اکسسوری منزل چیست و چه کاربردی در دکوراسیون منزل دارد؟

اکسسوری منزل یا همان لوازم جانبی دکوراسیون داخلی، نقشی انکارناپذیر در خلق یک نمای باشکوه از فضای درونی منزل دارد. اما چطور؟ اجازه دهید ماجرا را قدری متفاوت آغاز کنیم و دراین‌بین به فضای لباس‌های زنانه هم سرک کوتاهی بکشیم! لوازم و متعلقات جانبی در بحث پوشش خانم‌ها، حالا به یک عامل تعیین‌کننده تبدیل شده‌اند. شما می‌توانید برای حضور در یک ضیافت خاص و مهم، یک لباس مشکی مجلسی کاملاً ساده بپوشید اما با اضافه کردن یک گردنبند چشم‌نواز، یک جفت گوشواره‌ی خیره‌کننده، یک جفت چکمه چرمی زیبا، یک کیف دستی فاخر یا یک خز متناسب با مدل لباستان به چهره برتر ضیافت تبدیل شده و در صدر جدول قرار بگیرید! کاری که شاید خیلی از حاضران دیگر در آن مجلس دورهمی، حتی با وجود پوشیدن لباس‌های به‌مراتب زیباتر، گران‌تر یا متفاوت‌تر از شما نتوانستند از عهده‌اش برآیند. درواقع در چنین شرایطی، شما توانسته‌اید به لطف استفاده هوشمندانه از لوازم جانبی و مکمل، آن لباس مشکی ساده را که در نگاه اول شاید بسیار کسل‌کننده و عاری از جذابیت به نظر می‌رسید، به یک تارگت زیبا و تماشایی تبدیل کنید. اکسسوری‌ها در بحث دیزاین و دکوراسیون منزل، دقیقاً همان کاری را با فضای داخلی منزلتان انجام می‌دهند که گردنبند یا خز با آن لباس مشکی ساده‌ انجام می‌داد!

حالا درک بهتری از مفهوم اکسسوری منزل داریم و بنابراین بهتر می‌توانیم به سؤال “اکسسوری منزل چیست؟ “، پاسخ دهیم: اکسسوری منزل به کلیه لوازم و متعلقات جانبی در دکوراسیون منزل اطلاق می‌شود که هرچند وجود آن‌ها در چیدمان فضای درونی خانه، ضرورت و اهمیت اساسی ندارد اما استفاده از آن‌ها می‌تواند در نمای داخلی منزل، تفاوت‌های معنادار و چشمگیری ایجاد کند. گلدان‌ها، کتاب‌ها، تابلوها، شلف‌ها، قالیچه‌ها، پرده‌ها، ویترین‌ها، کوسن‌ها، میزها، اقلام تزئینی، آویزها، قاب‌ها، شمع‌ها و شمعدان‌ها، لوسترها و … هر کدام به‌عنوان یک اکسسوری منزل، می‌توانند به نمای داخلی خانه‌تان، جلوه‌ای جادویی دهند. در واقع این اقلام در تعامل با یکدیگر، لایه‌های بصری جدیدی را به فضای داخلی خانه اضافه نموده و ضمن تکمیل فضا، می‌توانند دیزاین داخلی محیط را از منظر زیبایی‌شناسی به یک شاهکار تبدیل کنند.

در بحث دکوراسیون می‌توانیم مبلمان منزل را شبیه به همان لباس ساده مشکی بدانیم و آن را به‌عنوانی مبنایی برای خلق یک چشم‌انداز تماشایی و یک نقطه شروع برای دیزاین فضای داخلی خانه در نظر بگیریم. اما درست مثل بحث لباس، یک دست مبلمان هرگز نمی‌تواند به‌تنهایی، نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد یک دکوراسیون خاص و زیبا ایفا کند بلکه باید فضای خانه را علاوه بر مبلمان، به شکلی متوازن و حساب‌شده با اقلام تزئینی دیگر که اکسسوری منزل نامیده می‌شوند، پر کنیم.

از سوی دیگر، نتایج پژوهش‌های علمیِ مختلف حاکی از آن هستند که افراد ترجیح می‌دهند که دیزاین منزل یا اتاق کارشان اعم از نوع چیدمان، رنگ‌بندی و اقلام متفرقه‌ای که از آن‌ها برای تزئین فضا استفاده می‌کنند، نماینده‌ای از دیدگاه‌ها، نگرش‌ها و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها باشد. بنابراین پر کردن فضای داخلی با مبلمان و سایر اثاثیه‌ی ضروری، هرگز نمی‌تواند به‌تنهایی مجالی برای انعکاس جهانِ درونی ما باشد. اینجاست که استفاده از اکسسوری منزل، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند و اگر بخواهیم از این زاویه به موضوع نگاه کنیم، می‌توان اذعان کرد که این اقلامِ به نظر فرعی و غیرضروری، اتفاقاً خیلی هم ضروری و مهم هستند!

در ادامه این مطلب، به چهار دلیل مهم درباره اهمیت کاربرد اکسسوری منزل و نقش ویژه آن در دکوراسیون داخلی، نگاهی می‌اندازیم.

  1. فضای داخلی را به‌سرعت از صفر به صد برسانید!

اکسسوری‌های منزل، به شکلی شگفت‌انگیز و با سرعتی باور نکردنی، فضای داخلی منزل یا محل کارتان را به سطح و لِولِ جدیدی ارتقا می‌دهند. مثلاً یک مبل نقره‌ای یا زمردی در اتاقی با دیوار راه‌راه سیاه‌وسفید را در نظر بگیرید. ساختار این مبل‌ها هر چقدر هم شیک و عالی باشد اما باز هم در چنین فضایی که تم رنگی سرد و خنثی بر آن غالب است، چندان چشم‌نواز به نظر نمی‌رسند. اما با اضافه کردن چند اکسسوری منزل با رنگ‌های‌ گرم مثل کوسن، آباژور، گلدان، آینه‌، میز، بوفه، ویترین و … می‌توان ضمن تغییر سریع فضا، به آن جلوه‌ای متمایز و بی‌نظیر بخشید.

درواقع استفاده از اکسسوری منزل و لوازم تزئینی، شما را به یک طراح صاحب سبک در خلق دکوراسیون منزلتان تبدیل می‌کند که می‌توانید بدون هیچ محدودیتی، ایده‌های نوآورانه‌تان را در عرصه چیدمان منزل پیاده کنید. البته باید حواستان باشد که در استفاده از اکسسوری منزل، جانب اعتدال را رعایت کنید و همواره به خاطر داشته باشید که افراط در استفاده از اقلام جانبی و تزئینی، می‌تواند نتیجه‌ای کاملاً ناامیدکننده برای شما و دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کارتان رقم بزند!

  1. دیزاین داخلی، نماینده‌ای از خود شماست!

در ابتدای مطلب، قدری درباره همبستگی بین ویژگی‌های شخصیتی و نوع دکوراسیون داخلی برایتان گفتیم اما اهمیت این موضوع، مجابمان می‌کند که یک تیتر اختصاصی برای آن در نظر بگیریم. یادتان باشد که فضای خانه یا اتاق کار شما، باید بازتابی از آنچه شما هستید، باشد. بنابراین استفاده از اکسسوری و لوازم جانبی، در خلق تصویری از خودتان که مایل هستید آن را به دیگران نشان دهید، کمک زیادی می‌کند. مثلاً افزودن یک قالیچه تزئینی، یک کتابخانه یا یک گالری دیواری از عکس‌ها و تصاویر خاص می‌تواند بیانگر زمینه‌های موردعلاقه شما باشد و به‌این‌ترتیب، دکوراسیونی که با محوریت آن‌ها خلق می‌کنید، طبعاً تصویری شفاف‌تر از شما را به دیگران ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، اکسسوری منزل می‌تواند موضوع جذابی برای آغاز مکالمه بین میهمانان و میزبان باشد. جالب است بدانید وقتی گردنبند خاص، ظریف و زیبایم را به گردن می‌اندازم از هر 10 بار رویارویی با افراد جدید، 9 بار توجه طرف مقابل به گردنبندم جلب می‌شود و درباره آن با من صحبت می‌کند. جالب‌تر اینکه این موضوع در مورد دکوراسیون داخلی منزلم نیز صادق است. مثلاً مدتی قبل، چند کوسن ظریف با طرح پلنگی و رنگ‌بندی خاص برای مبلمانم خریدم و همه میهمانانم به‌محض ورود به سالن پذیرایی خانه‌ام، توجهشان به این کوسن‌ها معطوف می‌شود و به زیبایی آن‌ها و نمای جذابی که برای صحنه پذیرایی ایجاد کرده‌اند، اشاره می‌کنند.

  1. اکسسوری‌ها، باعث مشارکت فعال رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی می‌شوند!

رنگ‌بندی محیط، اهمیت بسیار زیادی در چگونه به نظر رسیدنِ آن دارد و اگر این رنگ‌بندی را ناخوشایند تلقی کنید، احتمالاً خیلی زود از سکونت در آن محیط احساس عذاب خواهید کرد! اگر محل سکونت فعلی‌تان را اجاره کرده باشید، ممکن است برای رنگ‌آمیزی دیوارها آن‌طور که باب میل خودتان باشد، با مخالفت مالک روبرو شوید. اما استفاده حساب‌شده از اکسسوری منزل، کمکتان می‌کند که خیلی ساده و بی‌دردسر و بدون صرف هزینه، زمان و درگیری با دردسرهای احتمالیِ مذاکره با مالک بدقلق، اوضاع را به نفع خودتان تغییر دهید!

مثلاً در تصویر بالا می‌بینیم که استفاده از میزها و کوسن‌های رنگی صورتی و سبز و زرد، چطور می‌تواند در کالبد خنثی یا دلگیر محیطی با دیوارهای سیاه‌وسفید، روحی تازه بدمد و جلوه‌ای زنده و گیرا برای آن ایجاد کند.

  1. با خرید اکسسوری منزل، در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید!

خرید اکسسوری منزل برای چیدمان دکوراسیون داخلی، ایده‌ای عالی است که علاوه بر سهولت، صرفه‌جویی مالی و زمانی چشمگیری را نیز برایتان به ارمغان می‌آورد. فرض کنید تصمیم گرفته‌اید که دکوراسیون داخلی خانه را شخم بزنید! در این شرایط ممکن است به فکر تعویض مبلمان بیفتید اما وقتی موضوع انتخاب و خرید مبلمان وسط بیاید، فهرست بلندی از سؤالات در مقابلتان پدیدار می‌شوند که باید برای هر یک از آن‌ها، پاسخ درست و قانع‌کننده‌ای داشته باشید: آیا اندازه و ابعاد مبلمان مناسب است؟ آیا احساس خوبی نسبت به ساختار، مدل و رنگ آن دارید؟ آیا پس از مدتی جذابیت اولیه‌شان را از دست نمی‌دهند و برایتان خسته‌کننده نمی‌شوند؟ آیا قیمت خریدشان مناسب است و ارزش پولی را که صرفشان می‌کنید، دارند؟ این فهرست می‌تواند با چندین و چند سؤال دیگر ادامه پیدا کند و با همه این تفاسیر، متاسفانه باز هم تضمینی وجود ندارد که از انتخابتان راضی باشید! حقیقتاً برای یکی از دوستانم که ظرف کمتر از یک ماه بعد از خرید یک دست مبلمان گران‌قیمت، ناامید و سرخورده دائماً می‌گفت که نزدیک هفتاد میلیون تومان پول بی‌زبان را صرف خریدِ “آینه‌های دق” کرده است، متاسف شدم!

باور کنید همیشه برای ایجاد یک تغییر بزرگ، نباید الزاماً دست به کارهای بزرگ بزنید. گاهی یک یا چند تغییر کوچک، نتایجی بزرگ را برایتان در پی خواهد داشت که به این قاعده، اثر پروانه‌ای می‌گویند. بنابراین در چیدمان دکوراسیون منزل، استفاده از این قاعده ساده ولی مهم و کاربردی را فراموش نکنید. گاهی هم می‌توانید ایده پرزحمت و گران تعویض مبلمان یا رنگ‌آمیزی جدید دیوارها را موقتاً کنار بگذارید و به تغییر دکوراسیون داخلی از طریق خرید اکسسوری منزل فکر کنید. انتخاب چند اکسسوری برای ایجاد تغییرات چشمگیر در نمای داخلی، در مقایسه با اقدامی مثل تعویض مبلمان، بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است و میدان مانور بسیار گسترده‌ای را هم در مقابلتان قرار می‌دهد. جالب اینکه همان دوست، سر آخر توانست با استفاده حساب‌شده و نوآورانه از انواع اکسسوری منزل، این احساس ناخوشایند را نسبت به مبلمان جدید و کلِ دکوراسیون داخلی منزلش تغییر دهد. اما او هم قطعاً به این نتیجه رسیده بود که شاید بهتر بود از همان اول، به‌جای تغییر مبلمان، ابتدا از طریق انتخاب و خرید اکسسوری منزل، نسبت به ایجاد تغییرات اساسی و مطلوب در نمای کلی خانه اقدام می‌کرد.

سخن آخر

تغییر دکوراسیون داخلی با استفاده از اکسسوری منزل، کاری است که به‌شرط نشان دادن قدری سلیقه، خودتان هم می‌توانید به‌تنهایی آن را انجام دهید. بااین‌حال بد نیست همیشه نظر دوستان و آشنایان مورد اعتمادتان را نیز درباره انتخاب و خرید انواع اکسسوری منزل جویا شده یا در صورت لزوم، از مشاوره‌های تخصصی دیزاینرهای حرفه‌ای در این زمینه استفاده کنید. برای شما و دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان، بهترین‌ها را آرزو می‌کنیم!

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH