌جایی نیز کفایت خواهد کرد. بعلاوه به منظور ثبت فرامین فشاری و همچنین نیروی ناشی از فشار یک حسگر فشارسنج در بخش تحتانی قرار گرفته است.

در حال حاضر اپل دکمه هوم مورد استفاده در آی‌فون را به یک حسگر خازنی ثابت با قابلیت شبیه‌سازی حالت کلیک از طریق موتور لرزشی (Taptic Engine) مجهز نموده است. تاچ‌پدهای به‌کارگیری شده در مک‌بوک‌ها نیز از سازوکار مشابهی استفاده می‌کنند. با این‌حال حسگرهای فوق دارای مکانیسم کاری ثابت هستند؛ در حالی‌که مکانیسم‌های جدید به میزان هرچند اندک متحرک خواهند بود؛ موضوعی که احتمالا به واقعی‌سازی احساس کلیک کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH