بحران در اکس باکس؟ رییس اکس باکس: مایکروسافت ما را نخواهد فروخت!

2

پروژه اکس باکس مایکروسافت روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد که البته این امر به آمار فروش و شرایط بازار ربطی ندارد و در پوسته مدیریتی شرکت خود را به معرض نمایش گذاشته است که نمونه آن استعفاهای ناگهانی مدیرهای باسایقه در این بخش است. به همین دلیل نیز شایعاتی درباره فروش این بخش از مایکروسافت به‌گوش می‌رسد که البته رییس جدید بخش اکس باکس آن را تکذیب کرده و می‌گوید که مایکروسافت برنامه‌ای برای فروش این بخش بزرگ ندارد.

فیل اسپنسر که چندی پیش به‌عنوان رییس جدید پروژه اکس باکس تعیین شده است  به‌صورت جدی معتقد است که هرگونه احتمال فروش این بخش از سوی مایکروسافت منتفی خواهد بود و این غول نرم‌افزاری برنامه‌ای برای از دست دادن واحد کنسولی ویژه خود ندارد.

اسپنسر در مصاحبه‌ای با مجله Edge دراین باره به گفتگوی مفصلی پرداخت که بخشی از آن را با یکدیگیر بررسی خواهیم نمود. در این مصاحبه این مدیر تازه‌کار در این بخش، اعتقاد خود را مبنی بر ارزش بالای این واحد از مایکروسافت برای مدیران شرکت اعلام کرد و با امید فراوان درباره آینده این محصول محبوب سخن به زبان آورد که می‌تواند برای طرفداران اکس باکس بسیار امیدوار کننده باشد.

اسپنسر در بخشی از مصاحبه خود درباره اکس باکس اینگونه گفت:« شاید اکس باکس در دنیای امروزی و در میان کاربرانی که با نام مایکروسافت سروکار دارند به‌عنوان مرسوم‌ترین و رایج‌ترین بنام در سطح جهانی شناخته شود. این یعنی اکس باکس یک دارایی فوق‌العاده باارزش برای مایکروسافت است و  دلیل آن نیز بسیار ساده است، آینده یک محصول به میزان اقبال عمومی آن و شناخته شده بودن نام محصول در سطح عموم بازمی‌گردد و اکس باکس در مرکز این توجه‌ها قرار گرفته است.»

پس از این صحبت‌ها از اسپنسر پرسیده شد که آیا شایعه این موضوع که به‌زودی اکس باکس مسیر جداگانه‌ای از مایکروسافت در پیش خواهد داشت صحت دارد یا خیر که جواب او یه نه قاطع بود:«  این موضوع برای من واقعا عجیب است و به نظر من امکان این امر صفر درصد است.»

در کنار اسپنسر یکی از نام‌های آشنای صنایع بازی با نام پیتر مولینیو( که البته به اشتباه در ایران با نام پیتر مولینکس شناخته می‌شود) نیز در بحث حضور داشت، مولینیو که پیش از این در مایکروسافت در پروژه‌های عظیمی برای پیش‌برد اکس باکس همکار بود درباره این کنسول نظر عجیبی داشت. او با انتقاد از پروژه کینکت آن را غیرضروری دانست و گفت که این ابزار جانبی واقعا به‌هچ دردی نمی‌خورد و نبود آن به کنسول آسیبی نخواهد زد، مولینیو حتی پا را از این فراتر نهاده و کینکنت را بیشتر مانند یک شوخی دانست.

xbox-one-announce

نکته جالب اینجاست که هنگامی که مایکروسافت نخستین اعلان‌های رسمی خود درباره اکس باکس وان را به جهانیان عرضه می‌کرد، مرکز توجه شرکت به کینکت بود و  مسئولان این پروژه کینکت را به‌ عنوان ابزاری برای رهایی از محدودیت‌ها و یک وسیله ضروری برای بهینه‌سازی کارآیی سیستم‌های ویژه این کنوسل معرفی کرده بود. این اصرار بیش‌از حد مایکروسافت بر کارایی کینکت، سطح بالایی از توقعات را به همراه داشت که البته درهنگام عرضه به‌هیچ عنوان برآورده نشدند. البته این موضوع به معنای ضعیف بودن کنسول اکس باکس وان نیست بلکه به‌ معنای این است که این کنسول بدون وابستگی به کینکت نیز می‌تواند بسیار مفید باشد و همین امر موجب می‌شود تا بسیاری از گیمرها و صاحب‌ نظران مانند آقای مولینیو این محصول را غیر ضروری بدانند.

اسپنسر درباره اظهارات مستقیم و صریح مولینیو هیچ بازخوردی از خود نشان نداد و حتی در چهره خود نیز عکس‌العمل خاصی بروز نداد ولی چند دقیقه بعد و با رسیدن نوبت صحبت به او بدون اشاره به صحبت‌های مولینیو برای آینده این کنسول ابراز امیدواری نمود.

فروش کنسول اکس باکس وان در سال جاری میلادی تاحدی به کنسول  شرکت سونی و رقیب مستقیم خود یعنی پلی استیشن 4 نزدیک شد ولی هنوز نتوانسته است به آمار فروش این شرکت دست یابد که بسیاری از منتقدین علت این امر را سیاست‌های سخت‌گیرانه مایکروسافت در رعایت انحصار محصولات در هنگام عرضه کنسول می‌دانند. هرچند که این انحصار طلبی‌ها تا حد زیادی در بازه‌های زمانی مختلف توسط مایکروسافت برداشته شدند ولی بسیاری از افراد تنها موارد زمان عرضه را درنظر گرفته و به‌همین دلیل نیز دیگر اخبار تغییرات این کنسول را پیگیر نشدند و همین امر به فروش این کنسول در برابر رقیب خود آسیب زده است.

 در این میان اسپنسر معتقد است که اکس باکس با هیچ بحرانی روبرو نیست و می‌تواند به‌سادگی به فروش ایده‌آل دست بیابد. اسپنسر  اعلام کرد که در طول ماه‌های پیش رو اکس باکس از نظر تعداد عناوین انحصاری بر کنسول سونی غلبه خواهد یافت و همین امر درنهایت به برتری گرفتن اکس باکس بر پلی استیشن 4 کمک خواهد کرد.

شایان ذکر است که شایعات فروش بخش اکس باکس لطمه بسیار زیادی به ارزش سهام مایکروسافت زد و این شرکت با افت 27 سنتی هر سهام به رقمی زیر 40 لرا رسید که نشان‌دهنده اهمیت بخش اکس باکس در این شرکت بزرگ آمریکایی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH