نگاهی به خانواده میت‌بوک هواوی: از ایجاد تا اعجاز!

هواوی در میان کاربران، فقط با گوشی‌های هوشمندش شناخته شده نیست. امروزه، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های این شرکت هم با دارا بودن سخت‌افزار مناسب، طراحی بسیار زیبا و دوست‌داشتنی، عملکرد عالی و کاربرد بالا به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده‌اند و رقیب جدی برای برندهای شناخته شده بازار هستند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان نظر ویژه‌ای به محصولات خانواده سری میت‌بوک (MateBook) هواوی دارند و آن‌ها را جزو باکیفیت‌ترین و خلاقانه‌ترین نوت‌بوک‌های بازار می‌دانند. برخی از مدل‌های میت‌بوک موفق شدند رقیبانی مانند مک‌بوک ایرهای اپل و سرفیس‌های مایکروسافت را هم شکست داده و باعث شگفتی کاربران شوند.

اما داستان سری میت‌بوک هواوی از کجا شروع شد و این غول چینی چگونه توانست در ظرف چند سال به سطح اول بازار لپ‌تاپ‌های دنیا برسد و در دل هواداران و مصرف‌کنندگان خود جایی ثابت باز کند؟ تاریخچه لپ‌تاپ‌های میت‌بوک به چه سالی برمی‌گردد و کدام محصولات این خانواده موفق‌تر و پرفروش‌تر بودند؟ هواوی چه مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرد تا بتواند همانند اسمارت‌فون‌ها، در دنیای لپ‌تاپ‌ها هم بازیگر نقش اول شود و جریان‌سازی کند؟

با ما و سایت آی‌تی‌رسان همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه و روند تکامل و اوج‌گیری محصولات خانواده میت‌بوک هواوی داشته باشیم.

میت‌بوک ۲۰۱۶: شروع ماجراجویی

هواوی اولین بار از برند و سری «میت‌بوک» در آستانه کنگره جهانی موبایل بارسلونا سال ۲۰۱۶ رونمایی کرد.

میت‌بوک ۲۰۱۶ شروع ماجراجویی‌هایی هواوی با برند میت‌بوک بود. میت‌بوک ۲۰۱۶ بیشتر یک لپ‌تاپ معرفی شد ولی در حقیقت یک تبلت هیبریدی بود. اگر به آن یک صفحه‌کلید اضافه می‌شد؛ شکل و شمایل و کارکرد یک لپ‌تاپ را پیدا می‌کرد.

در آن زمان، تبلت‌های هیبریدی جریان اصلی بازار بوده و شرکت‌هایی مانند مایکروسافت چندین محصول دو در یک معرفی کرده بودند.

میت‌بوک ۲۰۱۶ که اولین نسل از لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هواوی است؛ به صفحه‌نمایشی ۱۲ اینچی با رزولوشن ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل مجهز بود و از یک پردازنده دو هسته‌ای نسل ششم Core m3-6Y30 اینتل با سرعت ۲.۲ گیگاهرتز سود می‌برد. چهار گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، وبکم ۵ مگاپیکسلی، حسگر اثر انگشت، باتری ۴۴۳۰ میلی‌آمپرساعتی، سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ هوم و ضخامت ۶.۹ میلی‌متری از دیگر مشخصات بارز این دستگاه بودند.

میت‌بوک ۱۶: اولین نسل از خانواده میت‌بوک

هواوی با عرضه میت‌بوک ۲۰۱۶ رسما وارد بازار دستگاه‌های ویندوزی شده بود و این خودش یک پیام روشن و آشکارا به رقبا می‌داد. این تبلت هیبریدی از طراحی خوش‌دستی برخوردار بود. همه کارهایی که انتظار داشتید را انجام می‌داد تا نشان دهد سازگاری خوبی میان سخت‌افزار و نرم‌افزار وجود دارد. بسیاری از کاربران این تبلت را برای تماشای فیلم و سریال پسند کرده بودند یا انواع بازی‌های ویدیویی موبایل را روی آن ریخته و از هر فرصتی برای بازی کردن استفاده می‌بردند.

هواوی همراه با این تبلت هیبریدی یک قلم میت پن (MatePen) هم عرضه کرده بود تا گستره کارهایی که می‌شود با این دستگاه انجام داد؛ بیشتر شود.

نقدهای مثبت و منفی زیادی درباره میت‌بوک ۲۰۱۶ در رسانه‌ها منتشر شد و مقایسه‌های فراوانی میان این محصول با شاخص‌های بازار مانند سرفیس‌های مایکروسافت و آی‌پدهای اپل صورت گرفت. برخی این محصول را شگفت‌انگیز و بسیار کاربردی با قیمت مناسب می‌دانستند؛ برخی دیگر می‌گفتند به حدی که هواوی ادعا می‌کند خوب نیست و دیگرانی هم بودند که امیدوارانه منتظر نسل‌های بعدی میت‌بوک نشستند.

هواوی چند ماه بعد، یک نسخه جدید از میت‌بوک ۲۰۱۶ با پردازنده قوی‌تر Core m5-6Y54 و ۸ گیگابایت رم به همراه فضای ذخیره‌سازی بیشتر عرضه کرد تا از نظر مشخصات سخت‌افزار و نیازهای بازار عقب نماند.

میت‌بوک E: نسل دوم تبلت هیبریدی

هواوی در سال ۲۰۱۷ از سه محصول جدید خانواده میت‌بوک رونمایی کرد. میت‌بوک E، میت‌بوک D و میت‌بوک X نشان دادند هواوی برنامه‌های ویژه‌ای برای برند میت‌بوک دارد.

میت‌بوک E یک تبلت هیبریدی دو کاره دیگر برای دفاتر کاری و مصارف همراه بود. با شکل و شمایلی مشابه میت‌بوک ۲۰۱۶ ولی بهبودهایی جزئی از جمله تنوع در رنگ. میت‌بوک E در رنگ‌های طلایی، آبی و صورتی عرضه شد تا هر سلیقه‌ای را مجاب به خریدش کند.

میت‌بوک E: تبلت هیبریدی برای کارهای دفتری

این تبلت با پردازنده Kaby Lake i5-7Y54 و وزن بیش از یک کیلوگرم عرضه شده بود. برای این تبلت هیبریدی ۴ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی انتخاب شده و روی آن ویندوز ۱۰ هوم نصب شده بود.

یک تبلت با اندازه بزرگ و حاشیه‌های صفحه‌نمایش زیاد که برای کارهای اداری و کسب‌وکاری مناسب بود.

میت‌بوک D و X: اولین لپ‌تاپ‌های سنتی خانواده میت‌بوک

هواوی رسما با عرضه میت‌بوک D و میت‌بوک X در سال ۲۰۱۷، پا به بازار لپ‌تاپ‌های سنتی گذاشت و خودش را یک تولیدکننده مطرح و صاحب سبک لپ‌تاپ معرفی کرد.

این دو لپ‌تاپ سبک، کم وزن با طراحی چشم‌نواز بودند. میت‌بوک X یکی از سبک‌ترین و قابل حمل‌ترین لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۱۷ بود و با لپ‌تاپ‌های معروف ذن‌بوک ۳ ایسوس مقایسه می‌شد. اما لپ‌تاپ‌های جدید هواوی فقط از نظر ظاهری دوست‌داشتنی نبودند و یک کارایی مناسب و مورد نیاز کاربران را ارائه می‌دادند تا تحسین همگان را برانگیزند.

بررسی‌ها و نقدهای زیادی روی این لپ‌تاپ‌ها انجام شد که نشان می‌داد یک بدنه بسیار محکم و شایسته تحسین دارند و از پس همه کارهای قابل تعریف در این رده لپ‌تاپ‌ها برمی‌آیند.

میت‌بوک‌های D و X: اولین نسل از لپ‌تاپ‌های میت‌بوک هواوی

میت‌بوک D از صفحه‌نمایشی ۱۵.۶ اینچی FULLHD با پردازنده Core i7-7500U و کارت گرافیک GeForce 940MX انویدیا بهره می‌برد. پردازنده قدرتمند این لپ‌تاپ در کنار ۸ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به خوبی نشان می‌داد چه گروه‌های کاربری را هدف قرار داده است. یک لپ‌تاپ دسکتاپ مانند و کاربردی برای کارهای اداری، مالتی‌مدیا، کسب‌وکاری و حتی بازی.

میت‌بوک ایکس هم مشخصات سخت‌افزاری بهتری داشت و هم از جنس بدنه و طراحی نازک‌تری برخوردار بود تا به شاخص‌ترین لپ‌تاپ هواوی در آن سال‌ها تبدیل شود و هر سال شاهد عرضه یک مدل به‌روزتر و ارتقایافته‌تر از آن باشیم.

میت‌بوک ایکس توجه همه را جلب کرد

میت‌بوک ایکس از تراشه Core i5-7200U و ۸ گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد ولی این سیستم خنک‌کننده آن بود که توجه همگان را به خودش جلب کرد و نشان‌دهنده خلاقیت هواوی بود. هواوی در این لپ‌تاپ یک سیستم خنک‌کننده هوشمندانه طراحی کرده بود که شامل بسته‌های کوچک حاوی ماده ژل‌مانندی بودند تا در هنگام داغ شدن لپ‌تاپ، از حالت جامد به حالت مایع درآیند. این روند باعث پراکنده شدن گرما از اطراف سخت‌افزار می‌شد و دیگر نیازی به استفاده از فن نبود. به همین دلیل هم میت‌بوک ایکس اصلی بسیار نازک و سبک بود.

در کنار همه این مزایا و البته صدای بسیار فراگیر و قوی این لپ‌تاپ، برخی ایرادها را هم می‌شد دید. مثلا، ترک‌پد آن عملکرد پایداری نداشت.

هواوی با عرضه موفق میت‌بوک ایکس، مسیر موفقیت و اوج‌گیری در دنیای لپ‌تاپ‌ها را یافت. فرمول اعجاز‌انگیزی که در سال‌های بعدی باعث شد هواوی محصولاتی بهتر از مک‌بوک‌های اپل یا سرفیس‌های مایکروسافت روانه بازار کند.

میت‌بوک ایکس پرو: فرمول موفقیت

هواوی در سال ۲۰۱۸ مدل پرو لپ‌تاپ نسبتا موفق میت‌بوک ایکس را روانه بازار کرد؛ با همان فرمول اعجازانگیزی که بدان دست پیدا کرده بود: یک سخت‌افزار قدرتمند روی یک بدنه نازک، ظریف، سبک و شیک!

این لپ‌تاپ از بدنه‌ای فلزی با ضخامت ۱۴.۶ میلی‌متری و طراحی بسیار زیبایی سود می‌برد. در نگاه اول همه را مجذوب خود می‌کرد و بسیار چشم‌نواز بود. به‌طوری‌که تصور نمی‌شد این لپ‌تاپ ساخت شرکت هواوی باشد و گمان می‌کردند محصولی جدید از اپل یا مایکروسافت است!

میت‌بوک ایکس پرو: یکی از موفق‌ترین میت‌بوک‌های هواوی

میت‌بوک ایکس پرو دارای صفحه‌نمایشی ۱۳.۹ اینچی با پردازنده نسل هشتمی Core i7-8550U بود. صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر از هم‌رده‌ها و رقبای خود با کمترین حاشیه اطراف و نسبت نمایشگر به بدنه بالای ۹۱ درصد. برای باریک شدن حاشیه‌ها، وب‌کم لپ‌تاپ برای اولین بار در دنیای لپ‌تاپ‌ها به جای لبه بالایی صفحه‌نمایش، روی بدنه صفحه‌کلید نصب شد که حرکت خلاقانه دیگری از هواوی بود.

خلاقیت هواوی در وبکم لپ‌تاپ میت‌بوک ایکس پرو

میت‌بوک ایکس پرو عملا رقبایی مانند مک‌بوک پرو ۱۳ اینچ یا سرفیس ۱۳ اینچ مایکروسافت را به چالش کشید. یک لپ‌تاپ در بهترین وضعیت از نظر طراحی و ظاهر، جنس بدنه، عملکرد و کاربری. این لپ‌تاپ در بازار با استقبال و فروش خوبی همراه بود. نظر مثبت کارشناسان و رسانه‌ها را به دنبال خود داشت و عقیده بسیاری از کاربران متعصب بازار را نسبت به لپ‌تاپ‌ها تغییر داد. سهم هواوی از بازار لپ‌تاپ دنیا بیشتر شد و همگان در انتظار مدل‌های بعدی میت‌بوک بودند. می‌توانید بررسی کامل لپ‌تاپ میت‌بوک ایکس پرو را در سایت آی‌تی‌رسان بخوانید.

میت‌بوک ۱۳: زیبایی در کنار قدرت بیشتر

هواوی با اعمال برخی بهبودهای جزئی و بدون اینکه به فرمول موفقیت‌آمیز خود دستی بزند؛ لپ‌تاپ میت‌بوک ۱۳ را در سال ۲۰۱۹ روانه بازار کرد.

در میت‌بوک ۱۳ باز هم شاهد بدنه و طراحی زیبا و چشم‌نواز هواوی بودیم ولی این بار سخت‌افزار قدرتمندتر و باکیفیت‌تری نصب شده بود. همین موضوع، دوباره تعجب همگان را در پی داشت که چگونه یک لپ‌تاپ به این نازکی و سبکی می‌تواند قدرت پردازشی بالاتر از هم‌رده‌های خود داشته باشد؟

میت‌بوک ۱۳ به قدری زیبا بود که همه کاربران دوست داشتند مدت‌ها به آن خیره شوند. بسیاری از رسانه‌ها گفتند این لپ‌تاپ زیباتر از مک‌بوک ایر ۲۰۱۸ اپل است و البته شباهت‌های طراحی بسیار زیادی با آن دارد.

میت‌بوک ۱۳: یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های دنیا

تراشه نسل هشتمی چهار هسته‌ای Core i7-8565U با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز، کارت گرافیک انویدیا GeForce MX150 و دو گیگابایت حافظه گرافیکی، ۸ گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD هر کاربری را مشتاق خریدش می‌کرد.

میت‌بوک ۱۳

البته، هواوی برای کاهش هزینه‌ها، برخی از قابلیت‌های جانبی لپ‌تاپ را نسبت به میت‌بوک ایکس پرو حذف کرده بود ولی هنوز همان عملکرد و تجربه کاربری پابرجا بود. در این میان، باتری میت‌بوک ۱۳ بسیار خوش درخشید و همه کاربران از آن صحبت می‌کردند. علاوه بر مدت زمان شارژ زیاد، دارای فناوری شارژ سریع هم بود.

صفحه‌نمایش کمی کوچک‌تر شده و ۱۳ اینچی با دقت تصویر ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل بود. خنک‌کننده کارآمدی داشت و در محک‌زنی‌ها توانست امتیازهای بالایی کسب کند.

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹: لوکس و قدرتمند

هواوی در رویای تکرار موفقیت لپ‌تاپ‌های میت‌بوک ایکس پرو، نسخه ۲۰۱۹ را با ارتقاهایی در کیفیت بدنه، طراحی و سخت افزار معرفی کرد.

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹ از نظر طراحی کاملا مشابه میت‌بوک پرو اصلی یا نسخه ۲۰۱۸ بود. زبان طراحی این لپ‌تاپ تحسین همگان را برانگیخته بود و هواوی دلیلی برای تغییر آن ندید. در عوض، پردازنده، کارت گرافیک و رم ارتقاهای اساسی به خود دیدند.

روی این لپ‌تاپ از پردازنده نسل هشتمی Core i7-8565U CPU با ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی SSD استفاده شد تا قدرت پردازشی این مدل دلیلی برای خرید آن نسبت به مدل ۲۰۱۸ باشد.

میت‌بوک ایکس پرو مدل ۲۰۱۹

صفحه‌نمایش ۱۳.۹ اینچی با وضوح بهتر و بیشتر ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل، عملکردی عالی را به نمایش می‌گذاشت و بدنه آلومینیومی با کیفیت در کنار انحناهای بدنه هنرمندانه باعث شدند از همه نظر یک گزینه خرید مناسب و لوکس باشد.

ابعاد، وزن و شارژ باتری این لپ‌تاپ امتیازهای خوبی می‌گرفتند و هیچ ایرادی نمی‌توان به کارت گرافیک آن وارد دانست. از همه‌نظر یک محصول قابل رقابت در بازار بود و سرانجام توانست استقبال بسیار بالایی را هم از سوی کاربران نهایی و هم از سوی کارشناسان و رسانه‌ها نصیب خود کند.

البته، هواوی در قیمت‌گذاری این لپ‌تاپ دست بالا را گرفت که باعث شد بسیاری از مردم علیرغم دوست داشتن میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۱۹، نتوانند آن را خریداری کنند.

میت‌بوک D14 و D15: تنوع با طعم AMD

هواوی برای تنوع‌بخشی به لپ‌تاپ‌های خود و هدف قرار دادن یک بازار خاص، در اواخر سال ۲۰۱۹ دو لپ‌تاپ با پردازنده رایزن ۵ شرکت ای‌ام‌دی روانه بازار کرد. البته، همین مدل‌ها با پردازنده اینتل هم معرفی و عرضه شدند تا بالاترین تنوع را در سبد لپ‌تاپ‌های خود برای هر مشتری و مصرف‌کننده داشته باشد.

میت‌بوک دی ۱۴ با پردازنده AMD

میت‌بوک دی ۱۴ و میت‌بوک دی ۱۵ به رنگ خاکستری و با ویندوز ۱۰ عرضه شدند. به گفته هواوی، عملکردی ۳۰ درصد بالاتر از مدل‌های پیشین داشته و شارژدهی ۱۳ ساعته را تجربه می‌کردند.

میت‌بوک‌های دارای پردازنده AMD از ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی اطلاعات SSD سود برده و زبان طراحی مشابه دیگر لپ‌تاپ‌های میت‌بوک این شرکت داشتند.

میت‌بوک ۱۳ و ۱۴ مدل ۲۰۲۰: هنرمندانی برای دهه جدید

هواوی فرمول موفق خود را تکرار می‌کند و مدل‌های دوست‌داشتنی خانواده لپ‌تاپ‌های سری میت‌بوک با بهبودها و ارتقاهایی در سال جدید دوباره عرضه می‌شوند.

میت‌بوک ۱۳ مدل ۲۰۲۰ از صفحه‌نمایشی ۱۳ اینچی با پنل IPS و دقت تصویر ۲۱۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل عرضه شد تا کیفیت نمایشگری بالاتر از مدل پیشین داشته باشد. ضخامت این لپ‌تاپ ۱۴.۹ اینچ بود و باز هم از بدنه آلومینیوم با رنگ خاکستری یا نقره‌ای سود می‌برد.

میت‌بوک ۱۳ مدل ۲۰۲۰

حاشیه‌های نمایشگر بسیار کم است؛ به‌طوری‌که نسبت نمایشگر به بدنه ۸۸ درصد شده تا یکی از باریک‌ترین حاشیه‌ها را در میان نمایشگرهای لپ‌تاپ شاهد باشیم. به رسم این چند ساله، سخت‌افزار قوی‌تری روی لپ‌تاپ نصب شده است پردازنده‌های نسل دهم i5 و i7 با کارت گرافیک مجزای MX250 انویدیا و ۸ یا ۱۶ گیگابایت رم روی این لپ‌تاپ سوار شده و ۵۱۲ گیگابایت درایو SSD دارند.

هواوی میت‌بوک ۱۳ مدل ۲۰۲۰ را با پردازنده رایزن ۵ ای‌ام‌دی، هشت گیگابایت رم و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی به همراه کارت گرافیک Radeon Vega 8 نیز عرضه کرده است.

یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های سال ۲۰۲۰ هواوی مدل جدید میت‌بوک ۱۴ با همان طراحی ولی سخت‌افزار به‌روزتر است.

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۰: اوج زیبایی، قدرت و کاربری

هواوی در اواخر فوریه از میت‌بوک ایکس پروی جدید خود رونمایی کرد. امسال، شاهد یک زبان طراحی به نسبت جدیدتر در این لپ‌تاپ هستیم و البته سخت‌افزارهای روز را روی آن می‌بینیم.

یک صفحه‌نمایش ۱۳.۹ اینچی IPS با رزولوشن 3K روی این لپ‌تاپ نصب شده است. حاشیه‌های نمایشگر بسیار باریک، جذاب و دیدنی هستند. نسبت نمایشگر به بدنه در این لپ‌تاپ به مرز ۹۱ درصد رسیده است. وزن ۱.۳۳ کیلوگرم و ضخامت ۱۴.۶ میلی‌متر نشان می‌دهد باز هم با یک لپ‌تاپ سبک و باریک روبرو هستیم.

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۰ در اوج زیبایی و قدرت

میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۰ از پردازنده نسل دهم Core i7-10510U در کنار کارت گرافیک GeForce MX250 و ۴ گیگابایت رم اختصاصی GDDR5، شانزده گیگابایت رم و ۱ ترابایت SSD سود می‌برد. باتری این لپ‌تاپ زیبا ظرفیتی ۵۶ وات ساعت دارد و به ادعای هواوی در پخش ویدیو ۱۳ ساعت شارژ خواهد داشت.

هواوی در لپ‌تاپ‌های مدل ۲۰۲۰ خود به دنبال بالاترین سازگاری و یکپارچگی نرم‌افزار و سخت‌افزار در پلتفرم‌های مختلف رفته است. مثلا، فناوری Huawei Share امکان تعامل میان دو سیستم‌عامل ویندوز و اندروید را فراهم می‌کند. فناوری Multi-Screen Collaboration نیز قابلیت جابه‌جایی آسان میان پلتفرم‌های مختلف و انتقال آسان اطلاعات را فراهم می‌کند.

از دیگر خلاقیت‌های هواوی در این مدل لپ‌تاپ، ادغام حسگر اثر انگشت در کلید روشن/خاموش دستگاه است.

باز هم باید شاهد موفقیت و فروش خوب میت‌بوک ایکس پرو ۲۰۲۰ باشیم. داشتن طراحی مدرن، سخت‌افزار قدرتمند، کارایی عالی و اکوسیستمی که اکنون هواوی در حال ساختنش است؛ سبب شدند محصولات خانواده میت‌بوک همیشه برای بازار و کاربران جذاب و خواستنی باشند. برخی از مصرف‌کننده‌ها حاضرند برای این لپ‌تاپ‌ها هزینه‌های زیادی بپردازند؛ چون مطمئن هستند یک محصول با کیفیت و دارای نوآوری خریداری کردند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH