TSMC و هواوی

افزایش درآمدهای TSMC در سه ماهه دوم امسال به خاطر عرضه چیپست‌های 5G و 5 نانومتری

TSMC بزرگترین سازنده چیپست دنیاست و تراشه‌هایی را برای شرکت‌های بزرگی مانند اپل، هواوی، مدیاتک و حتی کوالکام می‌سازد. این شرکت تایوانی ماه گذشته درآمدهای خود برای ماه ژوئن ۴.۱ میلیارد دلار آمریکا گزارش کرد که با اضافه کردن درآمدهای ماه آوریل و مه، مجموع درآمدهای شرکت در سه ماهه دوم امسال به ۱۰.۶ میلیارد دلار می‌رسد. این میزان درآمد، حدود ۲۹ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته و فراتر از پیش‌بینی‌های وال استریت است.

TSMC علی‌رغم همه مشکلات، سال شلوغی را در پیش‌رو دارد

TSMC امسال و سال آینده با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهد شد. یکی از آن‌ها تغییر در قوانین صادرات آمریکاست که باعث می‌شود تا شرکت‌هایی مانند TSMC که از فناوری آمریکایی در تولید چیپست‌ها استفاده می‌کنند نتوانند محصولات‌شان را به بدون کسب مجوز از دولت آمریکا به هواوی ارسال کنند. سال گذشته، هواوی ۱۴ درصد از کل درآمدهای TSMC را تشکیل می‌داد و دومین مشتری این شرکت بعد از اپل بود. مشکل دوم این است که شیوع ویروس کرونا اقتصاد جهانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است و کشورهای زیادی با نرخ بیکاری بالایی روبه‌رو شده‌اند. مشتریان در سراسر دنیا حالا باید بین سیر نگه داشتن خانواده‌هایشان و خرید گوشی‌های پرچمدار جدید یکی را انتخاب کنند. تقاضای کم برای هندست‌ها می‌تواند به معنای کاهش تقاضا برای چیپ‌ها باشد که این موضوع ممکن است تاثیر منفی روی درآمدهای TSMC در سال جاری و سال آینده بگذارد.

با این‌حال علی‌رغم وضعیت بد اقتصاد جهانی، TSMC می‌گوید که انتظار دارد تقاضا برای چیپست‌ها از سوی دیتاسنترها همچنان قدرتمند باقی بماند. برخی از تحلیلگران درآمدهای قوی‌تری را در طول نیمه دوم امسال برای شرکت‌های آسیایی مانند TSMC و SMIC پیش‌بینی کرده‌اند. پیش‌بینی آن‌ها مبتنی بر تقاضای زیادی است که در حال حاضر برای دستگاه‌های موردنیاز برای ویدیو کنفرانس وجود دارد.

حتی اگر موج دوم ویروس کرونا شروع به گسترش پیدا بکند، TSMC به خاطر عرضه چیپست‌های پیشرفته ۵ نانومتری در سال جاری، بهتر از سایر شرکت‌ها خواهد توانست بر این مشکل فایق بیاید. برای مثال، اپل در ماه  جاری چیپ‌های ۵ نانومتری A14 بایونیک خود را که به TSMC سفارش داده بود دریافت خواهد کرد. چیپ‌های ۵ نانومتری در مقایسه با تراشه‌های ۷ نانومتری که در هر میلی‌مترمربع خود ۹۶.۵ میلیون ترانزیستور دارند، شامل ۱۷۱.۳ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌مترمربع از سطح‌شان هستند. به این ترتیب، چیپست A14 بایونیک که در داخل گوشی‌های سری آیفون 12 استفاده خواهد شد بیش از ۱۵ میلیارد ترانزیستور در داخل خودش خواهد داشت؛ در حالیکه A13 بایونیک که در داخل مدل‌های آیفون 11 استفاده شده حدود ۸.۵ میلیارد ترانزیستور در داخل خودش دارد. هرچه تعداد ترانزیستورها بیشتر باشد، قدرت تراشه بیشتر و مصرف انرژی آن کمتر خواهد شد.

TSMC قصد دارد امسال ۱۵ میلیارد دلار روی توسعه محصولات خود سرمایه‌گذاری نماید و علاوه بر تولید چیپ‌های ۵ نانومتری، روی تراشه‌های نسل بعدی ۳ نانومتری هم کار کند. انتظار می‌رود چیپست‌های ۳ نانومتری حدود ۳۰۰ میلیون ترانزیستور در هر میلی‌مترمربع خود داشته باشند. اوایل امسال TSMC اعلام کرد که تصمیم دارد کارخانه‌ای را در ایالت آریزونا آمریکا احداث کند که از سال 2023 شروع به تولید چیپ‌های ۵ نانومتری خواهد کرد. کارشناسان صنعت پیش‌بینی می‌کنند که این پروژه هزینه‌ای حدود ۱۰ میلیارد دلار برای TSMC در بر خواهد داشت. تا سال 2023 که این کارخانه تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را شروع خواهد کرد، کارخانه‌ TSMC در تایوان چیپ‌های ۳ نانومتری تولید خواهد کرد.

ارزش هر سهم TSMC در بورس نیویورک، آخر هفته گذشته به بالاترین مقدار خود یعنی ۶۴.۵۶ دلار رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH